• Solrosens

Bästa syskonvagnen?

Hej!

Väntar mitt andra barn. Det kommer vara 17 månader mellan första och andra barnet!

Nu känner vi att det bästa vore att införskaffa en syskonvagn. Vi har idag en emmaljunga sport classic. Men det går inte med två små barn känner vi, eller?

Nu undrar jag vilken syskonvagn som ni tycker är allra bäst ute på marknaden!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bästa syskonvagnen?
  • runakrq

Bugaboo Donkey är den bästa tycker jag :)

+ Kan bli singelvagn när man bara ska ha ett barn med, vilket vi har använt väldigt mycket (går enkelt att fixa fram och tillbaka när man vant sig).
    + Tar liten plats i bilen (man "måste" ta isär sakerna, men det går också fort när man väl lärt sig)
    + Enkel att köra (väldigt lätt rent viktmässigt till exempel)
    + Bra svängbara, men låsbara, hjul fram. Jag upplever att många vagnar som har svängbara, låsbara hjul fram går sönder eller är skeva när man låser, men denna funkar bra!
    + Bra garanti (men då måste du vara första ägare!), måna om sina kunder
    + Bra andrahandsvärde (eller ja, det är bra när man säljer, inte lika bra om man hade tänkt få tag på en billig begagnad...)
    + Individuellt vändbara sittdelar

- Dyr :/ (man kan dock beställa smidigt från Holland för några tusen billigare)
    - Lite störigt att man inte kan hålla speciellt bekvämt mitt på handtaget
    - Lite liten sittdel, men bör inte vara några problem att ha en 17 månaders i den. Jag har en snart treåring. Han är visserligen inte speciellt lång, men robust :)

Jag hade lite ont i magen när vi skulle köpa vår (det var den enda vi tyckte uppfyllde alla krav) eftersom den var så dyr, men jag ångrar mig inte det minsta nu! Jag tycker det är toppen! Dessutom så är ju andrahandsvärdet bra (som jag skrev ovan), så vi får väl en hel del av vad vi la på den tillbaka när vi är klara. 

Annars har jag provat teutonias, men jösses vad klumpig den är i jämförelse! Är ju som en elefantunge när man ska lyfta in i bilen... Och tung att köra...

Och så har vi en babyjogger city mini double och den är också skön att köra och tar ju INGEN plats i bilen. Men så har den bara sitsarna framåt, så så fort man ska sluta med liggdelen (vilken jag för övrigt INTE provat, alltså deras), så måste de sitta bort från en. Och det ville inte jag :)

Lycka till i barnvagnsletandet!

• Solrosens
    runakrq skrev 2014-11-04 19:46:25 följande:

Bugaboo Donkey är den bästa tycker jag :)

+ Kan bli singelvagn när man bara ska ha ett barn med, vilket vi har använt väldigt mycket (går enkelt att fixa fram och tillbaka när man vant sig).

+ Tar liten plats i bilen (man "måste" ta isär sakerna, men det går också fort när man väl lärt sig)

+ Enkel att köra (väldigt lätt rent viktmässigt till exempel)

+ Bra svängbara, men låsbara, hjul fram. Jag upplever att många vagnar som har svängbara, låsbara hjul fram går sönder eller är skeva när man låser, men denna funkar bra!

+ Bra garanti (men då måste du vara första ägare!), måna om sina kunder

+ Bra andrahandsvärde (eller ja, det är bra när man säljer, inte lika bra om man hade tänkt få tag på en billig begagnad...)

+ Individuellt vändbara sittdelar

- Dyr :/ (man kan dock beställa smidigt från Holland för några tusen billigare)

- Lite störigt att man inte kan hålla speciellt bekvämt mitt på handtaget

- Lite liten sittdel, men bör inte vara några problem att ha en 17 månaders i den. Jag har en snart treåring. Han är visserligen inte speciellt lång, men robust :)

Jag hade lite ont i magen när vi skulle köpa vår (det var den enda vi tyckte uppfyllde alla krav) eftersom den var så dyr, men jag ångrar mig inte det minsta nu! Jag tycker det är toppen! Dessutom så är ju andrahandsvärdet bra (som jag skrev ovan), så vi får väl en hel del av vad vi la på den tillbaka när vi är klara. 

Annars har jag provat teutonias, men jösses vad klumpig den är i jämförelse! Är ju som en elefantunge när man ska lyfta in i bilen... Och tung att köra...

Och så har vi en babyjogger city mini double och den är också skön att köra och tar ju INGEN plats i bilen. Men så har den bara sitsarna framåt, så så fort man ska sluta med liggdelen (vilken jag för övrigt INTE provat, alltså deras), så måste de sitta bort från en. Och det ville inte jag :)

Lycka till i barnvagnsletandet!

Tusen tack för ditt svar!

Googlade lite på vagnen och jag vet inte om det är bättre med en bred vagn eller en avlång vagn, typ i stil med en Baby jogger city select?

Ja det är verkligen en djungel där ute vad gäller barnvagnar!
  • runakrq
    Solrosens skrev 2014-11-04 21:25:18 följande:
    Tusen tack för ditt svar!

Googlade lite på vagnen och jag vet inte om det är bättre med en bred vagn eller en avlång vagn, typ i stil med en Baby jogger city select?

Ja det är verkligen en djungel där ute vad gäller barnvagnar!
    Jag personligen föredrar på bredden då jag tycker det ena barnet kommer så lång ner annars, nästan ner i marken. Och ser typ inget i många av de vagnarna (men då har jag inte koll på alla så klart). Och de ska vara jobbiga att ta upp för trottoarkanter och så, men det kanske inte heller gäller alla. Tycker också man får bättre kontakt med barnen om man har de sida vis sida, för jag har de oftast mot mig (även 2,5-åringen). Men en på längden är ju klart smidigare för att komma in genom dörrar och liknande förstås! 

Du får gå till en butik och prova lite :) 
  • Sasssaa

Vi har en emmaljunga double viking och är hur nöjda som helst! Den är lätt att styra, bekväm att promenera med och barnen sitter jätte bra i den. Vi har tvillingar som snart fyller två och barnen ryms fortfarande väldigt bra i sittdelarna trots åkpåsar och lättare ytterkläder. Sittdelarna är breda för att vara en syskonvagn och väldigt långa, suffletten är höj och sänkbar vilket gör att man kan höja suffletten i takt med att barnen växer på längden:) fotstöden är justerbara och bygeln går enkelt att ta lös vilket jag tycker har varit en fördel:)

Vi har också en vagn där barnen sitter på rad, min upplevelse av den är att den blir lite svårstyrd och lite tung att styra då den blir så lång! Den är helt klart smidig då man är i stan , men annars är den inte så mycket att hurra för..

Som sagt, vi är hur nöjda som helst med vikingen, mitt tips till er är att spana in den:)

• Maddi

Jag har kollat på både emmaljunga double viking och bugaboo donkey. 
    Det som skiljde vagnarna mest var just att man kan göra donkey till enkelvagn. 
    Sen om man jämför sittdelarna så är viking smalare i bredden än donkey men viking är längre i sittdelen än donkey. 

Vi har en enkelvagn idag och dessutom att viking är längre så föll de på den vagnen. Vårat barn var 90 cm lång på 18 månaders kontrollen. Han satt med huvudet ända upp till kanten på donkey, men på viking fanns det fortfarande kvar att växa. 

Våran son är även bred/grov, så minus med viking är just att sittdelen är smal. 

Detta är min personliga åsikt. 

• chokladgroda

Jag har provat alla syskonvagnar som jag kommit åt på marknaden och kan inte säga annat än att bugaboo donkey är överlägsen utifrån mina krav. Älskar den vagnen!

• Sasssaa

Precis, har man vagnen som syskonvagn och ibland bara har med sig ett barn så är det ju en stor fördel att man kan göra bugaboon till enkelvagn:) jag har hört att många är jätte nöjd med bugaboon och den vagnen är säkert jätte bra!:)

Jag har bara erfarenhet av emmaljunga och tycker att den är toppen:)

• Skumbollen

Här är en till som har gett sig in i djungeln. Vi kommer också ha ett år och fem månader mellan barnen. Känner mig inte alls inspirerad denna gång då det känns som den ultimata vagnen saknas och som man kommer behöva kompromissa vad man än väljer.

Var och klämde på vagnar i förra veckan och tur var väl det! Innan jag kom till butiken så hade jag två vagnar jag gillade skarpt. Kronans syskonvagn och city select. Båda gick bort direkt. Kronans sitsar var supersmala så ettåringen fick knappt plats redan nu. City select vad så tung och klumpig att jag trodde jag låst den. Satte ettåringen framtill och då gick den knappt att rubba.

Den som imponerade mest på mig var helg klart babyjogger GT mini. Stora sittytor, lättmanövrerad och superlätt att fälla. Dock är den ju riktigt ful så jag får väl se om jag kan förlika mig med det.

Vi har haft en joolz till sonen och har aldrig gillat den ergonomiska sittdelen... Därför har inte buggan legat högt i topp. Är riktigt less på att behöva montera ner när den skall fällas också. Men får väl klämma på den med :)

• Solrosens

Tusen tack alla för era svar!

Googlar runt på alla era förslag!

Alla vagnarna ser super bra ut, verkligen!

Själv har vi en emmaljunga classic och vi är verkligen supernöjda med den.

På er verkar det som att det är att föredra den bredare vagn typen framför den avlånga? Min man vill ha en bredare just för att han vill se båda barnen. Jag velar och tänker att den avlånga är lättare att köra samt att man kan vända barnen mot varandra när den lilla börjar sitta så att de kan se på varandra? Ja, det är verkligen inte lätt.

Fortsätt gärna tipsa. Vill gärna ha lite mer på nacken innan vi börjar med letandet i affärer!

• Maddi
    Solrosens skrev 2014-11-05 13:33:29 följande:

Tusen tack alla för era svar!

Googlar runt på alla era förslag!

Alla vagnarna ser super bra ut, verkligen!

Själv har vi en emmaljunga classic och vi är verkligen supernöjda med den.

På er verkar det som att det är att föredra den bredare vagn typen framför den avlånga? Min man vill ha en bredare just för att han vill se båda barnen. Jag velar och tänker att den avlånga är lättare att köra samt att man kan vända barnen mot varandra när den lilla börjar sitta så att de kan se på varandra? Ja, det är verkligen inte lätt.

Fortsätt gärna tipsa. Vill gärna ha lite mer på nacken innan vi börjar med letandet i affärer!

Jag väljer hellre den på bredden då jag gärna vill kunna se båda mina barn och sen får jag känslan av att han har jämnt sett mig när vi åkt vagn. Det blir omställning med ett syskon även för honom och kommer även hamna längst bak i vagnen som han inte alls är van vid. Jag gillar inte dom vagnarna. Men förstår dom som skaffar på längden som åker mycket buss. 
Svar på tråden Bästa syskonvagnen?