• Anonym (Maxi)

Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!

Kan nog helt ärligt säga att varje gång vi är på Ica Maxi så är det alltid någon som parkerar på familjeparkeringen och går in utan barn, och heller ingen familj i bilen eller ens tecken på att dom ens har barn.

Oftast är det gubbar, 40+, eller pensionärer.

Varför? 

• Svar på tråden Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!
  • Anonym (nolaw)

Vem som helst kan liksom inte utfärda böter, och att affärsinnehavare kan bestämma precis vem som får och inte får stå på vissa platser och sen avkräva de som frångår det böter, som nån skrev, stämmer inte alls. (Tänk er platser bara för vita, bara för rödhåriga, bara för statsanställda o s v). De kan ju skriva vilka lappar de vill till "felparkerarna" och hoppas få in pengarna, men dels har som sagt inte vem helst rätt att driva in böter och dels är reglerna och därmed gränserna för överträdelse alldeles för diffusa för att hålla i en rättslig prövning. Protesterar den "bötfällde" får den rätt.

• LaFontaine

Jag ställer mig när jag behöver få upp dörren ordentligt och inte kan med att gå så långt. Det är inget som syns på mig om man inte detaljstuderar mitt rörelsemönster, men tack och lov har jag hittills inte råkat ut för ohyfsade människor som skällt ut mig. Så skulle de bara våga också...

• Oscarsmamma84

Hemskt vad alla tjatar om lagen. Hört talas om visa hänsyn till sina medmänniskor? ? Nej visst ja jag glömde att vi lever i ett egoistiskt samhälle. Jag använder inte familjeparkeringarna så ofta. Dels för de alltid är upptagna av alla andra o dels för i den butiken vi brukar handla i så är kundvagnen långt ifrån just småbarnsparkeringarna som det så fint heter på den parkeringen. Jag ställer mig hellre närma kundvagnarna så jag kan sätta sonen där så jag har koll på honom .

• Anonym (ghjkl)
    Oscarsmamma84 skrev 2014-10-01 11:09:47 följande:

Hemskt vad alla tjatar om lagen. Hört talas om visa hänsyn till sina medmänniskor? ? Nej visst ja jag glömde att vi lever i ett egoistiskt samhälle. Jag använder inte familjeparkeringarna så ofta. Dels för de alltid är upptagna av alla andra o dels för i den butiken vi brukar handla i så är kundvagnen långt ifrån just småbarnsparkeringarna som det så fint heter på den parkeringen. Jag ställer mig hellre närma kundvagnarna så jag kan sätta sonen där så jag har koll på honom .

Vem har sagt att man inte ska ta hänsyn till andra människor?
  • Flygfotogen

Folk tjatar om barnfamiljer här men det heter ju "familjeparkering". Inte "barnfamiljsparkering" specifikt. Således borde alla med familjekonstellationer, barn eller icke barn, få parkera där.

• Oscarsmamma84
    Anonym (ghjkl) skrev 2014-10-01 11:29:54 följande:

Vem har sagt att man inte ska ta hänsyn till andra människor?

Denna tråden är ett bevis på det. Det är bara jag jag jag. Så jag tycker att denna tråden inte visar hänsyn till andra människor. Kom igen skäller ut människor för att de står på familjeparkeringarna utan barn. Repar bilar. Kallar varandra lata. Kallar alla barnfamiljer lata. Tänker bara på sin situation o kan inte sätta sig in i andras. Mm mm mm
  • todo nada
    LaFontaine skrev 2014-10-01 10:40:04 följande:

Jag ställer mig när jag behöver få upp dörren ordentligt och inte kan med att gå så långt. Det är inget som syns på mig om man inte detaljstuderar mitt rörelsemönster, men tack och lov har jag hittills inte råkat ut för ohyfsade människor som skällt ut mig. Så skulle de bara våga också...

Men då ska du ju stå på handikapps parkering i så fall ju.
    Ett intyg för det bör väl din läkare kunna fixa eftersom du skriver att du har svårt och gå?

Du kan ju inte mena att du tycker människor är ohyfsade om dom reagerar på att du står på en familjeparkering? Resten av världen har inget krav på att detaljstudera ditt rörelsemönster och förstå att du behöver stå nära in/utgången. Dessutom tror jag många antar att människor med din problematik står på handikapplatserna. 
  • Anonym (b)
    todo nada skrev 2014-10-01 11:49:50 följande:

Ett intyg för det bör väl din läkare kunna fixa eftersom du skriver att du har svårt och gå?

Du kan ju inte mena att du tycker människor är ohyfsade om dom reagerar på att du står på en familjeparkering? Resten av världen har inget krav på att detaljstudera ditt rörelsemönster och förstå att du behöver stå nära in/utgången. Dessutom tror jag många antar att människor med din problematik står på handikapplatserna. 

Det finns många som har fysiska handikapp men ändå inte har rätt att stå på handikapparkering. Att få handikapptillstånd är inte så enkelt som många tror.
  • LaFontaine
    todo nada skrev 2014-10-01 11:49:50 följande:

Nej, man får inte handikapptillstånd för att man då och då har lite svårt att gå eller för att man i perioder har svårare att ta sig ur bilen. Det är svårt att få ett handikapptillstånd för människor med helt kroniska tillstånd också. 

Och jo, människor som är otrevliga är ohyfsade. Det är okej att fråga, men inte att börja anklagande. Då saknar man social kompetens alternativt är lite dum. 
  • Anonym (EP)

Har en stor suv och den extra platsen är välkommen. 

Svar på tråden Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!