jemo2014 skrev 2014-11-04 09:03:06 följande:
Förlåt, men GUDS VAD SKÖNT med en person till som gått upp mycket! Alltså, jag vägde mig för första gången på 10 veckor för några dagar sedan och fick också världens chock. Jag hade gissat på ungefär 8 kilo också som mest. Men när vågen visade att jag gått upp 12 kilo kändes det som en käftsmäll. Vaaarförrrr jaaaag liksom :) Jag har väldigt stor gravidmage och "folk" tror typ att jag är i vecka 40 så jag antar och hoppas att det är där de flesta kilona sitter, eller vätska? Brösten har ju blivit typ tre gånger större än innan också. Jag använder samma byxor som innan graviditeten och samma klänningar, tröjor osv. Alla säger att det inte syns att jag är gravid bakifrån.
Jag hade, precis som du, för några år sedan gått ner väldigt mycket i vikt och misstänker att det kan vara anledningen. Jag har lätt för att gå upp i vikt och äter mer kolhydrater + rör på mig nästan ingenting (jättesmärtsam foglossning) så det blir det ju som det blir. När jag blev gravid tränade jag inför Stockholm triathlon och åt lågkolhydratskost. Det är ju stor skillnad liksom...
Men ändå: varföööör jaaaag?
Mycket är ju vätska, som ja skrivit tidigare så är 7-10kg helt normalt till v.20 enligt bm, bebis, livmoderkaka, vätska osv.
Jag har mina 2 tidigare graviditeter gått upp 30kg har gått ner allt på 2,5månad UTAN att träna, och syntes knappt bakifrån att ja var gravid...
Ta det lugnt det försvinner så länge man inte ser sig själv i spegeln och ser man är 1meter bredare...
Mina bröst första graviditeten till förlossningen gick från A-KUPA TILL D-KUPA det var hemskt!