SVT censurerar nu Pippi Långstrump-filmerna pga "rasism".
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Jag blir så sablans jävla irriterad på saker likt detta:
www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19612402.ab
Skärpning för fan!
Tycker det finns andra böcker som skulle behöva lite av svts censur istället. Tex bibeln....
Ja Pippi Långstrump är ju rasist, som väldigt stora delar av Sveriges befolkning. Nu räcker det att säga att man tycker Sverige tar emot för många personer från andra länder. Då är man rasist, främlingsfientlig, okunnig, dum och rädd för det främmande. Eller finns det någon annan definition av rasist?
Jag fattar inte, kommer inte originalverket existera längre?
Det kommer att bli svårare och svårare att få tag i det med tiden.
Det är också vid den tidpunkten som historien börjar svaja. Diverse tolkningar uppstår som att "boken är ändrad för författaren var rasse" medans andra kommer säga "nä, det var hon inte alls, neger var inget fult ord förr i tiden..."
Så har vi debatten om negerbollen igen.
Vi ska lära av historien inte förneka eller förändra den.
Nog har det varit rabalder men det kanske inte ger så stort genomslag här, förutom när det gäller guds ord och vad som står i bibeln eller inte.
Där ser man problematiken med att ändra språket tydligt.
Jag har fostrat 2 barn som idag är 30 och 21 år, jag har läst Pippi Långstrump
under deras barndom. Jag blir arg för att det hela tiden i frågasätter vad som är rasistiskt eller inte. Först vad det om "neger"bollar, och nu negerkung, det finns säkert andra ord som kommer att bytas ut. När jag var liten fanns det ett program som hette "Den vita stenen", är det också rasistiskt? nämen var ska det sluta?
jag har aldrig tänkt att negerkung skulle vara rasistiskt ord, utan jag tyckte att wow
vilken häftig farsa pippi hade! när ska det sluta?
Det är väl bagaren som gjorde den som bestämmer dess namn. De första namnet som jag har hört är negerboll. (Där har vi problemet, recept har skrivits om så nu vet man knappt att den heter negerboll längre.)
Det är snarare tvärtom, att de som tar illa upp på grund av subjektiva skäl inte ska avgöra vad den ska kallas.
Tänk om det fungerade så i samhället? Tänk praktiskt.
Sen har vi en annan del av detta, det är de förnedrande orden i sig... vi har ett ord för prostituerade. Om det blir ett kränkande ord för att någon tar illa upp, då har vi alltså inget ord för just prostituerade. Missbrukare... samma sak.
Säg att denne kränkta personen går till en psykolog för att försöka få hjälp att ta sig ur situationen, vad ska h*n säga?
Vad ska du säga, ska man humma en gång för sålt sex, humma två gånger för missbruk, tre gånger för...
Ja, utan ord som är obehagliga så finns det inga ord för obehagliga saker alls.
Vafan? Menar ni att det faktiskt inte finns neger i negerbollar? Snart kommer väl någon och påstår att det inte finns tiger i tigerkaka heller. :(
(Fotnot: Jag har aldrig kallat det för negerboll egentligen. Vi sa chokladboll eller kokosboll. Tror inte det låg några politiskt korrekta motiv bakom utan det var helt enkelt så vi sa i vår familj.)
Vem vet vad som händer i framtiden? Och hur kan vi vara säkra på att det som skett i det förflutna verkligen skedde som står skrivet eller var sant när det censureras om eller tas bort?
Kanske kommer svenskar med Afrikanskt påbrå en dag om 50 år att söka upp historien om sig själva. När folkslag blandats upp och alla länder i världen bebos av många olika slags människor, blir de åter nyfikna på sina rötter och hur man levde förr när det var mer segregerat i världen. De finner på något undangömt fåtal ställen att afrikaner förr kallades negrer från ordet negro som betyder svart men att det var skamligt och mer ett skällsord. De blir nyfikna, gräver djupare för att finna svar.
Sen visar det sig att ordet förbjöds och inte nog med det, det raderades bort ur historien. Inte bara historien om Pippi utan deras egna historia. I skolorna år 2080 lär de kanske ut att man ogillade afrikaner så till den grad att man inte ens fick nämna dem längre i litteraturen.
Ett hat börjar ta vid utav det förflutnas orättvisa över hur kränkande man behandlades som svart i början på 2000-talet och stoltheten över att ha ett afrikanskt påbrå växer sig större. En utbrytargrupp utav svenskafrikaner bildar en protestförening för de som hade mor och farbröder från Afrika. Någon har lyckas få tag på ett unikt exemplar utav Pippi från 1900-talet, som lyckades undkomma den rasistiska bokcensuren år 2014 där man fortfarande kan läsa ordet som skulle bevisa allt. Negerkung. Utbrytargruppen säger kanske. Här är beviset! Det står svart på vitt Negern är kung! Yeah!!!!!!!!!!
För vem vet hur man tolkar saker 2080? Att det var de svarta själva som ville censurera bort ordet går inte att bevisa, alla vet ju att det var en våg av rasism i början av seklet.
(Mor eller farföräldrar skulle det vara, kanske mor eller farfarsföräldrar.)