Inlägg från: MeAngeleyes |Visa alla inlägg
  • MeAngeleyes

LCHF - hur äter ni på jobbet?!

06.40 Frukost 1: en liten skål fil med kalorisnål hallonsylt

Byt mot naturell kvarg och bär! Absolut ingen sylt!!

09.00 Frukost 2 på jobbwt: en bit korv/skinka med några gurkskivor och en klick majonnäs.

Kolla kötthalten på korven och så skinkan inte innehåller kolhydrater! Jag skulle ta ost rullad kring gurkstavar och ev dippa i majo istället! Babybelost??

11.30 Lunch: Tex köttfärssås med en riven morot och en klick creme fraiche.

Ingen morot, på tok för mkt kolisar!!! Byt mot broccoli, blomkål lr gör zucchinipasta!

14.30 Mellanmål: Några matskedar naturell kvarg med ett par teskedar kalorisnål hallonsylt.

Ta bort sylten!!! Använd färska lr frysta bär istället! Lr krydda med ex kanel, bra för blodsockret!

20.00 Kvällsmat: Tex en omelett

Kolla in kostdoktorns sida och läs där LCHF för nybörjare!

Bra att ha i huvudet är så ren mat som möjligt, fullfettsvarianter och grönsaker som växer ovan jord! Ingen frukt, inga rotfrukter i början!

• MeAngeleyes
    Aniiee skrev 2014-10-06 15:52:09 följande:

Fast skäll inte på TS för kolhydraterna förns ni vet hur strikt LCHF hon vill/kan äta...... Hennes kropp kanske behöver 7 kol/100g, det vet vi inget om (förns hon sagt det)

Nu frågade hon ju faktiskt just om hur andra äter och tänker kring lchf och vi svarar!

Och för mkt kolisar blir nått helt annat än lchf faktiskt!

Jag kan inte se att nån "skäller" alls, bara ger konkreta tips och råd. Utifrån egen erfarenhet så tycker jag att strikt är att föredra i början tills man kommit in i det och rensat kroppen ordentligt men med det sagt så kanske det inte är rätt för alla!
  • MeAngeleyes

Nu äter jag inte alls strikt lchf just nu pga graviditet.

Men frukost äter jag t ex kvarg med 1-2 msk bär och ofta kanel eller ett mosat ägg i majo med lite peppar ibland på fröbröd eller kokt ägg eller ost och skinkrullar med lite majo.

Mellis, kvällsmat lr om jag blir lite sugen på nått kan vara babybelost, gurkstavar med ost runt, fetaost med lite melon till lr dyl

I övrigt har du fått bra tips ovan tycker jag. Jag äter när jag är hungrig, utom lunchen som ju blir lite styrd av jobbet. Jag blir heller inte särskilt vrålhungrig nu förtiden och har blivit bättre på att lyssna på kroppens egna signaler.

Svar på tråden LCHF - hur äter ni på jobbet?!