Inlägg från: todo nada |Visa alla inlägg
  • todo nada

Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!

LaFontaine skrev 2014-10-01 10:40:04 följande:

Jag ställer mig när jag behöver få upp dörren ordentligt och inte kan med att gå så långt. Det är inget som syns på mig om man inte detaljstuderar mitt rörelsemönster, men tack och lov har jag hittills inte råkat ut för ohyfsade människor som skällt ut mig. Så skulle de bara våga också...

Men då ska du ju stå på handikapps parkering i så fall ju.
    Ett intyg för det bör väl din läkare kunna fixa eftersom du skriver att du har svårt och gå?

Du kan ju inte mena att du tycker människor är ohyfsade om dom reagerar på att du står på en familjeparkering? Resten av världen har inget krav på att detaljstudera ditt rörelsemönster och förstå att du behöver stå nära in/utgången. Dessutom tror jag många antar att människor med din problematik står på handikapplatserna. 
  • todo nada
    Anonym (b) skrev 2014-10-01 12:43:23 följande:
    Det finns många som har fysiska handikapp men ändå inte har rätt att stå på handikapparkering. Att få handikapptillstånd är inte så enkelt som många tror.
    Vad konstigt, aldrig har jag upplevt att detta varit ett problem...
    Jag kanske skulle lagt till att jag jobbar med funktionshindrade på en administrativ nivå.

Men sedan kan sådant variera beroende på var man bor också. 
  • todo nada
    LaFontaine skrev 2014-10-01 12:48:44 följande:
    Nej, man får inte handikapptillstånd för att man då och då har lite svårt att gå eller för att man i perioder har svårare att ta sig ur bilen. Det är svårt att få ett handikapptillstånd för människor med helt kroniska tillstånd också. 

Och jo, människor som är otrevliga är ohyfsade. Det är okej att fråga, men inte att börja anklagande. Då saknar man social kompetens alternativt är lite dum. 
    Klart att du ska ha rätt att stå på handikapp om ditt tillstånd påverkar dig som du beskriver. Säg till din läkare att antingen ordna intyg så du kan ansöka om ett handikapps tillstånd, eller ett intyg så du kan söka om hjälp från staten i de momenten när du tex ska handla...

Man kan ju inte anses ohyfsad för att man inte uppmärksammar ett ibland knappt synligt handikapp?  Däremot håller jag med dig att det är ohyfsat i ALLA situationer att börja slå på stora trumman och anklaga om man inte är säker på sin sak.
  • todo nada
    LaFontaine skrev 2014-10-01 12:59:49 följande:
    Det är inte ett problem om man är gravt funktionsnedsatt och inte klarar sin vardag annars. Om man däremot är det I PERIODER får man helt enkelt inte något tillstånd. Lika lite som man får ett tillstånd för att man går på kryckor en månad eller för att man opererat ett knä. 
    Det finns olika grader av funktionsnedsättning. Och där jag bor har jag ännu inte varit med om någon som stött på problem för att få ett sådant intyg

Sedan finns det säkert många fall där doktor/patient inte är överens om hur illa det är heller... Vissa åkommor brukar ju doktorn dessutom vilja att man ska försöka hålla sig aktiv under, även om det gör ont. Eftersom det hjälper läkningen.. 
  • todo nada
    LaFontaine skrev 2014-10-01 13:11:41 följande:
    Men snälla du, handikapptillstånd delas inte ut hur som helst. Jag har inte problem nog för det. Däremot underlättar det min vardag att ibland kunna stå lite närmare eller kunna öppna dörren lite mer. Och varför i hela friden ska jag söka hjälp från staten när jag ska handla, när jag klarar det utmärkt själv? 

Att vänligt påtala eller fråga är en sak. Jag reser mig inte på tåg och buss till exempel. Ytterst få frågar vänligt om jag skulle kunna resa mig. De flesta blänger, fnyser eller talar OM mig istället för med mig. Man ser inte ut att ha ont när man bär högklackat och handväska, men det är ju inte ursäkt för människor att bete sig ohyfsat. 
    Jag är en mycket snäll människa ja.

Var har jag påstått att tillstånd delas ut hur som helst?
    Jag har skrivit att där JAG bor, har det INTE varit ett problem för de som jag vet ansökt om sådana tillstånd.

Istället för att vända taggarna utåt för att omgivningen inte märker ditt ibland knappt synbara funktionshinder och tycka alla är oförskämda och dumma i huvudet, så kan du väl informera dom?

När dom pratar om dig på tåget för du inte rester dig, vänd dig mot dom och förklara att jag har detta problemet, som påverkar mig på detta sättet, och att alla funktionshinder inte syns så tydligt på utsidan.

Då har du förmodligen lärt någon annan någonting nytt som gör att dom inte kommer anta, utan fråga nästa gång istället. Och sedan slipper du själv bli irriterad för att ingen fattar.
  • todo nada
    Anonym (b) skrev 2014-10-01 13:31:44 följande:
    Ska man behöva dra sin privata sjukdomshistoria inför främlingar på stan för att slippa bli ifrågasatt?
    Ska man sitta och tycka människor är dumma i huvudet istället för att dom inte fattar att personen har ett osynligt funktionshinder?
  • todo nada
    LaFontaine skrev 2014-10-01 13:34:36 följande:

Nej, jag anser inte att jag har upplysningsplikt. Därför väljer att inte tala högt om det. Däremot irriterar jag mig inte längre på dem. Jag finner dem snarare tragiska och tycker att det är rätt synd om dem som är så fega.

Jag vänder inte heller taggarna utåt för att min omgivning inte märker att jag ibland att svårare att röra mig obehindrat. Jag tycker snarare att det är skönt. Däremot vänder jag taggarna utåt när folk är ohyfsade. Som när en äldre dam fräser att hon minsann är gammal och att jag kan stå, eller när jag blir utskälld av mammor med vagn för att jag inte hjälper dem upp och ner på tåg och buss. 

Det är inte ett dugg synd om mig, men jag vill verkligen belysa att allt inte alltid är så enkelt som det ser ut och att väldigt många människor, de jag räknade upp ovan inräknade, bör tänka ett extra varv ibland.

tragiska och fega för att dom inte ser ditt OSYNLIGA funktionshinder?
    Du kan ju inte klandra en människa för att dom inte är medvetna om något som inte syns, det säger väl sig självt.

någon upplysningsplikt har det väl inte varit tal om?
    Jag gav dig bara ett tips på ett sätt att tackla sådana situationer på ett bra sätt både för dig själv och de runt om dig.

Hade den där damen vetat om att du kanske hade det värre än henne så hade hon nog inte fräst åt dig. Men kan inte gå runt och anta att alla människor har osynliga handikapp och att det finns undantag som inte har det. tvärt om i så fall.
  • todo nada
    LaFontaine skrev 2014-10-01 13:44:50 följande:
    Nej, men om man vänligt svarar att man tyvärr inte kan lyfta/stå/whatever så får folk acceptera det och inte börja härja om vad och varför.
    Utvecklar man med att "jag kan tyvärr inte resa mig pga att ett funktionshinder jag har som inte syns på utsidan" Så kommer du nog råka på med vänlighet och acceptans än du vågat drömma om..
  • todo nada
    Anonym (b) skrev 2014-10-01 13:46:57 följande:
    Räcker det inte att säga "nej, jag behöver själv den här platsen", måste man ge detaljer?
    Ja, man måste säga detaljerna. Jag skapade precis en ny lag som säger så.
    vad tror du?

Nej, man MÅSTE inte, det har ingen sagt. Att det kunde underlätta mycket däremot har jag framfört.
  • todo nada
    Jennie med ie skrev 2014-10-01 13:52:07 följande:
    De är inte dumma för att de inte förstår att man har ett osynligt funktionshinder. Däremot om de kallt utgår från att man INTE har det eller av annan orsak har svårt/omöjligt att stå eller flytta sig eller sitta på ett visst ställe och därför redan från början utgår från att man är lat/egoistisk/hänsynslös... då är de rätt dumma.
    Man kan ju inte gå runt och utgå från att varje människa har osynliga funktionshinder.
    Det finns majoriteten och undantagen, och tyvärr är majoriteten av mänskligheten frisk, och det finns undantag med tex osynliga funktionshinder.

Att människor som inte ser ett osynligt funktionshinder inte är "dumma i huvudet" var precis det jag försökt framföra ett tag nu.. Man tror en sån sak är självklar, tills man loggar in på familjeliv..
  • todo nada
    Flygfotogen skrev 2014-10-04 19:00:30 följande:
    Nej men man kan ju inte utgå ifrån att de inte har ett osynligt funktionshinder heller så hur ska du göra..?
    Precis som jag skrev innan, majoriteten av mänskligheten har inte osynliga funktionshinder. Därför utgår jag från att det finns friska människor, och sedan undantag med osynliga funktionshinder.
  • todo nada
    Anonym (ejego) skrev 2014-10-06 11:48:42 följande:
    Klart att det finns friska människor, ingen har sagt motsatsen. Klart att de flesta inte har funktionsnedsättningar, ingen har sagt motsatsen. Men att utgå från att den som inte ger sin plats/reser sig/avstår platsen o s v INTE har anledning till det, såsom sjukdom eller funktionsnedsättning som inte syns, och därför gör sitt val p g a lathet eller egoism är heltokigt.
    Så många gånger jag varit med om att en gammal dam/herre klivit på en full buss utan att någon rest sig och erbjudit sin plats, Jag tror knappast att alla på bussen vid dessa tillfällen har osynliga funktionshinder.

Det jag skrivit att jag tycker är galet är alla de som påstår att man självklart ska anta att alla personer som inte flyttar sig på en buss/parkerar på familjeparkeringarna vid mat affären har osynliga funktionshinder

Jag ser sådant alldeles för ofta för att kunna anta att alla som gör så har osynliga funktionshinder av något slag.
  • todo nada
    Anonym (ejego) skrev 2014-10-06 12:55:42 följande:
    Hellre fälla än fria kör du med alltså. Utgå från att den som inte reser sig inte har en bra orsak utan bara är en lat egoist. Ja om de inte redogör för sin hälsostatus och sin sjukdomsbild för vilt främmande människor såklart.

Vansinne.
    Ja, precis som jag skrev antar jag inte att hela busslaster med människor har osynliga funktionshinder, eller att alla som egentligen inte borde stå på familjeparkeringen har det. Majoriteten och undantagen, då är logiken inte och anta att alla har osynliga funktionshinder.

Hade jag själv inte kunnat resa mig på bussen pga  något sådant och någon hade sagt till mig otrevligt hade jag svarat att "Jag vill resa mig, men problemet är att jag inte kan" eller något i den stilen. Inte bara ett "nääää" och anta att den som står mitt emot ska förstå att jag har ett funktionshinder som inte syns.

Sedan har jag aldrig sagt att man ska/måste/har skyldighet att förklara detta. Däremot att det kan underlätta eftersom ett osynlig funktionshinder är just osynligt.

Men visst, vi får väl uppfinna någon form av portabel radar som kan fånga upp alla funktionshinder som inte syns, Så får trögfattade människor som jag som inte kan SE ett OSYNLIGT funktionshinder springa med radarn i luften och vifta så vi slipper ta fel på lata idioter och personer med osynliga funktionshinder.
    För den ena kategorin är ju säkert inte mer överrepresenterad i sådana sammanhang än den andra, tyvärr... 
  • todo nada
    Anonym (ejego) skrev 2014-10-06 13:55:10 följande:
    Det behövs ingen radar och man behöver inte kunna se osynliga sjukdomar och funktionsnedsättningar, gör inte dig ännu fjantigare än du är. Det räcker med en hyfsad människosyn där man inte utgår från det värsta om folk och tar det som försvar för att döma och bete sig illa mot dem.
    Jaså, du tycker jag är fjantig som inte kan se något som är osynligt..?

Förlåt men, att sitta och argumentera hur för jäkligt det är att människor inte kan se osynliga funktionshinder är inte en diskussion som jag kan ta seriöst.
    Hör du inte själv hur urbota dumt det låter att du tycker människor ska se något som inte syns tänker jag inte lägga energi på att förklara varför det är fullständigt ologiskt.

Det har ingenting med människosyn att göra.

Att anta det värsta och använda som ursäkt för att bete sig illa vet jag inte vad du fått ifrån..? Det är inget som jag varken skrivit eller tycker..
    Beter mig ytterst sällan illa mot någon annan människa.
  • todo nada
    Jennie med ie skrev 2014-10-06 13:59:49 följande:

Säga vad man vill om FL men underhållningsvärdet är i a f stort ibland.

Vad bra att vi är flera som tycker det är kul att diskutera på ett diskussionsforum.
     Glad
  • todo nada
    Anonym (ejego) skrev 2014-10-06 14:24:28 följande:
    Hur vore det om du läste istället för att hitta på? Kolla var ordet fjantig fanns, så ser du nog att jag INTE skrev att du är fjantig för att du inte kan se nåt som är osynligt. Tvärtom framgår det tydligt i både det senaste inlägget och tidigare att jag INTE begär att man ska kunna se osynliga sjukdomar eller funktionsnedsättningar. Du tycker det är kul att diskutera? Fint. Lär dig bara att göra det utifrån det som faktiskt står och hitta inte på att andra skrivit saker de inte skrivit så blir det bättre på en gång. Men annars så kan man helt enkelt inte diskutera.
    Nja, det är stor skillnad på att råka feltolka och att hitta på någonting. Men det är ju ingen större fara, eftersom du redan förklarat att du är en sån som hellre friar än fäller. Så jag har tur...  Glad 

Har du ens läst allt som jag skrivit i tråden?
    Eller vad diskussionen handlade om från början?

Diskussionen handlade om just det du beklagar dig över att jag upprepar om och om igen, hur ologiskt det är för omgivningen att kunna se ett osynligt funktionshinder. 
    Eller ännu värre, bli arg för att andra människor inte kan uppfatta ett osynligt funktionshinder.

Vilket du beskriver att du inte heller tycker är det mest logiska.
    Så egentligen förstår jag inte vad det är du vill försöka framföra/tillrättavisa mig på faktiskt.
Svar på tråden Varför parkerar ni som inte har barn på familjeparkeringen?!