• Anonym (Vad)

skiftarbete/växelvis boende

Hur gör man om man får ändrade arbetstider, från dagtid till tvåskift, och inte längre kan hämta/lämna på dagis? Varannan vecka funkar alltså inte med arbetstiderna, och den andra, dagtidsarbetande, föräldern vill inte ändra på nåt. Utan vill att vv ska fortsätta.
    Är det bara att säga upp sig/bli uppsagd/förmodligen bli arbetslös, eller finns det nåt man kan göra?
    Inga avtal skrivna.

• Svar på tråden skiftarbete/växelvis boende
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Z) skrev 2014-09-15 21:01:03 följande:
    Ja då får du väl göra som många av oss andra anlita barnvakt!!!!

Du ser bara problem se dina möjligheter istället
    Och du är inte kapabel att läsa innantill, ta till dig en frågeställning, och fundera på om du har nåt att tillföra. Vilket du inte gjorde i det här fallet.

Men du vill väl gärna synas. Syns jag inte, finns jag inte. Ego-generationen...

För det första, i frågeställningen fungerade det inte med skift pga orsaker. Punkt.

För det andra, hur vet du att jag alls är inblandad?
  • Anonym (Z)
    Anonym (Vad) skrev 2014-09-15 21:16:42 följande:

Och du är inte kapabel att läsa innantill, ta till dig en frågeställning, och fundera på om du har nåt att tillföra. Vilket du inte gjorde i det här fallet.

Men du vill väl gärna synas. Syns jag inte, finns jag inte. Ego-generationen...

För det första, i frågeställningen fungerade det inte med skift pga orsaker. Punkt.

För det andra, hur vet du att jag alls är inblandad?

Du el nån annan skit det samma Du starta tråden av en anledning el hur men vill inte ha tips och förslag så varför starta du tråden?

Att du tillhör ego-generationen som du skriver det är inte vårt fel el ens problem det ställer bara till problem för dig själv
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Z) skrev 2014-09-15 21:30:37 följande:
    Du el nån annan skit det samma Du starta tråden av en anledning el hur men vill inte ha tips och förslag så varför starta du tråden?

Att du tillhör ego-generationen som du skriver det är inte vårt fel el ens problem det ställer bara till problem för dig själv
    Fel igen. Vi som är födda på -60 talet är ironiska. Ego kom långt senare.

Och det du vägrar förstå var att jobb-delen var en fast parameter i frågeställningen. Inget det söktes några svar på.

Men om vi säger så här då, så kanske tom du fattar: Är det en rättighet att ha vv för sin egen bekvämlighet även om det inte är praktiskt genomförbart för den andra föräldern?

Nej. Inte analysera varför det inte är genomförbart. Frågan är enbart om msn har rätt till vv pga bekvämlighet.
  • Anonym (Isa)

Hur tidigt börjar du? Och när måste du lämna barnen på morgonen?

• Anonym (Isa)

Oj råkade skicka svar för tidigt. Sambon lyckades ändra sin arbetstid vv från 05.54 till 06.24 och jobbade då en halvtimme längre till 14.30 istället för 14.00.

• Anonym (Byt tider)

Ja man kan ju förslagsvis prata med sin chef och höra om det går att hitta en lösning.

Tex börja en timme senare och sluta en timme senare. Eller ta komp eller annan ledighet första timmen. Gå ner i arbetstid. byta arbetsplats inom företaget..

Det är givetvis den skiftarbetande föräldern som måste lösa problemet så att barnen får vara där lika mycket som innan. En lösning är knappast att strunta i sina barn.

• Anonym (samma här)

Vi går skiftgång på mitt företag oxå, och vi har 2 stycken som börjar senare på morgonveckan. Deras förskolor öppnar inte förrän kl 6 så de är inte här förrän 6:30.
    Vi är en produktion så det funkar att en kommer lite senare på morgonen.
    Chefen har nu begärt att de går ner i arbetstid alt tar komp den tiden då det visade sig att det inte funkade att de jobbade en halvtimme längre på eftermiddagen, för de jobbade inte då utan satt bara av tiden.

Det är iaf ett alternativ som du bör ta med din chef.

Din fråga om man har rätt till vv av bekvämlighet blir i sammanhanget rätt konstig.
    Den andra föräldern kommer såklart få ta ert barn mer om du verkligen skiter i att hämta det osv... Det blir ju mer bekvämt för dig då.

Men om företaget tvingar över dig till 2skift så bör han tillmötesgå dig oxå om du lägger fram ditt problem

• Anonym (....)
    Anonym (samma här) skrev 2014-09-16 03:42:47 följande:

Vi går skiftgång på mitt företag oxå, och vi har 2 stycken som börjar senare på morgonveckan. Deras förskolor öppnar inte förrän kl 6 så de är inte här förrän 6:30.
    Vi är en produktion så det funkar att en kommer lite senare på morgonen.
    Chefen har nu begärt att de går ner i arbetstid alt tar komp den tiden då det visade sig att det inte funkade att de jobbade en halvtimme längre på eftermiddagen, för de jobbade inte då utan satt bara av tiden.

Det är iaf ett alternativ som du bör ta med din chef.

Din fråga om man har rätt till vv av bekvämlighet blir i sammanhanget rätt konstig.
    Den andra föräldern kommer såklart få ta ert barn mer om du verkligen skiter i att hämta det osv... Det blir ju mer bekvämt för dig då.

Men om företaget tvingar över dig till 2skift så bör han tillmötesgå dig oxå om du lägger fram ditt problem

TS måste arbeta för att ha en inkomst. TS ex får acceptera att TS inte längre kan ha vv för barnen. Slut på diskussionen.
  • Emerun

Är det nattarbete du åker på nu istället?

I sånt fall kan ju en lösning va och ha nattdagis?

Om nu den andra föräldern inte är tillmötesgående.

Jag jobbar bara natt och mina barns pappa har gått med på att gå efter mitt schema som absolut inte är varannan vecka.

• Anonym (?)

TS, vad är ditt förslag på lösning?

Svar på tråden skiftarbete/växelvis boende