• Minxy

Bf Augusti 2015

Idag är det förresten bara 3 dagar till vårt UL! Fredag kl 9 åker vi in och kikar på vår lilla humla

• Minxy
    KramKolan skrev 2015-04-07 14:50:51 följande:

Gick in i v.25 idag! smile1.gif Känner bebisen varje dag sen 2-3 veckor. Det är underbart!! smile2.gif

På fredag åker vi till Cypern en vecka. Ska bli underbart att komma bort med familjen!!

Är såklart lite nervös inför flygresa och sånt, men hoppas att allt ska gå bra. Nån som har nå speciella tips?

Mysigt att åka utomlands och slappna av

Jag kommer åka till Sardinien när jag är i v.30 och planerar att flyga med stödstrumpor och dessutom ta med Canesten (medicin mot svamp) eftersom det är ökad risk för svamp när man är gravid och dessutom ännu högre risk när man är i varmare länder. Vill inte spendera min semester med att klia ihjäl mig!

1177 har en bra bocka-av-lista för resor under graviditet: www.1177.se/Tema/Vaccinationer/Allmanna-reserad/Resa-nar-man-ar-gravid/
  • Minxy
    jenwal skrev 2015-04-07 22:42:55 följande:

Har ni funderat eller bestämt namn än? Vi hade så många fina flicknamn och ett favoritnamn men nu måste vi tänka om då det visade sig vara en pojke. Det är så svårt med fina pojknamn tycker jag! Inget känns 100 % rätt...

Jag har gett upp det där med att hitta ett namn innan barnet är fött.

Vi hade tänkt oss att första barnet (sonen) skulle heta Oskar. Så kom han och såg inte alls ut som den Oskar vi föreställt oss! Det blev ett helt annat namn, ett vi inte ens funderat på.

Med andra barnet (dottern) tänkte vi att hon skulle heta Lilly. Så kom hon och såg då verkligen inte ut som en Lilly, däremot så kände vi nästan omgående att hon såg ut som en Nora

När vi (jag och maken) pratar namn så har vi lätt för att fastna lite i en föreställning om hur barnet ska se ut. När barnet sedan inte alls ser ut som vi föreställt oss, så passar inte heller namnet. Just därför har vi den här gången sagt att vi INTE ska fundera på namn innan lill*n är född. Det tar vi då, när vi ser vad h*n ser ut att heta
  • Minxy
    Speck skrev 2015-04-09 07:10:00 följande:

Ja grattis till lyckade rul igår hörrni! Tribute: men vadå, föddes du med livmoder x2? Det måste ju vara jätteovanligt, aldrig hört talas om de! Hoppas att bebisen stannar inne länge!

Vecka 23 för mig idag!

Men fusk, jag tycker alla andra ligger minst 2 veckor före mig hela tiden

Imorgon kl 9 har vi ultraljud igen. Mysigt att få se lill-humlan!
  • Minxy

Tessan: jag faller in i den övriga kören: ät inte Ipren! Alvedon är bättre. Jag tycker dock du ska försöka ordna ny tid till BM för att kolla vad hon tror om dina kräkningar + feber.

• Minxy
    tessan91 skrev 2015-04-10 08:50:08 följande:
    Ojdå. min bm har sagt att ipren är  det man får äta när man är sjuk och gravid och att man ska undvika Alvedon ?. Kan det ha blivit nån fara för barnet? tog bara 3 st igår. Idag känner jag mig lite bättre. men ska undvika piller då febern är borta. 
    Skumt. Såhär står det på 1177 om ipren och graviditet:

"Under de första sex månaderna av graviditeten bör man inte använda medicinen utan att ha rådgjort med läkare. Det finns en risk för att fostret kan påverkas. Under graviditetens sista tre månader ska man inte använda medicinen alls."

Jag tror nog inte det är någon större fara, men ta gärna upp frågan med din BM vid nästa tillfälle
  • Minxy

Här gick uppföljningsultraljudet jättebra! Lill-humlan var livlig, vi fick höra hjärtljudet och fick fina bilder. Längtar!!!

• Minxy
    MuffinCake skrev 2015-04-10 10:52:24 följande:

I dag går jag in i v.25 och vi har varit på vårt 3:e barnmorskebesök :)

Vi mätte magen för 1:a gången, och jag låg mitt på den övre kurvan, så bebben har gott om plats.

Det märktes när vi skulle lyssna på hjärtljuden, för då for han runt som ett argt litet bi och ville inte alls komma i närheten av dopplern :D

Blodtryck och järn och socker låg perfekt.

Jätteskönt att känna att jag är så pass mycket piggare nu än vad jag har varit tidigare.

Hoppas resten av graviditeten fortsätter så här! :)

Ett förtydligande till mitt senaste inlägg också - ni vet väl att även om man inte blir beviljad havandeskapspenning eller bara blir beviljad en del av arbetstiden så har man rätt att välja att ta fp- dagar från 60 dagar innan förlossningen? Man behöver dock meddela sin arbetsgivare om det i tid (tror det är 2 månader innan).

Kanske kan vara ett alternativ för nån, även om det så klart är roligast att ha kvar fp dagarna till efter födseln.

Skönt med bra värden och vad härligt att du mår bra

Jag mår också väldigt bra för tillfället. Känner mig hyfsat pigg och har inga direkta krämpor.

Wow, vecka 25! Det är ju en envishet dit! Jag är avis
Svar på tråden Bf Augusti 2015