Sonen har hiskeligt humör och maken vägrar prova att sluta med den sockergödning som han ger sonen
Minsta på 7 år har ett förskräckligt humör. Han blir sanslöst arg för allting även småsaker och springer omkring och skriker och tjurar.
Han är även väldigt energisk och har väldigt svårt för att lugna ned sig utan allt är uppe i högvarv hela tiden. Trams och flams konstant.
Han kan varva ned när han ska sova (fast det tar lång tid)och då vara världens mysigaste kille och han är en väldigt känslofull person som gärna kramas och myser.
Sover han inte ordentligt blir hans humör ännu värre.
Jag har försökt få till rutinen att han ska vara i säng senast kl20 för han behöver sömnen. Det fungerar inte eftersom maken låter honom vara uppe till efter kl20 trots att vi varit överens om att det är kl20 som gäller. Han ska vara i säng kl20.
Och det märks en klar skillnad på om han somnat innan kl20.30 mot om han somnar 21.00 eller senare när det är skoldag dagen efter. Alla de mornarna är vi osams...
Jag vill även prova att begränsa sockerintaget på honom då han är en otrolig sockerråtta för att se om det ger någon effekt på humöret och överenergin. Maken vägrar. Ju mer jag pratar om det desto mer bullar, kakor, godis, oboy osv ger han barnen. Och sonens humör blir bara värre och värre och maken vägrar inse sambandet...
Vad sjutton ska jag göra? Jag orkar inte med bråket och tjafset samt den konstanta uppskruvning av tempot som är här hemma.
Jag orkar inte med att aldrig få gehör för mina idéer och förslag för att förbättra situationen.
Är jag helt ute och cyklar när det gäller sömn och socker och dess påverkan på barn?