• Anonym (Maxi)

Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!

Kan nog helt ärligt säga att varje gång vi är på Ica Maxi så är det alltid någon som parkerar på familjeparkeringen och går in utan barn, och heller ingen familj i bilen eller ens tecken på att dom ens har barn.

Oftast är det gubbar, 40+, eller pensionärer.

Varför? 

• Svar på tråden Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!
  • todo nada
    LaFontaine skrev 2014-10-01 13:44:50 följande:
    Nej, men om man vänligt svarar att man tyvärr inte kan lyfta/stå/whatever så får folk acceptera det och inte börja härja om vad och varför.
    Utvecklar man med att "jag kan tyvärr inte resa mig pga att ett funktionshinder jag har som inte syns på utsidan" Så kommer du nog råka på med vänlighet och acceptans än du vågat drömma om..
  • todo nada
    Anonym (b) skrev 2014-10-01 13:46:57 följande:
    Räcker det inte att säga "nej, jag behöver själv den här platsen", måste man ge detaljer?
    Ja, man måste säga detaljerna. Jag skapade precis en ny lag som säger så.
    vad tror du?

Nej, man MÅSTE inte, det har ingen sagt. Att det kunde underlätta mycket däremot har jag framfört.
  • todo nada
    Jennie med ie skrev 2014-10-01 13:52:07 följande:
    De är inte dumma för att de inte förstår att man har ett osynligt funktionshinder. Däremot om de kallt utgår från att man INTE har det eller av annan orsak har svårt/omöjligt att stå eller flytta sig eller sitta på ett visst ställe och därför redan från början utgår från att man är lat/egoistisk/hänsynslös... då är de rätt dumma.
    Man kan ju inte gå runt och utgå från att varje människa har osynliga funktionshinder.
    Det finns majoriteten och undantagen, och tyvärr är majoriteten av mänskligheten frisk, och det finns undantag med tex osynliga funktionshinder.

Att människor som inte ser ett osynligt funktionshinder inte är "dumma i huvudet" var precis det jag försökt framföra ett tag nu.. Man tror en sån sak är självklar, tills man loggar in på familjeliv..
  • LaFontaine
    todo nada skrev 2014-10-01 13:48:16 följande:
    tragiska och fega för att dom inte ser ditt OSYNLIGA funktionshinder?
    Du kan ju inte klandra en människa för att dom inte är medvetna om något som inte syns, det säger väl sig självt.

någon upplysningsplikt har det väl inte varit tal om?
    Jag gav dig bara ett tips på ett sätt att tackla sådana situationer på ett bra sätt både för dig själv och de runt om dig.

Hade den där damen vetat om att du kanske hade det värre än henne så hade hon nog inte fräst åt dig. Men kan inte gå runt och anta att alla människor har osynliga handikapp och att det finns undantag som inte har det. tvärt om i så fall.
    Nej, man är feg och saknar social kompetens om man är otrevlig. Punkt.

Damen i fråga skulle inte fräsa alls. Det är otrevligt att fräsa till som omgivning, speciellt baserat på antaganden och gissningar. Det är inte särskilt konstruktivt. 
    todo nada skrev 2014-10-01 13:52:14 följande:
    Utvecklar man med att "jag kan tyvärr inte resa mig pga att ett funktionshinder jag har som inte syns på utsidan" Så kommer du nog råka på med vänlighet och acceptans än du vågat drömma om..
    Nej, jag ämnar inte uttrycka mig på det sättet. Kan man inte acceptera ett vänligt nekande får man nog själv se över sina problem. Jag är inte min sjukdom och tänker aldrig identifiera mig med den. Andra har heller inte med den att göra.
  • Jennie med ie

Läste du riktigt vad jag skrev nu? D v s att man är dum om man kallt utgår från att personen INTE har funktionshinder eller annat som gör det svårt/omöjligt att resa sig , flytta sig eller sitta på ett särskilt ställe och därför _redan från början utgår från att h*n är lat/hänsynslös/egoistisk_... Jag skrev inte att man skulle utgå från ATT alla har osynligt funktionshinder.

todo nada skrev 2014-10-01 13:59:04 följande:

Man kan ju inte gå runt och utgå från att varje människa har osynliga funktionshinder.

Det finns majoriteten och undantagen, och tyvärr är majoriteten av mänskligheten frisk, och det finns undantag med tex osynliga funktionshinder.

Att människor som inte ser ett osynligt funktionshinder inte är "dumma i huvudet" var precis det jag försökt framföra ett tag nu.. Man tror en sån sak är självklar, tills man loggar in på familjeliv..

• Jennie med ie

Jag ser det som självklart att helt enkelt utgå från att den som inte reser sig/flyttar sig och som säger nej helt enkelt om frågan ställs har en anledning till det.

• Bockenb

25årig tuffing i bil av tyskt märke coop någonstans i göteborg.
    You been served :)
    Pyssssssssss!

• Flygfotogen
    todo nada skrev 2014-10-01 13:59:04 följande:

Nej men man kan ju inte utgå ifrån att de inte har ett osynligt funktionshinder heller så hur ska du göra..?
  • LauraPalmer

Oh hell no! Jag skulle aldrig ställa mig på en familjeparkering. Jag parkerar inte ens brevid en bil med barnstolar eller solskydd med hellokitty eller dyligt.

• Anonym (Lady)
    LauraPalmer skrev 2014-10-04 19:26:33 följande:

Oh hell no! Jag skulle aldrig ställa mig på en familjeparkering. Jag parkerar inte ens brevid en bil med barnstolar eller solskydd med hellokitty eller dyligt.

Alltså, jag parkerar var jag vill (har sagt det förut) kommer det någon WT-morsa med en unge på armen och en cigarett i andra handen , skrikande några sura kommentarer så bemöter jag det bara med ett vänligt men kyligt och överlägset leende.
Svar på tråden Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!