• Mackan87

    LCHF - hur äter ni på jobbet?!

    Jag har försökt äta LCHF en tid nu men har inte riktigt lyckats gå ner i vikt som jag vill. Detta beror delvis på att jag är inkonsekvent och slarvar för mkt men jag tror också att jag gör lite fel när jag försöker göra rätt. Så jag behöver lite tips från de som är i samma livssituation som jag själv, dvs har ett stillasittande kontorsjobb och försöker träna ca 3 dagar i veckan varvat med promenader övriga dagar. Jag vill helst också att maten inte kostar multum.

    Hur äter ni under en dag? Vad äter ni och när äter ni?

    Såhär ser min dag ut i nuläget:

    06.00 Väckarklockan ringer
    06.40 Frukost 1: en liten skål fil med kalorisnål hallonsylt
    09.00 Frukost 2 på jobbwt: en bit korv/skinka med några gurkskivor och en klick majonnäs.
    11.30 Lunch: Tex köttfärssås med en riven morot och en klick creme fraiche.
    14.30 Mellanmål: Några matskedar naturell kvarg med ett par teskedar kalorisnål hallonsylt.
    20.00 Kvällsmat: Tex en omelett
    23.00 Läggdags.

    Äter jag för mkt/lite, för Ofta, fel mat etc? Tips tack! :)

  • Svar på tråden LCHF - hur äter ni på jobbet?!
  • Aniiee

    Det är lite svårt att säga om du äter för mycket eller för lite. Ladda ned myfitnesspal till mobilen (eller surfplattan, eller gå direkt till deras hemsida), där du kan ställa in ration på fett/protein/kolhydrater själv och testa.

    Rent spontant vill jag säga (som inte äter LCHF längre, men som har följt massor med diskussioner) att mjölkprodukter är mångas "downfall", så du kanske bör se dig om efter ett frukostalternativ, i alla fall. Det LÅTER dessutom som att du äter lite varje gång du äter, men dels äter du ju många gånger om dagen, dels så är det svårt att avgöra utan mått.


    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Aniiee

    Och så låter det som du får i dig väldigt mycket hallonsylt. Ta frysta hallon istället. Kalorisnål eller inte, sylt ger högre insulinbelastning än färska/frysta hallon, och det är insulinet som gör att vi lagrar fett i kroppen.


    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Alexi

    Du äter ju inte lchf, det där är alldeles för mycket kolhydrater! Skaffa tex appen lifesum och fyll i så får du överblick.

  • Alexandre Nayle

    Har kört (typ) LCHF några gånger, utan att följa slaviskt. Åt i princip vad jag ville förutom följande: potatis, bröd, ris, pasta. That's it. Åt majs, bulgur, youghurt, alltså sånt som man egentligen ska undvika (men orka va hungrig). Gick ner 5-6 kilo på cirka 3 månader varje gång jag körde.

    Jag har dock ett roligt exempel: min rumskamrat blev riktigt tjock på en stenhård diet bestående av Billys pan pizza och Ben&Jerrys och bestämde sig för att köra LCHF. Snubben åt BARA (jag överdriver inte) ägg, bacon och ost. Han köpte t.o.m. en speciell anordning för simultan tillagning av just dessa matvaror. Så gjorde han i ungefär 5 månader och gick ner 30 (!) kilo. Såg riktigt sportig ut utan att ha tränat en enda gång. Hälsosamt? Hell no! Effektivt? Ja!

  • Gnuggarn

    Du hamnar aldrig i 'Ketos när du äter så där!

    Skippa all sylt oavsätt vad som står på burken, byt ut fil mot yogurt! Mer fett i allt du är och tillagar i början! Du skriver inte vad du äter på helgen?! Lika viktigt dom 4-5 första veckorna! Ingen alkohol ingen godis eller någras kollisar! 5g/100g skall vara riktmärke den första tiden! Hur fet är du eller hur mycket skall du gå ner? Hur länge har du vart över viktig?

    Är du kallas fet så får du ett snabbt resultat om du gör som jag skriver, vill du bara putsa lite för att vara fit? Då skall du nog öka cardion kraftigt! 

    Jag kör detta benhårt mår som en prins! 

    Vill vara göra

  • MeAngeleyes

    06.40 Frukost 1: en liten skål fil med kalorisnål hallonsylt

    Byt mot naturell kvarg och bär! Absolut ingen sylt!!

    09.00 Frukost 2 på jobbwt: en bit korv/skinka med några gurkskivor och en klick majonnäs.

    Kolla kötthalten på korven och så skinkan inte innehåller kolhydrater! Jag skulle ta ost rullad kring gurkstavar och ev dippa i majo istället! Babybelost??

    11.30 Lunch: Tex köttfärssås med en riven morot och en klick creme fraiche.

    Ingen morot, på tok för mkt kolisar!!! Byt mot broccoli, blomkål lr gör zucchinipasta!

    14.30 Mellanmål: Några matskedar naturell kvarg med ett par teskedar kalorisnål hallonsylt.

    Ta bort sylten!!! Använd färska lr frysta bär istället! Lr krydda med ex kanel, bra för blodsockret!

    20.00 Kvällsmat: Tex en omelett

    Kolla in kostdoktorns sida och läs där LCHF för nybörjare!

    Bra att ha i huvudet är så ren mat som möjligt, fullfettsvarianter och grönsaker som växer ovan jord! Ingen frukt, inga rotfrukter i början!

  • Aniiee

    Fast skäll inte på TS för kolhydraterna förns ni vet hur strikt LCHF hon vill/kan äta...... Hennes kropp kanske behöver 7 kol/100g, det vet vi inget om (förns hon sagt det)


    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Alexi

    Hon säger att hon vill gå ner i vikt och det med lchf, då kan man inte äta så där.

  • Aniiee
    Alexi skrev 2014-10-06 16:32:13 följande:

    Hon säger att hon vill gå ner i vikt och det med lchf, då kan man inte äta så där.


    Det kan man visst. Men det gör varken till eller ifrån att tjafsa om det. Jag håller helt med om att TS behöver byta ut sylten mot bär och se över sitt intag av mejeriprodukter.
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • MeAngeleyes
    Aniiee skrev 2014-10-06 15:52:09 följande:

    Fast skäll inte på TS för kolhydraterna förns ni vet hur strikt LCHF hon vill/kan äta...... Hennes kropp kanske behöver 7 kol/100g, det vet vi inget om (förns hon sagt det)


    Nu frågade hon ju faktiskt just om hur andra äter och tänker kring lchf och vi svarar!

    Och för mkt kolisar blir nått helt annat än lchf faktiskt!

    Jag kan inte se att nån "skäller" alls, bara ger konkreta tips och råd. Utifrån egen erfarenhet så tycker jag att strikt är att föredra i början tills man kommit in i det och rensat kroppen ordentligt men med det sagt så kanske det inte är rätt för alla!
  • Mackan87

    Tack för alla tips! Jag har just inte hållit en strikt LCHF -diet eftersom jag är lite försiktig med allt fett (har haft proppar och ja, jag har läst mkt om det här med om det är skadligt eller ej med LCHF och den diskussionen behöver vi inte ta här). Så jag har uteslutit bröd, pasta, potatis och hållt mig till grönsaker (även de som inte är tillåtna enligt lchf). Jag trodde också att sylten var ganska ok eftersom det är 8 g kolhydrater per 100 g. Men Jag tar till mig alls era råd! Jag är inte fet men jag vill gå ner 5-10 kg.

  • IsDimma

    Om du bara ska gå ner 5-10 kilo och dessutom är kvinna så behöver du förmodligen vara mycket striktare än så här. Annika dahlkvist har en hel del bra råd om man har bara dom kilona att gå ner.

  • villaste

    Ett tips, byt ut en av frukostarna mot ett kokt ägg, mättar bra och du slipper mejerierna

  • Mackan87

    Ok det ska jag göra! Vid vilka tider/hur ofta äter ni då? Även fast jag i nuläget har ätit små portioner vid varje tillfälle kanske det blir fel ändå? Är det bättre att äta lite mer men mer sällan?

  • Mandel

    Jag äter frukost på jobbet ca 8.20 och då äter jag ett kokt ägg. Har alltså inte ätit något innan det.
    Sedan vid 12 äter jag lunch bestående av matlåda som jag lagar själv. Kött/fisk/kyckling massor av olika grönsaker och så någon rolig sås till det. Sås gör jag ofta på cf och majonnäs. Jag har inte mer kött än andra runt lunchbordet, men jag har däremot minst dubbelt så mycket grönsaker och förmodligen dubbelt så mycket fett i min sås
    Sedan äter jag kl19.

    Ibland om jag är hungrig när jag kommer hem mellan kl16-18 så kan jag ta några mandlar eller några skivor prickig korv. 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Gladskit

    För mig hör inte fil och sylt ihop med LCHF överhuvudtaget men det är bara min syn på saken. Ska man äta någon form av mejeri bör man välja något (min mening) med mer protein och/eller fett i för att öka energin man får. Så att välja en turkisk yoghurt eller kvarg kanske kan vara ett alternativ? Och riva äpple istället för sylt om man prompt måste ha det söta.

    En dag för mig kan se ut så här:

    Frukost: ägglatte (2dl vatten, nescaffe 2-3tsk,kanel,  2tsk kokosfett + 2 ägg)
    Smakar inte ägg överhuvudtaget och jag kunde lika gärna druckit en kopp kaffe och ätit två kokta ägg men kokt ägg är jag döless på

    Lunch: oftast rester från gårdagens middag. Idag blir det laxrullar med kokt broccoli

    Mellis: en näve nötter, chiapudding eller kvarg med bär. Äter inte mellis varje dag dock.

    Middag: bra proteiner + bra fettkälla + goda tillbehör!
    Ikväll torskrygg med äggsås och kokt broccoli

    Andra middagstips:
    Kyckling i ugn med röd pesto
    Fetaostbiffar
    Thaikyckling med lime och kokosgrädde
    Ägg och bacon (går snabbt om inte annat)
    LCHF-pizza
    Hemmagjorda hamburgare med "allt utom bröd"
    LCHF-pytt (korv med högt köttinnehåll, tärningar av halloumi, något kött typ fläskfile) och yoghurtsås
    Köttbullar i tomatsås med zucchinitagliatelle
    Kålpudding

    Som tillbehör: avocadosallad, zucchinitagliatelle, kokt blomkål, kokt broccoli, blomkålsmos, blomkålsris, coleslaw, smörstekt vitkål, ugnsrostad sötpotatis (om man är lite mer liberal)

    Finns hur mycket gott som helst, det gäller att se möjligheterna och det roliga i att modifiera "vanlig mat" så att det passar en low-carb-livsstil.

  • Zadre

    Som andra säger så är det mycket kh. Dessutom undrar jag om får i dej tillräckligt med fett eftersom du äter så ofta. De flesta som äter LCHF behöver äta några mellanmål eller förmiddagsfikan för de är helt enkelt mätta.

    Jag äter t.ex tre kokta ägg mosade i smör och klippt persilja med några skivor rostbiff eller skinka. Det äter jag 05:30, sen blir jag hungrig igen runt 12-tiden. Problemet är att jag måste äta lunch vid 11 för det mesta. Lunch idag blir rester från igår, oxrullader och gräddig svampsås. Runt 16 är jag hemma och lagar middag oftast nånting som tar nån timme eftersom jag sällan är så hungrig då. Blir jag hungrig blir jag aldrig panikhungrig som jag kunde bli förr

  • MeAngeleyes

    Nu äter jag inte alls strikt lchf just nu pga graviditet.

    Men frukost äter jag t ex kvarg med 1-2 msk bär och ofta kanel eller ett mosat ägg i majo med lite peppar ibland på fröbröd eller kokt ägg eller ost och skinkrullar med lite majo.

    Mellis, kvällsmat lr om jag blir lite sugen på nått kan vara babybelost, gurkstavar med ost runt, fetaost med lite melon till lr dyl

    I övrigt har du fått bra tips ovan tycker jag. Jag äter när jag är hungrig, utom lunchen som ju blir lite styrd av jobbet. Jag blir heller inte särskilt vrålhungrig nu förtiden och har blivit bättre på att lyssna på kroppens egna signaler.

  • Zadre
    Zadre skrev 2014-10-07 09:53:36 följande:

    De flesta som äter LCHF behöver äta några mellanmål eller förmiddagsfikan för de är helt enkelt mätta.


    Det ska givetvis så att de inte behöver äta mellanmål där.
  • maggank

    Du äter inte LCHF när du äter sådär. Många glömmer huvudpoängen med LCHF, det är att man ska basera måltiderna på _fett_. Inte kolhydrater eller protein. Det är fettet som håller en mätt och det är när man baserar måltiderna på fettet som man hamnar i ketos, vilket är det tillstånd man vill hamna i. Med maximal fettförbränning. Det är inget "fel" på det du äter, men det är inte lchf och det sätter förmodligen många käppar i hjulet om du vill gå ner i vikt.

    En annan huvudpoäng med LCHF är att man ska hålla sig mätt längre, det vill säga inte behöva massa mellanmål. Förslag på vad du kan äta under en dag:

    Frukost: Rysk yoghurt, vispad grädde (cirka 50/50) och färska bär. Lite ekologiskt vaniljpulver.
    Lunch: Kyckling, broccoli och currysås.
    Middag: Ostpanerad omelett (sök recept på Jillsmat) med exempelvis fyllning på ost, skinka och champinjoner.

Svar på tråden LCHF - hur äter ni på jobbet?!