• Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
  • Anonym (dd)
    Fiona M skrev 2014-09-29 23:02:12 följande:

Konstigt att ni kan tycka sagan är så viktig utan att respektera Astrid Lindgrens egen åsikt:
    www.mynewsdesk.com/se/saltkraakan-ab/news/pippi-tv-serien-restaureras-av-svt-93959

Nu är det så att när material försvinner från jordens yta så blir det svårt att hitta sanningen.
    Om du kan hitta intervjun i sin helhet så är det en sak. Att bara länka till någon random sajt med ett påstående gör det inte till en sanning. Det är som att länka till en tråd på familjeliv eller wikipedia.
    Det berör inte heller frågan att Astrid kommer att anses vara rasist. Det tror jag svider mer för hennes arv. Det finns en hel ort som idag lever pga. henne.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Funderar på att köpa en tunna Tippex och gå till det lokala biblioteket och stryka över lite läskiga ord och otidsenliga formuleringar i gamla böcker.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • dessan59

Jag har fostrat 2 barn som idag är 30 och 21 år, jag har läst Pippi Långstrump
    under deras barndom. Jag blir arg för att det hela tiden i frågasätter vad som är rasistiskt eller inte. Först vad det om "neger"bollar, och nu negerkung, det finns säkert andra ord som kommer att bytas ut. När jag var liten fanns det ett program som hette "Den vita stenen", är det också rasistiskt? nämen var ska det sluta?
    jag har aldrig tänkt att negerkung skulle vara rasistiskt ord, utan jag tyckte att wow

vilken häftig farsa pippi hade! när ska det sluta?

• Har gjort det
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-09-30 08:29:44 följande:

Funderar på att köpa en tunna Tippex och gå till det lokala biblioteket och stryka över lite läskiga ord och otidsenliga formuleringar i gamla böcker.

Haha jag hänger på :)
  • Michael 310

Tycker det finns andra böcker som skulle behöva lite av svts censur istället. Tex bibeln....

• Har gjort det
    dessan59 skrev 2014-09-30 08:51:10 följande:

under deras barndom. Jag blir arg för att det hela tiden i frågasätter vad som är rasistiskt eller inte. Först vad det om "neger"bollar, och nu negerkung, det finns säkert andra ord som kommer att bytas ut. När jag var liten fanns det ett program som hette "Den vita stenen", är det också rasistiskt? nämen var ska det sluta?
    jag har aldrig tänkt att negerkung skulle vara rasistiskt ord, utan jag tyckte att wow

Det är ju så som du tänker som en mentalt frisk människa tänker. Jag vidhåller att det är en sjuka att hela tiden leta efter rasism överallt. Barn tar inte skada av negerkungen, det är bara trams och feltänk.

Barn kan skilja på fantasi och verklighet. Det verkar bara vara dom panikslagna byråkraterna på svt som inte kan det.
  • Anonym (löjligt)
    dessan59 skrev 2014-09-30 08:51:10 följande:

Ja exakt tror inte nån hade tänkt på det innan men nu med allt rabalder har det blivit en stor sak av det... tänk överallt där det står guling och blekansikte ska vi börja censurera alla gamla filmer och böcker...?? Ta bort vita rockar på sjukhuset typ :- D
  • NoName

Jag fattar inte, kommer inte originalverket existera längre?

• Anonym (...)

Jag tycker att det är märkligt att folk blir så upprörda över denna sak. Ni skriker om att det är skamligt att vi ändrar i vår historia och kultur. Varför förstår inte folk att ordet neger är otroligt känsloladdat och kränkande för många människor? Om det inte hade skrivits några artiklar om att ordet "negerkung" tas bort ur filmerna - hade ni ens märkt det då? Jag tvivlar på det. Filmerna blir inte förstörda för att det ändras lite. Det är fortfarande samma, gamla goa historia om vår fantastiska Pippi Långstrump. 

• Anonym (?)

Ja Pippi Långstrump är ju rasist, som väldigt stora delar av Sveriges befolkning. Nu räcker det att säga att man tycker Sverige tar emot för många personer från andra länder. Då är man rasist, främlingsfientlig, okunnig, dum och rädd för det främmande. Eller finns det någon annan definition av rasist?

Svar på tråden SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".