• Sanandra

Bf Augusti 2015

tessan91 skrev 2015-03-12 15:25:44 följande:

i vilken vecka tycker ni att man kan köpa vagn ? 

Du har ju aldrig ngr garantier men allt efter V.12 känns väl helt okej. Men tror många väntar till efter RUL.
  • Sanandra
    stjärnasomärdin skrev 2015-03-13 14:03:45 följande:
    Inte ännu men har tänkt göra det efter RUL. Har tänkt teckna länsförsäkringars plusförsäkring eftersom vi har våra andra försäkringar där.
    Jag hade Länsförsäkringar med dottern som sedan övergick i barnförsäkring där. Har alla våra försäkringar hos LF. Sedan såg jag ett program på tvn, typ plus eller nåt, där de gått igenom alla barnförsäkringar och Trygg Hansa var överlägset bäst så har bytt dottern till dem och har även gravidförsäkring där nu så barnet sedan får barnförsäkring hos dem.

Annars har LF väldigt bra försäkringar å priser, iaf om man är guldkund.:)
  • Sanandra
    stjärnasomärdin skrev 2015-03-13 15:06:43 följande:
    Åh, då skall jag gå in och jämföra med Trygg Hansas innan jag tecknar något. Tack för infon!
    Gå in på konsumenternas konsumentbyrå, där kan du se en jämförelse av barnförsäkringar och det som skiljer är mest ersättning vid sjukskrivning när de är äldre, därför jag valde att byta. Annars är de snarlika. If hade högre poäng men knappt å de var mkt dyrare.:)
  • Sanandra
    Speck skrev 2015-03-13 20:05:24 följande:

Vet ni hur det funkar, min son har en försäkring nu via IF men jag tycker den är himla dyr. Men om man har anmält en skada till ett försäkringsbolag, och sen byter försäkringsbolag och sen visar det sig att det blir påföljder av tidigare anmäld skada - blir det det nya försäkringsbolaget som täcker de kostnaderna eller kan man kontakta sitt gamla bolag trots att man inte längre är kund där?

Jag vet inte mer än att det kan vara svårt att byta bolag när man fått ersättning för ngt. Då får man oftast undantag för den skadan eller problemet så det inte ersätts. Så var det när jag tecknade min sjuk å olycksfallsförsäkring iaf att jag fick undantag för korsrygg och det spm problem med den kan medföra, men ring å kolla.:)
  • Sanandra
    AnnaBanana skrev 2015-03-13 20:46:59 följande:

Trodde inte man kunde teckna försäkring förrän efter v 22 ? :p

Du kan teckna när som helst men gäller inte förrän efter V.22.:)
  • Sanandra
    stjärnasomärdin skrev 2015-03-14 08:58:29 följande:
    Så försäkringen täcker för saker som upptäcks på RUL även fast RUL sker innan vecka 22? Om man tecknar försäkringen efter RUL och man på RUL upptäckt något kommer försäkringen inte att täcka detta framåt? Har jag förstått det rätt då?
    Det är ju en sanning med modifikation. Om ngt upptäcks på RUL så är det ju en typ av invaliditet så självklart täcks det när barnet kommer ut ex. Hjärtfel som behöver op innan 6 mån, downs syndrom osv. Men om barnet ex skulle vara dött vid RUL så får du inget utan bara för sådant som medför problem när barnet är fött. Gravidförsäkringen gäller från V.22 om barnet skulle dö, födas förtidigt osv
  • Sanandra
    tessan91 skrev 2015-03-14 08:59:43 följande:

Vi ska åka och kolla på vagn idag, är i vecka 17. 16+6. Är det förtidigt att köpa vagn? Första barnet så har ingen aning. 

Du kan ju köpa den nu men plocka ut den i sommar. Vi beställde vår i V.14, men vill inte ha den hemma förrän tidigast slutet av juni.:)
  • Sanandra
    Sserena86 skrev 2015-03-14 09:34:47 följande:
    När jag pratade med trygg hansa så sa de att det som man vanligtvis använder försäkringen till är för att få ersättning för sjukhusvistelse om barnet föds för tidigt eller behöver opereras eller så direkt efter födseln, för då har man ju inte hunnit teckna en barnförsäkring än. Men om tex ett hjärtfel upptäcks på RUL och man inte har någon gravidförsäkring då så kan man inte använda försäkringen om bebisen måste opereras elöer så eftersom man viste om hjärtfelet redan när försäkringen tecknades..
    Okej, läste detta nu, så du har så rätt!:)
Svar på tråden Bf Augusti 2015