Inlägg från: Sserena86 |Visa alla inlägg
  • Sserena86

Vi runt 30 som plussat för första gången!

vinterros skrev 2014-12-14 11:54:12 följande:

Hej!

Fördelen med att berätta tidigt är ju precis som skrivits att man kan få stöd från nära och kära om det skulle hända ngt.

Jag har bara själv så svårt att ta in att det är faktiskt är något där i magen. Mår precis som vanligt och känner inga symtom. Då börjar man ju undra...Skulle så gärna vilja ha ett VUL för att se att det är som det ska.

Ni som har varit på tidigt VUL. Hur lyckades ni få komma på ett sådant? Pratade ni med BM eller ringde ni gyn direkt?

Jag har skrivit in mig på en privat barnmorskemottagning och där blir man erbjuden det vid inskrivningen. Har inte varit där än, ska dit i januari, men känns skönt att veta att det är bokat. Jag har svårt att tro att det är på riktigt innan jag verkligen sett det..

På den mottagningen kan man även boka ett tidigt ultraljud även om man egentligen tillhör en annan mvc.
  • Sserena86
    Fjällsippa skrev 2014-12-20 19:03:15 följande:
    Det kan nog absolut vara bebis! Mysigt!! Jag har läst att det brukar börja i v. 18 eller senare för förstföderskor. Det "ska" tydligen kännas som en fisk som bubblar eller nåt. Jag är bara i v. 16, längtar efter att få känna något!!
    Åh, längtar tills jag kommer så långt! Nu är det bara två och en halv vecka kvar till mitt första ultraljud. Hoppas så att det är något som lever där inne!
  • Sserena86
    charlotta1985 skrev 2014-12-22 07:56:31 följande:
    Nä, usch, var har du läst det? Jag har läst helt annat... På niomånader står följande: "De flesta missfall sker innan kvinnan ens vet om att hon är gravid, alltså mycket tidigt. Många gånger vet inte kvinnan om att hon har haft ett missfall utan tror att menstruationen bara är försenad någon vecka.
    Man kan säga att de flesta missfall sker innan den 7:e graviditetsveckan, men det är inte ovanligt med missfall upp till graviditetsvecka 13"
    missfall.se står det att "De siffror som finns är att ungefär 15  procent av alla kända graviditeten slutar med missfall. " Övriga höga procent sker alltså innan man gör testet, d vs långt innan v 9....
    Åh vad skönt med lite positiv statistik! (Går in i vecka 8 på onsdag och blev jättestressad när jag läste inlägget innan). Tack för detta!
  • Sserena86

Vi ska nog inte göra det heller.. Vi kommer inte att avbryta även om bebisen har kromosomfel, dessutom så är risken att den har det så himla liten. Här kostar det dessutom 2000 kr att göra det. Däremot kommer jag nog att boka ett extra "lugna ner mig" ultraljud i vecka 13-15 för att se att allt fortfarande är bra.

• Sserena86

Åh, nyår.. Är så less på att ljuga för mina vänner, men livrädd för att berätta innan vi varit på ultraljud.. Nyår blir förhoppningsvis en av de sista gångerna jag behöver ljuga. Har förberett mig genom att hälla alkoholfritt vin i en vanlig vinflaska med skruvkork och alkoholfri cider i en liten champagneflaska med skruvkork. Skulle någon bjuda mig på något annat får mannen ställa upp o dricka upp det. Hoppas att det funkar! Gott nytt år allihopa!

• Sserena86

Jag är i vecka 8 (7+5) :D ska på ultraljud 7:e januari, då kommer jag att vara i vecka 10 (9+0).. Känns som en hel evighet dit...

• Sserena86
    Fiiaaa skrev 2015-01-01 13:10:52 följande:

Gott nytt år! Känner mig helt bakis idag, en alkoholfri öl till maten och ett glas alkoholfritt bubbel vid 12 hade tydligen den effekten, haha. Eller så har det att göra med att jag inte är van att gå och lägga mig så sent som 01:30... herregud, har verkligen tappat stinget, brukade ju stänga barerna när det begav sig... Mysigt ändå med nytt år, några dagars extra ledighet och nedräkning till slutet av maj. Vecka 20 i helgen och RUL nästa vecka! Välkommen 2015 Skrattande

Haha jag är mer bakis än min sambo idag trots att han var tokfull igår och jag nykter :D är vist ingen partyprinsessa längre.. Redan vid tio igår kväll längtade jag efter sängen :)
  • Sserena86
    Fiiaaa skrev 2015-01-05 21:57:32 följande:

Mini är vild ikväll, kände just ett par rejäla rörelser som jag både kunde känna och se utifrån :) ropade på sambon men så fort han kommer och lägger handen på magen så blir det helt stilla, hehe. Så skönt att känna att det är nån som lever där inne iaf, mitt i oron. Är förvånad över att jag känt så tidigt, första rörelsen kände jag redan i v 15-16 typ (då var jag såklart osäker på om det verkligen var rörelser jag kände) sen dröjde det en vecka, sen några dar, men från slutet av v 17 har jag känt av i princip varje dag, och det blir bara starkare och starkare. Är det en vildhjärna jag har där inne måntro ;)

Åh, längtar tills jag får känna rörelser.. Men det är lååångt dit. Först ska jag klara mig igenom första ultraljudet på onsdag så att jag får veta om det är något som lever där inne eller inte.. Då är jag i vecka 10..
  • Sserena86
    Diamant skrev 2015-01-07 10:38:27 följande:
    Jag vet hur du menar!

Är i v.19 (halvvägs för mig) nu och har hittills bara hatat att vara gravid. Mår skit och oroar mig för hur kroppen ska orka en hel halva till av detta! Den klappar ihop när som helst.

Har varit sjukskriven i 2 månader o började jobba i måndags igen, skulle göra ett 12-timmars pass men var helt slut efter 4-5timmar.

7 timmar in ringde min man och sa att vi måste till sjukhuset, hans pappa hade kollapsat i mataffären. Fick veta när jag kom till sjukhuset att han hade gått bort innan ambulansen ens hunnit fram. 63 blev han :(

Har helt tappat lusten till allt, vill inte vara såhär trött och ha ont överallt, vill bara ha mitt barn, och nu hann inte ens bebisen komma så han/hon fick träffa sin farfar!
    Fy! Beklagar verkligen sorgen!
  • Sserena86

Vill bara skrika ut till alla hur lycklig jag är!! Var på ett tidigt ultraljud precis och allt såg jättebra ut! Bebisen är precis så stor som den ska vara i min vecka och jag hade inte fått MA (vilket jag var helt övertygad om). Så glad just nu!!

Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!