LaFontaine skrev 2014-10-01 13:11:41 följande:
Men snälla du, handikapptillstånd delas inte ut hur som helst. Jag har inte problem nog för det. Däremot underlättar det min vardag att ibland kunna stå lite närmare eller kunna öppna dörren lite mer. Och varför i hela friden ska jag söka hjälp från staten när jag ska handla, när jag klarar det utmärkt själv?
Att vänligt påtala eller fråga är en sak. Jag reser mig inte på tåg och buss till exempel. Ytterst få frågar vänligt om jag skulle kunna resa mig. De flesta blänger, fnyser eller talar OM mig istället för med mig. Man ser inte ut att ha ont när man bär högklackat och handväska, men det är ju inte ursäkt för människor att bete sig ohyfsat.
Jag är en mycket snäll människa ja.
Var har jag påstått att tillstånd delas ut hur som helst?
Jag har skrivit att där JAG bor, har det INTE varit ett problem för de som jag vet ansökt om sådana tillstånd.
Istället för att vända taggarna utåt för att omgivningen inte märker ditt ibland knappt synbara funktionshinder och tycka alla är oförskämda och dumma i huvudet, så kan du väl informera dom?
När dom pratar om dig på tåget för du inte rester dig, vänd dig mot dom och förklara att jag har detta problemet, som påverkar mig på detta sättet, och att alla funktionshinder inte syns så tydligt på utsidan.
Då har du förmodligen lärt någon annan någonting nytt som gör att dom inte kommer anta, utan fråga nästa gång istället. Och sedan slipper du själv bli irriterad för att ingen fattar.