• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • SecretMe

Någon som ätit fattiga riddare sista tiden?
    Är det därför det inte finns några riddare längre...

Eller drottningsylt, bäst Silvia låser in sig illa kvickt.

Napoleonbakelse, är han konserverad gubben?

För det är väl samma sak där som men negerbollen?
    Eller?

• Hypnotica

Tydligen blir folk oerhört upprörda när Marabou beslutar att ta bort trillingnöten ur Alladin-asken och göra en ny filmatisering av Pippi utan ordet "negerkung".

Ge dem bröd och skådespel så är det nöjda...

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Hypnotica

Ni glömde bort att klaga på att de tagit bort bilden på karikatyrkinesen på Kinapuffs-påsen med.

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Centurione

Ja, jag såg det där. Tänkte genast på Stalin, som lät skriva om historieböckerna allteftersom... Obestämd

• Julligulli
    Hypnotica skrev 2014-09-30 20:43:46 följande:

Ni glömde bort att klaga på att de tagit bort bilden på karikatyrkinesen på Kinapuffs-påsen med.

De som klagar mest är ju de som röstat in den lilla homofoba gåsapågen, och indirekt fått honom till andre vice talman. 

Vill man klaga på att någon "gör om svenska historien" kan man ju börja med att klaga på Björn Söder, som idag gjorde narr av ett stort, historiskt verk när han klädde ut sig till Nils Holgersson. 
  • Centurione
    Anonym (Ush.) skrev 2014-09-29 21:12:22 följande:

Då kanske kvinnor skall fortsätta arbeta i hemmet, fortsätta ha sämre löner och dyl för så har det ju alltid varit så i historien? Varför ändra på det nu? Varför låta våra barn se på en ny värld där kvinnor har samma rättigheter som män när vi inte fått göra det?

Det faller en skugga över världen som vill göra kvinnor jämlika med män. 

Men hur menar du nu? Det finns ju hur många böcker som helst på temat "Emma börjar på dagis", "Totte börjar på dagis", o.s.v.. Det är inte precis som att det saknas böcker om daghem och yrkesarbetande mammor!

Men för den skull finns det väl ingen anledning att ändra i GAMLA böcker, där mamman var hemmafru, hitta på att hon hade ett yrke som hon inte hade i boken, och att barnet lämnades på ett daghem som inte existerade vid den tidpunkten då boken skrevs..? DET skulle vara precis lika idiotiskt som att censurera Pippi!

Anne på Grönkulla t.ex.. Anne läste inte humanistiska ämnen på college och blev föreståndarinna på en flickskola tills hon gifte sig, utan det var Gilbert som gjorde det. Det var i själva verket Anne som läste till läkare! (Trots att kvinnor inte ägde tillträde till medicinska fakulteter på 1800-talet.) Och när de gifte sig stannade inte Anne hemma och skötte barn och hem tillsammans med den trogna hemhjälpen Susanne, utan det var Gilbert som stannade hemma tillsammans med en manlig hemhjälp, medan Anne fortsatte sin läkargärning i byn... Äsch, släng in ett dagis också - 15 timmar i veckan! Och så kan Gilbert och den manliga hemhjälpen hitta på lite kul i sängkammaren också, så blir boken HBTQ-certifierad på samma gång! 
  • Centurione
    Julligulli skrev 2014-09-30 20:58:20 följande:
    De som klagar mest är ju de som röstat in den lilla homofoba gåsapågen, och indirekt fått honom till andre vice talman. 

Vill man klaga på att någon "gör om svenska historien" kan man ju börja med att klaga på Björn Söder, som idag gjorde narr av ett stort, historiskt verk när han klädde ut sig till Nils Holgersson. 
    Fast ge dig nu. Han ÄR ju skåning. En skåning i skånsk folkdräkt är inte "utklädd". Det är en rättighet man har när man kommer från en viss bygd (OK nu har jag inte kollat om BYGDEN han kommer ifrån stämmer med dräkten, då), och den borde flera ta vara på! Det är FINT att vara stolt både över sitt land i stort och över sin hembygd, och att våga visa det vid högtidliga tillfällen!
  • maja99
    Krixx skrev 2014-09-30 19:51:05 följande:

Ja, det handlar om ordet neger. Massvis med böcker ändras utan protester, t.ex. Sagan om Ringen, Bibeln med flera. Varför är det alltid när man ska plocka bort rasistiska tillmälen som "folk" blir upprörda och inte annars?

Nää, säg inte att i första utgåvan av ringen så var orcherna egentligen neg*er?! :o
  • Har gjort det
    Gert skrev 2014-09-30 20:28:19 följande:
    Är det rasistiskt när Pippi drar i ögonen så att hon liknar en kines?
    Nej inte det minsta och även om det vore det så ser verket ut som det gör. Att ändra är censur och det är fel. Enkelt.
Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".