Gladskit skrev 2014-11-19 08:02:00 följande:
Det låter som han är medveten om att han äter fel och att han borde styra upp saker och ting men att han inte kan ta sig ur det. Du som känner honom, kan du komma på något sätt att hjälpa honom? Vad kan motivera? Kan man göra en förändring för hela familjen?
Jag vet att när jag haft perioder då jag verkligen behövt nolla sockret så har jag sagt till min man att ska du äta choklad eller nåt så gör du det någon annanstans. I bilen eller på jobbet. Det kommer inte in i huset. Och då får han ju bara respektera det.
Delvis låter det ju som det och delvis inte.
Är han medveten borde han ju iaf ha vett att inte sätta ungarna i samma knipa som han är i. Vi kan absolut småsnaska på veckorna jag och mannen men det görs ju i smyg så barnen inte ser.
Jag hade nog velat börja i ändan att styra upp för familjen och då säga åt honom precis det du skriver. Måste du så gör det i bilen, på jobbet eller var f-n som helst men inte så barnen ser. Försöka få bort det söta i vardagen utan att kräva att han slutar helt om han nu inte vill ha en puff i den riktningen.
Men att sitta ner vid något lungt tillfälle och försöka prata igenom vad som ändå kan vara ok. Kanske behålla yoghurten i ett första steg men ta bort oboyen. Inget godis, glass och kakor på veckorna till barnen o s v. Han får köra sitt race men inte hemma. Kan han gå med på det så blir det ju besvärligare och med lite tur ids han inte heller äta slisk lika ofta när det inte är lika lätt.