Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Sonen har hiskeligt humör och maken vägrar prova att sluta med den sockergödning som han ger sonen

Jag tror väldigt mycket på att begränsa sockerintaget, det kan ju i alla fall inte skada att testa! Du får säga till på skarpen och kanske till och med "ta över" allt som har med maten och inköpen hemma en tid så att du får full koll. Alternativt boka tid hos en dietist och gå dit tillsammans med maken. Någon som kan visa tex. hur stor mängd det är i ett glas oboy och vad det gör för intaget på en dag för ett litet barn.

• Gladskit

Det låter som han är medveten om att han äter fel och att han borde styra upp saker och ting men att han inte kan ta sig ur det. Du som känner honom, kan du komma på något sätt att hjälpa honom? Vad kan motivera? Kan man göra en förändring för hela familjen?

Jag vet att när jag haft perioder då jag verkligen behövt nolla sockret så har jag sagt till min man att ska du äta choklad eller nåt så gör du det någon annanstans. I bilen eller på jobbet. Det kommer inte in i huset. Och då får han ju bara respektera det.

• Gladskit

Det kan ju vara så att pappan kör på för att han inte vet bättre. Det finns många vuxna som inte förstår hur mycket socker det är i tex. oboy. Eller i fruktyoghurt.

Och där kan jag känna, som valt att göra såna här rockader ibland, att visst. Det tar tid att sköta inköp och matlagning helt och hållet ett tag. Men ibland måste det bli så och jag tycker att det är värt att lägga den tiden för att föra in nya rutiner och få koll. Min man har jättebra och kreativa sidor och KAN laga jättebra mat. Men släpper jag in honom för långt så blir det till slut bara "mamma scan" och makaroner och det är inte ok. Inte på rutin. Vi både kan och vet bättre anser jag.

• Gladskit

Det låter skitjobbigt rent ut sagt och just att han gör saker bara för att retas? Du säger si, han säger så.
    Jag håller med om att han kan fortsätta förstöra för sig själv och äta socker och kolhydrater men ni måste försöka komma överens om barnen.

Svar på tråden Sonen har hiskeligt humör och maken vägrar prova att sluta med den sockergödning som han ger sonen