• Mandel

Sonen har hiskeligt humör och maken vägrar prova att sluta med den sockergödning som han ger sonen

Minsta på 7 år har ett förskräckligt humör. Han blir sanslöst arg för allting även småsaker och springer omkring och skriker och tjurar.
    Han är även väldigt energisk och har väldigt svårt för att lugna ned sig utan allt är uppe i högvarv hela tiden. Trams och flams konstant.

Han kan varva ned när han ska sova (fast det tar lång tid)och då vara världens mysigaste kille och han är en väldigt känslofull person som gärna kramas och myser.
    Sover han inte ordentligt blir hans humör ännu värre.

Jag har försökt få till rutinen att han ska vara i säng senast kl20 för han behöver sömnen. Det fungerar inte eftersom maken låter honom vara uppe till efter kl20 trots att vi varit överens om att det är kl20 som gäller. Han ska vara i säng kl20.
    Och det märks en klar skillnad på om han somnat innan kl20.30 mot om han somnar 21.00 eller senare när det är skoldag dagen efter. Alla de mornarna är vi osams...

Jag vill även prova att begränsa sockerintaget på honom då han är en otrolig sockerråtta för att se om det ger någon effekt på humöret och överenergin. Maken vägrar. Ju mer jag pratar om det desto mer bullar, kakor, godis, oboy osv ger han barnen. Och sonens humör blir bara värre och värre och maken vägrar inse sambandet...

Vad sjutton ska jag göra? Jag orkar inte med bråket och tjafset samt den konstanta uppskruvning av tempot som är här hemma. 
    Jag orkar inte med att aldrig få gehör för mina idéer och förslag för att förbättra situationen.
    Är jag helt ute och cyklar när det gäller sömn och socker och dess påverkan på barn?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden Sonen har hiskeligt humör och maken vägrar prova att sluta med den sockergödning som han ger sonen
  • Mandel
    Gladskit skrev 2014-11-19 08:35:17 följande:

Det kan ju vara så att pappan kör på för att han inte vet bättre. Det finns många vuxna som inte förstår hur mycket socker det är i tex. oboy. Eller i fruktyoghurt.

Och där kan jag känna, som valt att göra såna här rockader ibland, att visst. Det tar tid att sköta inköp och matlagning helt och hållet ett tag. Men ibland måste det bli så och jag tycker att det är värt att lägga den tiden för att föra in nya rutiner och få koll. Min man har jättebra och kreativa sidor och KAN laga jättebra mat. Men släpper jag in honom för långt så blir det till slut bara "mamma scan" och makaroner och det är inte ok. Inte på rutin. Vi både kan och vet bättre anser jag.

Jag har mer eller mindre varit sockerfri i 3½ år och jag har verkligen försökt få med övriga familjen. Jag har läst massor av litteratur och vetenskapliga studier och tittat på mängder av program och intervjuer kring detta och självklart har jag berättat för maken om allt detta, men han vill inte lyssna. Snarare så att bara för att jag säger något så måste han göra tvärt emot.
    Barnen vet att socker inte är bra, men har så klart svårt att själva stå emot när maken hela tiden köper hem och erbjuder dem.

Han kan även laga vettig mat, men slöar så klart helst till det och kör pannkakor med massor av sylt/strösocker eller McD. Jag äter inget av det...
    Jag står för de vanliga matinköpen - basingredienserna medans han de senaste månaderna har spårat ur helt och bara köper fika m.m.
    Barnen äter vanlig naturell fil och yoghurt, men det gör inte maken så därför åker han och köper fruktyoghurt till lunch (varför matlåda inte duger till lunch vet jag inte...) och när barnen ser den så vill de så klart ha den till frukost.

Denna höst har han helt fått nippran och gjort äpplepaj/äpplekaka flera gånger i veckan bara för att han nu efter 9 år i detta hus har upptäckt ett träd med en massa äpplen på...

Han själv sitter och äter smörgåsar och dricker oboy om kvällarna när han tror att barnen har lagt sig, men gör han det för tidigt och de kommer på honom så ger han även dem eftersom han inte kan säga nej.
    Och då har vi redan ätit ordentligt lagad mat 1-2 timmar tidigare...
  • Tow2Mater
    Mandel skrev 2014-11-19 16:38:55 följande:
    Snarare så att bara för att jag säger något så måste han göra tvärt emot.
    Du verkar ju ligga på ena ytterligheten av skala, och han ligger på andra. Inget av det verkar sunt. Kan ni inte forsoka motas på en normal mittennivå?
  • mammalovis

ts: Kan du inte överlåta mornarna till mannen, så får han ta konflikterna då, om han inte är hemma nu och har märkt av det, så kanske han förstår vad du vill förändra.

Sedan kan du släppa kontrollen av hans sockerintag, det får han själv ta ansvar för, för risken är att det eskalerar av dina åsikter. Däremot anser jag inte att det är okej att trycka i barnen en massa.

Jag är gottegris i perioder och äter ibland lätt choklad eller godis när jag kommer hem för att jag inte har tid för mellanmål på jobbet och sambon som sköter maten kommer ofta hem sent så vi äter först framåt sex. Skulle jag ta mig en macka hemma är det lätt att barnen också ska ha. Jag känner inte att det är rätt heller, men det gör åtminstone att barnen kan äta ordentligt till kvällsmat. Att diskutera du får inte med en 1,5-åring är svårt, betydligt enklare med 4-åringen.

Den yngsta får ev fika på kalas OM det är mjölkproteinfritt, vilket det oftast inte är. Den äldsta får på kalas och godis på lördagar OM hon frågar. Sedan är sambon mer sockerberoende, men det är mestadels efter barnen gått och lagt sig. Märker vi att barnen ändrar beteende får ju vi också göra det.

Skriv ner det barnen får i sig i form av socker under en vecka och fråga sambon och barnen om de tycker det är okej med motsvarande antal sockerbitar på en tallrik istället.

• fluu

Problemet verkar mer ligga hos jättebebisen. Läser jag här och på din blogg så ger han inget bra intryck direkt...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • jenny99

Min dotter påverkades väldigt mycket av socker.Hon var full av energi,vild och sprattlig men fick hon för mycket socker blev hon högt och lågt,mer bråkig.Vi begränsade sockerintaget för hennes skull för hon mådde bättre med mindre mängd.Aldrig oboy godis kakor läsk på vardagar.Och när det var godisdax så blev det sen eftermiddag,sällan sen kväll,då åkte popcorn fram istället vilket är bättre.

• fluu

Socker påverkar vissa barn mycket också btw. Min unge skulle kunna halsa sirap innan läggdags och det hade inte bekommit henne medans ett av barnen jag ofta barnvaktat och lagt inte ens kan äta frukt om kvällarna utan att bli hyper.

• Gladskit

Det låter skitjobbigt rent ut sagt och just att han gör saker bara för att retas? Du säger si, han säger så.
    Jag håller med om att han kan fortsätta förstöra för sig själv och äta socker och kolhydrater men ni måste försöka komma överens om barnen.

• cattus

Hur har det gått?

Problemet ligger nog hos maken..
    Du får ta det mellan fyra ögon och fråga honom riktigt på allvar:
    Hur mår du EGENLIGEN?

• Mandel
    cattus skrev 2015-01-11 23:05:40 följande:

Hur har det gått?

Problemet ligger nog hos maken..
    Du får ta det mellan fyra ögon och fråga honom riktigt på allvar:
    Hur mår du EGENLIGEN?

Det går tyvärr inte att prata med någon som inte vill lyssna...
  • cattus

Det var mer tvärt om det jag egentligen menade, det är dax att han får prata om hur han mår, för något fel är det. Stress? nedstämdhet? man äter inte allt, alltid, om man inte har något annat problem. Hon måste nog lyssna av honom för att förstå vart problemet ligger, då kanske han kan börja tänka på sig själv och sitt mående och då kanske sonen slipper sockergödningen som nog är en sidoeffekt av att han mår dåligt.

• fluu

Kollar man din blogg också så... varför är du med honom egentligen?

• Mandel
    fluu skrev 2015-01-14 14:26:59 följande:

Kollar man din blogg också så... varför är du med honom egentligen?

Vilken blogg?

Jag har inte skrivit någon blogg på 6 år tror jag.
  • fluu
    Mandel skrev 2015-01-14 20:00:19 följande:
    Vilken blogg?

Jag har inte skrivit någon blogg på 6 år tror jag.
    Den på din profil.
  • Mandel
    fluu skrev 2015-01-14 20:05:46 följande:
    Den på din profil.
    Jag har inte skrivit någon blogg på minst 6 år så du får gärna länka till den bloggen som finns på min profil för jag hittar inget på min profil.

Surfar du via gamla fl eller nya?

Tack för hjälpen!
  • fluu
    Mandel skrev 2015-01-15 17:02:30 följande:
    Jag har inte skrivit någon blogg på minst 6 år så du får gärna länka till den bloggen som finns på min profil för jag hittar inget på min profil.

Surfar du via gamla fl eller nya?

Tack för hjälpen!
    Gamla fl. gamla.familjeliv.se/hem/mandel/blogg.php
Svar på tråden Sonen har hiskeligt humör och maken vägrar prova att sluta med den sockergödning som han ger sonen