SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Vad är negativt med negerkung jag menar kung är ju kingit att va :)
Tycker det är rimligt att böcker till barn ändras allteftersom språket ändras. Barn har nog svårt att förstå kontexten i hur vissa ord använts tidigare. Språket ändras kontinuerligt och ord som tidigare använts slutar användas eftersom de anses olämpliga. Helt naturligt.
Jag blir mest fascinerad av att vuxna människor sitter här och blir upprörda över att man ändrar en barnbok... Det är inte mycket som är heligt numera, men rör för faaaan inte Pippi Långtrump? Eller negerbollen.
Konstigt att ni kan tycka sagan är så viktig utan att respektera Astrid Lindgrens egen åsikt:
www.mynewsdesk.com/se/saltkraakan-ab/news/pippi-tv-serien-restaureras-av-svt-93959
Det är 2014 idag, jag är inte så egoistiskt att jag inte kan respektera eller inte sätta mig in i andras situation att andra människor tar illa upp. Inte ett ord jag saknar iaf.
"Lever vi inte i ett fritt land kanske? Får man inte gå hur man vill?"
/Pippi Långstrump
Konstigt att ni kan tycka sagan är så viktig utan att respektera Astrid Lindgrens egen åsikt:
www.mynewsdesk.com/se/saltkraakan-ab/news/pippi-tv-serien-restaureras-av-svt-93959
Jag tror hon skulle bli rätt förbannad över att SVT kallar hennes verk rasistiskt.
http://www.svt.se/kultur/svt-rensar-ut-rasismen-ur-pippi-langstrump
Det är 2014 idag, jag är inte så egoistiskt att jag inte kan respektera eller inte sätta mig in i andras situation att andra människor tar illa upp. Inte ett ord jag saknar iaf.
Det handlar naturligtvis INTE om ifall Pippi skulle vara rasist eller inte. Det har INTE på något sätt med saken att göra. Det det handlar om är att vi i Sverige inte ska censurera gamla filmer för vad som idag är politiskt korrekt.
Oavsett vad det handlar om. Det är ALLTID fel att göra så. Fatta!