• Diamant

BF Juni 2015

MammaBS skrev 2014-11-19 08:14:28 följande:

Hej Tjejer!

Va många vi börjar bli i gruppen och va kul det är att se allas inlägg. Jag har en son sedan tidigare och vi Junimammor 2012 skapade en grupp på facebook istället. den var enklare att följa och man såg kommentarerna snabbare. Den är ju inte helt anonym, men gruppen är hemlig och det är bara vi som kan se inläggen. 

Jag behöver en Junimamma 2015 som kompis på facebook för att kunna starta gruppen. Så fort jag har skapat gruppen så lägger jag upp länken här så kan alla gå in och bli medlemmar. Här kan vi skapa magbilder i olika album och följa varandras, UL och KUB mm.. 

Du som har Facebook och vill vara med, skicka ditt namn till mig på asa @ babyskor.se  utan mellanslag såklart. Så skapar jag gruppen.

Kram till er 

Vi har redan en facebookgrupp, det står om den i trådstarten.

66 medlemmar hittills!
  • Diamant
    MammaBS skrev 2014-11-19 09:38:27 följande:

Alltså, jag hittar inte gruppen, Det är ju som sagt bättre att gå med i den som redan finns. Men jag hittar inte den. 

Nej den är hemlig så det kommer du inte göra, det står i trådstarten vem du ska kontakta
  • Diamant
    Dubbeljuni skrev 2014-11-19 18:17:24 följande:

Jag hänger gärna med i denna tråd! 31 år, Göteborg, första barnet. BF 7/6. KUB-test imorgon Obestämd Väldigt nervös minst sagt.

Välkommen!

Göteborg här med :)

Vart ska du göra KUB? Jag gjorde blodprovet förra veckan på Barnmorskegruppen, supertrevliga! Ska tillbaka om 2v för slutdelen.

Vilken MVC går du till?
  • Diamant
    Dubbeljuni skrev 2014-11-19 22:27:01 följande:
    Tack! :) Vi har samma bf ju, kul!

Jag ska göra KUB på Närhälsan i Linné. Tyckte barnmorskan bokade in mig så dumt, för nu blev det så att jag tog blodprovet i måndags och ska göra UL imorgon. Hoppas verkligen blodprovet är färdigt, annars ringer de med resultatet och det vill jag ju absolut inte. Men det gick inte att resonera med barnmorskan tyvärr. Nu har jag dock en annan som verkar mycket bättre :)

Jag går på Brämaregårdens MVC. Jag har bara hört bra saker om Barnmorskegruppen, kul att du verkar nöjd. Har du fått datum för RUL? Jag fick i mitten av januari, tycker det var jättesent. Men det fanns inte så många tider kvar där precis efter nyår.
    Vad kul med samma BF! :) 
    Jag går till Special MVC på Östra och de är jättebra där, skrev egentligen in mig på en annan MVC men blev flyttad till spec pga lite komplikationer. 
    RUL blir 7 Jan, KUB-UL blir nästnästa vecka så längtar först till det hehe! 

Vad tråkigt att det blev så med ditt KUB, men de brukar vara snabba med blodprover, tar oftast bara 1-2 dagar så det löser sig säkert! Självklart vill man ju ha hela resultatet på plats! 
  • Diamant
    Alvolina skrev 2014-11-21 21:38:06 följande:

Hur kände ni er i v.10?

Kan man börja slappna av lite eller är det mesta rätt osäkert fortfarande?

Jag tänker mig att efter vecka 12-13 kommer man in i lite andra tankar. Man inser att man faktiskt är gravid och att det ska komma ett nytt liv till familjen.

Längtar så till vårt ultraljud i v.14. Det skulle vara den bästa julklappen någonsin att få se att allt ser bra ut. Vi har verkligen kämpat för detta och jag vet hur jag skulle orka om detta inte går bra.

När man gått en fullgången v.12 minskar mf-risken med 65% (I vissa appar sägs det en högre siffra men minst 65% risk) och det är även väldigt ovanligt att någon missbildning dyker upp efter denna vecka! (Bebisens utveckling är ju nästan färdig till v. 13 och det som återstår är att växa sig stor) :) 

I v. 10 låg jag fortfarande nerbäddad i sängen med en hink bredvid mig. Nu i vecka 12 börjar jag få livet tillbaka! Om en vecka kommer jag våga slappna av lite och börja planera på riktigt inför att det faktiskt blir ett barn här i juni :) 
  • Diamant
    Alvolina skrev 2014-11-22 10:41:53 följande:
    Om den minskar med 65% hur stor var den från början?

Jag hade tre veckor där jag mådde väldigt dåligt. I en vecka har jag nu mått hyfsat bra, lite mer energi och kan äta lite men ofta. Ett ganska lagom illamående som finns där men som inte tar över helt och hållet.
    Ingen aning hehe, det är det ingen som berättat ;) 
    Jag tror det är individuellt hur stor risk man har från början, sjukdomshistoria, ålder m.m.. Men den största risken är borta efter vecka 12 då det är samma utvecklingsförfarande för alla foster och tills då är de "färdigutvecklade" så att säga, efter det är det bara storleken och träning för muskler och organ som pågår. 
  • Diamant
    Jossi90 skrev 2014-11-22 16:35:01 följande:
    Åh vad avis jag blir på er som redan får se era små rackare:) jag är i v.11 (10+3) nu och min barnmorska sa att man får vänta till rul v.18 i landstinget där jag bor. Är 24 år och i övrigt frisk (förutom rejäl övervikt) och därför får man inte kub, inte ens vul:( svårt att kunna slappna av innan man kan få på BILD svart på vitt att det faktiskt är något i magen och att man inte inbillar sig (trots att jag spytt som en gris och har alla möjliga symtom). Hur ska jag stå ut till v.18? Vill se plutten nu!!:)
    Du kan kanske boka privat ul om det är svårt att hålla sig? :) 
  • Diamant
    Nillan77 skrev 2014-11-22 19:34:48 följande:

Hittade detta angående missfall:

www.blimamma.se/missfall.html

Bra läsning :) 
    Speciellt att så fort man sett hjärtat fungera och fostret visat sig livsdugligt att det minskar avsevärt! 
  • Diamant

Jag avskyr att gå till gyn!

Har haft spiral under 10 år (man byter vart 5e år) o den har krånglat lite, satte sig snett och fastnade osv så hade några traumatiska besök på gyn där. Vid inskrivningen gjorde jag också mitt första cellprov, jag tror den läkaren märkte att jag hade ångest över det så han gjorde därför samtidigt ett VUL så vi fick se sen lilla pricken med tickande hjärta och det hjälpte för då tänkte jag på annat sen :)

Nu hittade de cellförändringar så jag var tillbaka i gynstolen i veckan o fick då en mindre sympatisk läkare.. Hon fick Embla-bedöva hela underlivet på mig och mannen fick hålla mig i handen innan hon kunde göra NÅT! :P

Så jag förstår din nervositet, den är svår att skaka av sig tyvärr, men den förnedrande delen behöver man inte tänka på så mycket, de får se så mycket i sitt yrke :P hehe

• Diamant
    vikarien skrev 2014-11-27 10:03:59 följande:

Herregud mitt immunförsvar är i botten!

Har haft en sjukdag på 2 år innan, men nu sen jag blev gravid är jag sjuk för tredje gången! Jätteont i halsen

Blir Alvedon och jobba ikväll, annars får jag ju ingen lön alls nästa månad typ..

Någon som känner igen sig? Varför blir det såhär helt plötsligt?

Det är inget konstigt alls! 
    Min BM förklarade det så att bebisen är något främmande för kroppen och för att inte stöta bort det (som är kroppens normala instinkt till främmande saker) så sänks immunförsvaret. 
    Det ihop med att våra slemhinnor svullnar upp och blir mer känsliga så är det lätt att bli sjuk, SPECIELLT förkylningar! :) 

Det är tråkigt att du mår dåligt, men det är åtminstone inget onormalt om det är någon tröst! {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden BF Juni 2015