todo nada skrev 2014-10-01 13:04:49 följande:
Klart att du ska ha rätt att stå på handikapp om ditt tillstånd påverkar dig som du beskriver. Säg till din läkare att antingen ordna intyg så du kan ansöka om ett handikapps tillstånd, eller ett intyg så du kan söka om hjälp från staten i de momenten när du tex ska handla...
Man kan ju inte anses ohyfsad för att man inte uppmärksammar ett ibland knappt synligt handikapp? Däremot håller jag med dig att det är ohyfsat i ALLA situationer att börja slå på stora trumman och anklaga om man inte är säker på sin sak.
Men snälla du, handikapptillstånd delas inte ut hur som helst. Jag har inte problem nog för det. Däremot underlättar det min vardag att ibland kunna stå lite närmare eller kunna öppna dörren lite mer. Och varför i hela friden ska jag söka hjälp från staten när jag ska handla, när jag klarar det utmärkt själv?
Att vänligt påtala eller fråga är en sak. Jag reser mig inte på tåg och buss till exempel. Ytterst få frågar vänligt om jag skulle kunna resa mig. De flesta blänger, fnyser eller talar OM mig istället för med mig. Man ser inte ut att ha ont när man bär högklackat och handväska, men det är ju inte ursäkt för människor att bete sig ohyfsat.