Inlägg från: Anonym (Vad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad)

skiftarbete/växelvis boende

Hur gör man om man får ändrade arbetstider, från dagtid till tvåskift, och inte längre kan hämta/lämna på dagis? Varannan vecka funkar alltså inte med arbetstiderna, och den andra, dagtidsarbetande, föräldern vill inte ändra på nåt. Utan vill att vv ska fortsätta.
    Är det bara att säga upp sig/bli uppsagd/förmodligen bli arbetslös, eller finns det nåt man kan göra?
    Inga avtal skrivna.

• Svar på tråden skiftarbete/växelvis boende
  • Anonym (Vad)
    sextiotalist skrev 2014-09-15 17:41:24 följande:

Beställer tid hos familjerätten för att få en tredje part att lyssna. Eller så backar man och inte har vv längre, kanske förlängda helger. 
    Att säga upp sig finns inte på min världskarta i varje fall

Fast hur får man den andra att backa? Den som ska gå skift har ju redan backat och släpper vv.
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Z) skrev 2014-09-15 17:41:51 följande:

Eller byta tur när du inte kan få barnvakt

Byta med vem?
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Z) skrev 2014-09-15 18:06:55 följande:
    Vilka jobbar du med?
    Hur tänker du nu?

Eller vänta! Du tänkte inte ända fram!
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Z) skrev 2014-09-15 18:20:07 följande:
    Jo då men du verkar inte så skarp eller så är du en curling unge som måste ha allt förklarat för dig för du ska förstå..men jag är snäll idag jag ska utveckla så du förstår...du byter tur med en av dina kollegor (vet du vilka du jobbar med de kallas kollegor, arbetskamrat etc) som jobbar det andra skiftet.
    Haha

Tack. Men jag är säkert hyfsat mycket äldre än dig.

Fast ok. Här har vi två skift där inget är kompatibelt med hämta/lämna på dagis. Vilket av dom två ska föräldern byta till?
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Z) skrev 2014-09-15 21:01:03 följande:
    Ja då får du väl göra som många av oss andra anlita barnvakt!!!!

Du ser bara problem se dina möjligheter istället
    Och du är inte kapabel att läsa innantill, ta till dig en frågeställning, och fundera på om du har nåt att tillföra. Vilket du inte gjorde i det här fallet.

Men du vill väl gärna synas. Syns jag inte, finns jag inte. Ego-generationen...

För det första, i frågeställningen fungerade det inte med skift pga orsaker. Punkt.

För det andra, hur vet du att jag alls är inblandad?
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Z) skrev 2014-09-15 21:30:37 följande:
    Du el nån annan skit det samma Du starta tråden av en anledning el hur men vill inte ha tips och förslag så varför starta du tråden?

Att du tillhör ego-generationen som du skriver det är inte vårt fel el ens problem det ställer bara till problem för dig själv
    Fel igen. Vi som är födda på -60 talet är ironiska. Ego kom långt senare.

Och det du vägrar förstå var att jobb-delen var en fast parameter i frågeställningen. Inget det söktes några svar på.

Men om vi säger så här då, så kanske tom du fattar: Är det en rättighet att ha vv för sin egen bekvämlighet även om det inte är praktiskt genomförbart för den andra föräldern?

Nej. Inte analysera varför det inte är genomförbart. Frågan är enbart om msn har rätt till vv pga bekvämlighet.
  • Anonym (Vad)
    Anonym (?) skrev 2014-09-16 12:08:15 följande:
    Vad händer om det inte funkar med den andra förälderns arbete? Om tex den andra föräldern idag jobbar dagtid på barnveckan och nätter på barnfria veckan, då kan ju knappast den andra föräldern tvingas ta barnen på heltid bara för att den första föräldern får ändrade arbetstider.
    Står "dagtidsarbetande". Klart och tydligt.

Men ska vi ändå hitta på kan väl hitta på ordentligt. Att båda är arbetslösa, den ene erbjuds jobb i Nepal, den andra i Lofoten. Vem ska ha barnen? Eller nåt.

Eller så håller vi oss till det jag skrev.
  • Anonym (Vad)
    Anonym (?) skrev 2014-09-16 17:58:27 följande:
    Jag frågade tidigare hur ditt förslag på lösning ser ut, kan du svara på det?

Har du hört dig för med din arbetsgivare om det finns möjlighet att gå ner i tid?
    Men vad i hela friden har allt runtomkring med frågeställningen om rätt till vv när det inte funkar med vv för den andra föräldern?

Det kan ju vara en helt hypotetisk fundering.
Svar på tråden skiftarbete/växelvis boende