• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Anonym (löjligt)

Vad är negativt med negerkung jag menar kung är ju kingit att va :)

• Anonym (löjligt)
    Krixx skrev 2014-09-29 21:05:24 följande:

Tycker det är rimligt att böcker till barn ändras allteftersom språket ändras. Barn har nog svårt att förstå kontexten i hur vissa ord använts tidigare. Språket ändras kontinuerligt och ord som tidigare använts slutar användas eftersom de anses olämpliga. Helt naturligt.

Hoppas de slutar varandra ho..a och könsord på skolorna då snart
  • Anonym (AL)
    Juronjaure skrev 2014-09-29 21:45:06 följande:

Jag blir mest fascinerad av att vuxna människor sitter här och blir upprörda över att man ändrar en barnbok... Det är inte mycket som är heligt numera, men rör för faaaan inte Pippi Långtrump? Eller negerbollen.

Helt logiskt när man som andre vice talman i en demokrati utser en person som jämställer samkönat sex med pedofili och tidelag. Sånt är det visst inte så noga med, men fan ta den som rör "n"-ordet i böcker, tal eller filmer. 
  • Virre1979

Det är 2014 idag, jag är inte så egoistiskt att jag inte kan respektera eller inte sätta mig in i andras situation att andra människor tar illa upp. Inte ett ord jag saknar iaf.

• Anonym (Annika)

"Lever vi inte i ett fritt land kanske? Får man inte gå hur man vill?"
    /Pippi Långstrump

• Julligulli
    Fiona M skrev 2014-09-29 23:02:12 följande:

Konstigt att ni kan tycka sagan är så viktig utan att respektera Astrid Lindgrens egen åsikt:
    www.mynewsdesk.com/se/saltkraakan-ab/news/pippi-tv-serien-restaureras-av-svt-93959

Jo, jag menar det. Förmodligen roterar hon i sin grav nu över alla dumheter som skrivs, typ att det är en mänsklig rättighet att säga "n-boll" och annat puckat, och att vårt kulturarv går förlorat om rasister inte längre får sitt lystmäte genom att se vissa ord i hennes filmer och böcker.

Och allt detta irriterar sig folk på samtidigt som vi, som en kompis just påpekade, just fått en andre vice talman som jämför sex mellan samkönade med tidelag och pedofili. Snacka om att sila mygg och svälja blåvalar.
  • Har gjort det
    Virre1979 skrev 2014-09-29 23:15:57 följande:

Det är 2014 idag, jag är inte så egoistiskt att jag inte kan respektera eller inte sätta mig in i andras situation att andra människor tar illa upp. Inte ett ord jag saknar iaf.

Många negationer var det där. Vad menar du egentligen?
  • Har gjort det

Det handlar naturligtvis INTE om ifall Pippi skulle vara rasist eller inte. Det har INTE på något sätt med saken att göra. Det det handlar om är att vi i Sverige inte ska censurera gamla filmer för vad som idag är politiskt korrekt.

Oavsett vad det handlar om. Det är ALLTID fel att göra så. Fatta!

Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".