Inlägg från: Loncelot |Visa alla inlägg
  • Loncelot

Nya BF Februari 2015!

Var så avslappnad inför sömnen nu men kände ja måste kolla till barnen innan ja somnar, (gör det jämt för att hålla mig lugn o för det e mysigt o pussa om dom inför natten ), dom har endast blöjor på natten 2 och 3år gamla och dom vill inte ha blöja när dom somnar in men vi sätter alltid på när dom somnat.... maken dock glömde det ikväll o när ja ska ge dom en puss för natten nu så är det genomblött hos båda....maken har glömt sätta på blöjor (maken tar på blöjor när dom somnat för det är jobbigt att böja sig ner med min stelopereration rygg)... Så var bara att ta av pyjamasarna tvätta av dom ta bort övre madrasserna bädda om o sätta på nya pyjamasar o nu känner ja mig stressad inombords igen... Suck... Barnen sov dock lugnt genom hela processen stackarna

• Loncelot
    jemo2014 skrev 2014-11-04 09:03:06 följande:

Förlåt, men GUDS VAD SKÖNT med en person till som gått upp mycket! Alltså, jag vägde mig för första gången på 10 veckor för några dagar sedan och fick också världens chock. Jag hade gissat på ungefär 8 kilo också som mest. Men när vågen visade att jag gått upp 12 kilo kändes det som en käftsmäll. Vaaarförrrr jaaaag liksom :) Jag har väldigt stor gravidmage och "folk" tror typ att jag är i vecka 40 så jag antar och hoppas att det är där de flesta kilona sitter, eller vätska? Brösten har ju blivit typ tre gånger större än innan också. Jag använder samma byxor som innan graviditeten och samma klänningar, tröjor osv. Alla säger att det inte syns att jag är gravid bakifrån.

Jag hade, precis som du, för några år sedan gått ner väldigt mycket i vikt och misstänker att det kan vara anledningen. Jag har lätt för att gå upp i vikt och äter mer kolhydrater + rör på mig nästan ingenting (jättesmärtsam foglossning) så det blir det ju som det blir. När jag blev gravid tränade jag inför Stockholm triathlon och åt lågkolhydratskost. Det är ju stor skillnad liksom...

Men ändå: varföööör jaaaag?

Mycket är ju vätska, som ja skrivit tidigare så är 7-10kg helt normalt till v.20 enligt bm, bebis, livmoderkaka, vätska osv.

Jag har mina 2 tidigare graviditeter gått upp 30kg har gått ner allt på 2,5månad UTAN att träna, och syntes knappt bakifrån att ja var gravid...

Ta det lugnt det försvinner så länge man inte ser sig själv i spegeln och ser man är 1meter bredare...

Mina bröst första graviditeten till förlossningen gick från A-KUPA TILL D-KUPA det var hemskt!
  • Loncelot
    Saltvatten skrev 2014-11-04 09:27:24 följande:

Åhh!! Detta GRÄSLIGA illamående som jag helt plötsligt har fått som en blixt från klar himmel! Först kom det nästan bara på kvälls/nattetid men nu kommer det när det vill och behagar.

Köpte Postafen på BM:s inrådan. Men då jag är lite fjollig när det kommer till att äta medicin så har jag inte testat än, främst då jag jobbat och hört att Postafen kan göra en otroligt trött och jag blir lätt trött och yr av läkemedel som har den effekten. Men nu är jag ju hemma sjukskriven några dagar så jag tänkte testa iaf.

Nån som testat Postafen och kan dela med sig av detta!? Hjälpte det mot illamåendet? Blev ni trötta, yra eller kanske rent av mer illamående av detta?

Jag har använt Postafen både efter mina ryggoperationer och under graviditet och har inte blivit trött av dom..

Dock har dom endast hjälpt under mina ryggoperationer och inte under graviditeter MEN det är ju från person till person.
  • Loncelot
    SkogsstjärnN skrev 2014-11-04 17:27:12 följande:

Urs, fyra veckor känns så långt! Jag vet inte varför jag fick tid om två veckor istället för fyra som det var tänkt, något måste dem vilja kolla på. Men de är verkligen kassa på att informera mig, alla ska vara så "det blir så braaaaaa" fast jag bara vill veta ärligt vad som händer. Googlade lite värden efter ultraljudet och navelsträngen är precis över gränsen på vad som var ok, kanske det de såg men aldrig sa.

De tog inget tryck på mig där, de kollade i journalen från BM där jag redan går på blodtrycksmätning och frågade om jag ville ha hel eller halv sjukskrivning. Känner mig dum som sa halv justnu:/

Bra att försöka jobba 50% för att sen gå tillbaka och få hel, det visar att man försökt jobba iallafall.
  • Loncelot
    Carrols skrev 2014-11-05 13:51:07 följande:

Va hos läkaren idag pga smärtsamma fogar men även för att jag i fredags fick gravidklådan från helvetet över hela kroppen. Har inte fått sova en hel natt sen dess. Det kliar så mycket att jag inte vet var jag ska ta vägen. Jag blev sjukskriven på 50%.. Någon som har erfarenhet av försäkringskassan vid deltids sjukskrivning?? Har googlat lite och är orolig att dom inte godkänner sjukskrivningen.

Jag har inte haft några problem varesej 50% eller 100%.
  • Loncelot
    mocha8676 skrev 2014-11-05 15:00:59 följande:

Hej! Ni som inte är sjukskrivna eller ska ha gravispenning.. När ska ni ansöka om ledighet? Har bf 19/2 och tänkte jobba två veckor in i feb och sedan ta en veckas sem. Om inte den lilla vill ut tidigare vill säga :) ska man bara skriva i blanket för ledighet på jobbet? Ska tala med min chef snart. Tänkte ta tag i ansökan efter bm kontroll 12/11.. Rörigt detta när man försöker sig förstå föräldrapenning, dagar osv..

Jag har fått godkänt på graviditetspenning sökte för 3 veckor sen kanske nått sånt.
  • Loncelot
    Saltvatten skrev 2014-11-05 15:02:19 följande:

Blir snart galen på den här buksmärtan!!

Nu har jag så där j*vla ont igen, så fort jag rör mig så spänner/bränner det på en viss punkt i övre delen av magen...

Har varit hemma ett par dagar p ga smärta i magen och i bröstet som jag var på akuten för i måndags. Nu ringer chefen och trycker på och frågar när jag ska komma till jobbet, känns ju inte alls stressande!

Sen blev jag fundersam!

Jag fick ju ont och var på akuten i måndags. Måndagar är jag numera tjänstledig då jag gått ner i tid fram till FL. Men borde jag då inte kunna sjukskriva mig från måndagen? Min chef sa absolut nej och satte mig som sjuk f r o m tisdag eftersom hon ansåg att måndag var jag ju ändå ledig. Men har man inte rätt att sjukskriva sig ändå fast man är ledig enl schema den dagen?

Jag menar, har man semester och blir sjuk så brukar man ju kunna sjukskriva sig för att inte behöva ligga sjuk och förbruka sina semesterdagar på detta?

Tar man ut semester o blir sjuk eller barnen blir sjuka så meddelar man arbetsgivaren det så får man det ändrat, men man måste göra det samma dag som man blir sjuk.
  • Loncelot
    mocha8676 skrev 2014-11-05 17:36:27 följande:

Min man sa iaf till mig att om jag tar ut föräldraledighet innan barnet är fött så måste jag ta fullbelagda dagar?! Hoppas han fått det om bakfoten.. Vill verkligen inte ta ut av dagarna innan barnet kommit. Så han sa att jag inte kan ta obetald föräldraledighet utan att SGI påverkas?!

Det är nog sant tyvärr eller hmm?
  • Loncelot
    Saltvatten skrev 2014-11-06 07:31:45 följande:

Jag ska också beställa en gravidjacka nu när det börjar bli kallare. Har kollat på en snygg hos MOM2MOM men den är rätt dyr. Vilken köpte du och vart?

Hm har en jättefin kappa för 599:-
Svar på tråden Nya BF Februari 2015!