Inlägg från: Solrosens |Visa alla inlägg
  • Solrosens

Bästa syskonvagnen?

Hej!

Väntar mitt andra barn. Det kommer vara 17 månader mellan första och andra barnet!

Nu känner vi att det bästa vore att införskaffa en syskonvagn. Vi har idag en emmaljunga sport classic. Men det går inte med två små barn känner vi, eller?

Nu undrar jag vilken syskonvagn som ni tycker är allra bäst ute på marknaden!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bästa syskonvagnen?
  • Solrosens
    runakrq skrev 2014-11-04 19:46:25 följande:

Bugaboo Donkey är den bästa tycker jag :)

+ Kan bli singelvagn när man bara ska ha ett barn med, vilket vi har använt väldigt mycket (går enkelt att fixa fram och tillbaka när man vant sig).

+ Tar liten plats i bilen (man "måste" ta isär sakerna, men det går också fort när man väl lärt sig)

+ Enkel att köra (väldigt lätt rent viktmässigt till exempel)

+ Bra svängbara, men låsbara, hjul fram. Jag upplever att många vagnar som har svängbara, låsbara hjul fram går sönder eller är skeva när man låser, men denna funkar bra!

+ Bra garanti (men då måste du vara första ägare!), måna om sina kunder

+ Bra andrahandsvärde (eller ja, det är bra när man säljer, inte lika bra om man hade tänkt få tag på en billig begagnad...)

+ Individuellt vändbara sittdelar

- Dyr :/ (man kan dock beställa smidigt från Holland för några tusen billigare)

- Lite störigt att man inte kan hålla speciellt bekvämt mitt på handtaget

- Lite liten sittdel, men bör inte vara några problem att ha en 17 månaders i den. Jag har en snart treåring. Han är visserligen inte speciellt lång, men robust :)

Jag hade lite ont i magen när vi skulle köpa vår (det var den enda vi tyckte uppfyllde alla krav) eftersom den var så dyr, men jag ångrar mig inte det minsta nu! Jag tycker det är toppen! Dessutom så är ju andrahandsvärdet bra (som jag skrev ovan), så vi får väl en hel del av vad vi la på den tillbaka när vi är klara. 

Annars har jag provat teutonias, men jösses vad klumpig den är i jämförelse! Är ju som en elefantunge när man ska lyfta in i bilen... Och tung att köra...

Och så har vi en babyjogger city mini double och den är också skön att köra och tar ju INGEN plats i bilen. Men så har den bara sitsarna framåt, så så fort man ska sluta med liggdelen (vilken jag för övrigt INTE provat, alltså deras), så måste de sitta bort från en. Och det ville inte jag :)

Lycka till i barnvagnsletandet!

Tusen tack för ditt svar!

Googlade lite på vagnen och jag vet inte om det är bättre med en bred vagn eller en avlång vagn, typ i stil med en Baby jogger city select?

Ja det är verkligen en djungel där ute vad gäller barnvagnar!
  • Solrosens

Tusen tack alla för era svar!

Googlar runt på alla era förslag!

Alla vagnarna ser super bra ut, verkligen!

Själv har vi en emmaljunga classic och vi är verkligen supernöjda med den.

På er verkar det som att det är att föredra den bredare vagn typen framför den avlånga? Min man vill ha en bredare just för att han vill se båda barnen. Jag velar och tänker att den avlånga är lättare att köra samt att man kan vända barnen mot varandra när den lilla börjar sitta så att de kan se på varandra? Ja, det är verkligen inte lätt.

Fortsätt gärna tipsa. Vill gärna ha lite mer på nacken innan vi börjar med letandet i affärer!

• Solrosens
    Skumbollen skrev 2014-11-05 09:10:03 följande:

Här är en till som har gett sig in i djungeln. Vi kommer också ha ett år och fem månader mellan barnen. Känner mig inte alls inspirerad denna gång då det känns som den ultimata vagnen saknas och som man kommer behöva kompromissa vad man än väljer.

Var och klämde på vagnar i förra veckan och tur var väl det! Innan jag kom till butiken så hade jag två vagnar jag gillade skarpt. Kronans syskonvagn och city select. Båda gick bort direkt. Kronans sitsar var supersmala så ettåringen fick knappt plats redan nu. City select vad så tung och klumpig att jag trodde jag låst den. Satte ettåringen framtill och då gick den knappt att rubba.

Den som imponerade mest på mig var helg klart babyjogger GT mini. Stora sittytor, lättmanövrerad och superlätt att fälla. Dock är den ju riktigt ful så jag får väl se om jag kan förlika mig med det.

Vi har haft en joolz till sonen och har aldrig gillat den ergonomiska sittdelen... Därför har inte buggan legat högt i topp. Är riktigt less på att behöva montera ner när den skall fällas också. Men får väl klämma på den med :)

Babyjogger GT mini är det en vagn där de två sitsen sitter bredvid varandra, alltså på bredden? När man googlar vagnen kommer det upp bilder på en enkel, singel vagn?

Tacksam för svar!
  • Solrosens
    Maddi skrev 2014-11-05 13:53:52 följande:

Jag väljer hellre den på bredden då jag gärna vill kunna se båda mina barn och sen får jag känslan av att han har jämnt sett mig när vi åkt vagn. Det blir omställning med ett syskon även för honom och kommer även hamna längst bak i vagnen som han inte alls är van vid. Jag gillar inte dom vagnarna. Men förstår dom som skaffar på längden som åker mycket buss. 

Tack för dina tips. Vissa av de avlånga vagnarna kan man vända sitsarna mot varandra så barnen ser varandra.

Vi har dock bil och åker aldrig buss, då kanske det är att föredra den bredare vagnen, bara den får plats i bagageutrymmet?
  • Solrosens
    Skumbollen skrev 2014-11-06 07:57:14 följande:

Ja precis... Den heter nog GT mini double om jag skall vara ärlig. Som sagt så var den inte så snygg... Men när kompisens nästan treåring kunde lägga sig bekvämt i vagnen samt att den fälls i ett grepp så kände jag att den plötsligt fick stora fördelar.

Igår knödde jag ner ettåringen som är normalstor i vår joolz med åkpåse och jacka på och han satt som en tonfisk i burk... Stackarn...

Tack för svar. Det enda jag nu undrar över är ifall de bredare vagnarna kan ha sitsen så att föraren kan se barnen i ansiktet, alltså är de vändbara?

Verkar inte så och då faller poängen lite med de breda vagnarna? Eller tänker jag fel?
  • Solrosens
    Skumbollen skrev 2014-11-06 07:57:14 följande:

Ja precis... Den heter nog GT mini double om jag skall vara ärlig. Som sagt så var den inte så snygg... Men när kompisens nästan treåring kunde lägga sig bekvämt i vagnen samt att den fälls i ett grepp så kände jag att den plötsligt fick stora fördelar.

Igår knödde jag ner ettåringen som är normalstor i vår joolz med åkpåse och jacka på och han satt som en tonfisk i burk... Stackarn...

Tack för svar. Det enda jag nu undrar över är ifall de bredare vagnarna kan ha sitsen så att föraren kan se barnen i ansiktet, alltså är de vändbara?

Verkar inte så och då faller poängen lite med de breda vagnarna? Eller tänker jag fel?
  • Solrosens
    Rubinen skrev 2014-11-06 15:56:49 följande:

Letar också i syskondjungeln! Gillar babyjogger city mini GT double men den är framåtvänd. Basson Duo är en dansk vagn där sitsarna kan vändas. Vill också gärna veta vilka fler vagnar som har den möjligheten!

Oh vad kul att vi är flera som letar.

Jag är nu lite inne på Kronan syskonvagn. Den har fått bra omdömmen och bra poäng i bloggar. Den är vändbar. Här är en bra länk där de jämför Kronan med Bogaboo Donkey duo vagnen och du lär märka vilke som är bättre, läsvärt: www.barnvagnsblogg.com/kronan-syskon-vs-bugaboo-donkey-duo/
  • Solrosens
    Skumbollen skrev 2014-11-06 18:11:27 följande:

Som sagt... Jag hade mer eller mindre bestämt mig för en kronan syskon tills jag såg den "live"

Tror det bästa är att åka till en större butik för att känna och klämma för att sen läsa på lite om favoriterna.

Jo det ska vi absolut göra. Letar och läser lite på nätet innan bara så jag inte är helt oförberedd sen.
  • Solrosens
    Rubinen skrev 2014-11-11 09:18:50 följande:

Ja Kronan är ju ett alternativ men det finns ingen möjlighet att fästa babyskydd på den, kan vara väldigt praktiskt ibland Lutar åt basson duo av nyare modell, men det är nog bäst att åka till återförsäljare innan man beslutar sig.

För oss är det inget viktigt att kunna ta med babyskyddet och fästa. Vi har den i en vanlig kundvagn, funkar superbra dessutom växer bebisen snabbt ur ett babyskydd.

Tycker fortfarande kronan verkar super bra då den är vändbar och billigare än buggaboon donkeyn, vi behöver heller inte föra ihop den som singel vagn då vi kommer ändå ha två barn. Men jag har än inte sett den live och kört den. Vi kanske ska titta på vagnar nästa helg.
Svar på tråden Bästa syskonvagnen?