• Totten81

Läxfria dagar?

Min dotter har precis börjat 2:an och har fått sin fjärde nya fröken sen hon började förskoleklassen.
    Dagarna innan vårterminen tog slut så fick hon sin mattebok med hem som dom helst skulle göra klart under sommaren. Jag ville inte att hon skulle behöva hålla på med läxor under sommaren så ett par veckor tog vi fram matteboken och skulle ta tag i dom sidorna som skulle göras. Det visade sig att det var halva boken kvar att göra. Jag hade då varit i kontakt med läraren dom hade flera ggr under terminen för att kolla att dottern inte halkade efter i något ämne. För mig är det rätt nytt att man ger läxor över loven. 
    Den nya läraren har nu bestämt att barnen ska ha en läsläxa mån-fre 20 min/dag och helst även på helgerna. Sedan har dom även en matteläxa.
    Jag tycker att det är jättebra att dom får läxor men jag har alltid trott att fre-sön är "läxfria" dagar.
    Är det vanligt att man ger läxor på det här sättet eller är det jag som är lite fjantig och tycker att barn kan behöva läxfria dagar?
    Hur har era barn det ,med läxor?

• Svar på tråden Läxfria dagar?
  • Fjärilslarv

Jag har fått läxor så från och med högstadiet och uppåt, alltså fredag till måndag. fredag är ju en vanlig vardag.
    Minna dock inte hur det var innan dess =).

• MxMeNow

Mina barn har läxor en vecka i taget, och lärarna vill att de läser läxor mån tom fre. Inga konstigheter. Halkar de efter i böckerna får de med dem hem över helger och lov. Ganska självklart.

• LottaF

Från fredag till måndag har mina aldrig haft läxa. Däremot torsdag till måndag eller måndag till måndag tex. Detta att läsa varje dag är bra träning och det är ett sätt att automatisera läsningen. Prata med läraren och se hur hon ser på det hela. Berätta även hur ni ser på detta med läxor och se om ni kommer fram till något bra tillsammans.

• carrolinea

Jag ger alltid läxor veckovis nästan tex mån till mån. Detta för att jag tycker att eleverna inte ska behöva göra dessa på helgerna. Men sedan finns det familjer som gillar att göra läxorna på helgen.

Skulle jag få bestämma skulle eleverna kanske gå 30min längre skoldagar och slippa läxorna.

Men jag håller med andra hör med läraren vad hon tycker. Sedan är det bra för barnen att läsa varje dag även om man inte ser det som läxor.

• Totten81

Min dotter läser dagligen och har inga större problem med den biten samt har alltid hängt med bra i skolan.  När hon har varit sjuk och hon har halkat efter med någon uppgift, har vi alltid tagit hem och jobbat ikapp. Tycker att det är helt okej om man har läxor fre- fre tex o barnen om dom vill kan jobba undan det på helgen, men att sätta en läxa som ska göras på fredagen när dom har gått på helg känns lite konstigt iaf i så tidig ålder. Min dotter har redan nu väldigt långa dagar med skola och fritids och då inte låta henne få fredag- söndag fri från läxor känns inte helt okej. 
    Jag ska lämna som förslag till fröken att min dotter får läsa en längre stund mån-tors istället och se vad hon tycker.
    Men det är alltid kul att se hur andra skolor gör med läxor.

• scanmia

Min äldste är 9 år och han har haft fyra olika lärare med helt olika syn på läxor. Ja alla har haft 15-30 minuters daglig läsning. Men i övrigt har det varierat. En körde med stavningsord varje vecka och mycket utantill inlärning. En hade mer undersökande uppgifter av typen gå ut och gräv hål i olika jordmåner, studera och skriv rapport eller gör ett släktträd. Uppgifter som tog mycket tid och engagemang från föräldrar, men som var ganska roliga och intressanta. En hade inga övriga läxor alls och en körde med att göra uppgifter i en skrivbok. Vi gör oftast läxor på helgerna för vi har mer tid då. Vardagskvällarna blir lätt så korta mellan aktiviteter och annat.

• Tirem

Gud vad skönt vi har det med en läxfri skola! Om man inte hinner klart på lektionstid tas det ikapp på fritids...

• Charlotte N

Det är väldigt bra att läsa ofta. Just på fredagkvällar tycker jag det är skönt att bara släppa vardagen och sätta på en film och mysa upp i soffan tillsammans så därför läser vi på söndagen istället. Efter middagen på söndagen packar vi väskor osv inför veckan och då känns det mer naturligt att också läsa lite än på fredagen. Kanske kan vara en ide? Försök få läsningen till en mysig stund istället för en jobbig läxläsning.

• modsey

den enda läxan jag i den åldern tycker är viktig läsläxan, att läsa en stund tillsammans eller att barnet läser för föräldern.
    Annars är jag av den åsikten att skoljobbet ska göras...tada...i skolan!

• carrolinea
    Tirem skrev 2014-09-08 19:34:42 följande:

Gud vad skönt vi har det med en läxfri skola! Om man inte hinner klart på lektionstid tas det ikapp på fritids...

Skönt! Så vill jag ha det.
Svar på tråden Läxfria dagar?