Inlägg från: Charlotte N |Visa alla inlägg
  • Charlotte N

Läxfria dagar?

Det är väldigt bra att läsa ofta. Just på fredagkvällar tycker jag det är skönt att bara släppa vardagen och sätta på en film och mysa upp i soffan tillsammans så därför läser vi på söndagen istället. Efter middagen på söndagen packar vi väskor osv inför veckan och då känns det mer naturligt att också läsa lite än på fredagen. Kanske kan vara en ide? Försök få läsningen till en mysig stund istället för en jobbig läxläsning.

• Charlotte N
    modsey skrev 2014-09-08 19:50:16 följande:

den enda läxan jag i den åldern tycker är viktig läsläxan, att läsa en stund tillsammans eller att barnet läser för föräldern.
    Annars är jag av den åsikten att skoljobbet ska göras...tada...i skolan!

Varför ska allt göras i skolan? Varför ska vi lägga dyra lärartimmar på att nöta in saker eller läsa på inför intressanta och utmanande diskussioner? Barnen är så trötta så de orkar inte gå längre än till 14- tiden. Sen är det perfekt att promenera hem, äta lite mellis och läsa läxor en halvtimme. Behöver man hjälp får man väl vänta tills mamma eller pappa kommer hem.
  • Charlotte N
    modsey skrev 2014-09-08 20:53:11 följande:
    på många skolor har man med lyckat resultat börjat med att erbjuda läxläsning, dvs barnen får hjälp med ev läxor där av pedagoger under dagtid. Gissa vad, resultaten har ökat mycket på dessa skolor som satsat på det i stället för att lämna den biten till föräldrar som kanske inte ens kan matematiken eller grammatiken barnen har.
    Alla familjer har helt enkelt inte möjligheten eller förmågan att hjälpa sina barn och även välfungerande familjer kan ha svårt att göra läxan med barnen på kvällen efter skolan och jobb då alla är trötta.
    www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2013/04/30/laxor-foraldrarnas-lararnas-eller-elevernas-skull
    Ja, jag jobbar heltid och sen läser jag på kvällen. Har vi någon diskussion inplanerad dagen efter läser jag på inför den. Är säkert jättebra med läxläsning på skolan om barnen orkar det men jag anser ändå att man ska lära sig studera på egen hand, planera sin tid etc. Och jag anser att om man skaffat barn får man hjälpa dem så mycket man kan. Dessutom tycker jag inte man ska behöva hjälp med läxor, förutom möjligen lite förhör, utan att det ska vara repetion eller att läsa in något inför en diskussion. Vi behöver ställa högre krav på elever och föräldrar, alla behöver ta ansvar.
  • Charlotte N
    Tirem skrev 2014-09-08 20:51:38 följande:
    Våra lärare arbetet 40 timmar i veckan och dessa ska tillbringas på skolan. Varför ska då barnen inte göra läxan på skoltid/fritidstid. Brukar du jobba heltid för att sedan gå hem och jobba övertid?
    Ja, jag jobbar heltid och går sedan hem och läser på inför nästa dag. Eller så väljer jag att vara kvar på jobbet och det kan eleverna också välja. Det jag vänder mig mot är att dyra lärartimmar ska läggas på repetion.
  • Charlotte N
    modsey skrev 2014-09-08 21:07:20 följande:
    jag jobbar också på kvällar som du och läser på saker, förbereder mig för möten etc, men jag är vuxen och styr över min arbetsdag själv i ganska hög grad.
    Att lära sig studera på egen hand går alldeles utmärkt trots att läxorna görs på skolan med hjäl och stöd i varierande grad av pedagogerna i stället för mamma och pappa.
    jag kan på inget sätt varför mamma/ pappa alternativet skulle vara bättre och för vem, mot att få den hjälpen PÅ skolan under dagen?!
    Lärarnas dyra tid ska användas till mer utmanade uppgifter, utvecklande av elevers tänkande etc, inte till att traggla tabeller eller glosor.
  • Charlotte N
    modsey skrev 2014-09-08 21:26:51 följande:
    och likväl är det precis det många skolor med stor framgång gör och gissa...de tycker det är väl investerad tid-
    ps/ du vet alla pedagoger sitter inte med alla barn utan man har olika rum med olika ämnen i "läxstugor", det är inte heller bara pedagogerna utan vissa ämnen finns det även ex fritidsledare som kan stötta.
    I vilket fall så tror jag att en pedagog är bättre att förklara och traggla tabeller än vad alla familjer kan erbjuda hemma.
    Ja, alla pedagoger är bättre på det. Alla tandläkare är bättre på att borta tänder på barn än vad deras föräldrar är. Det betyder inte att resurserna ska läggas så. Jag har jobbat på skolor med läxhjälp och på skolor utan och jag tycker inte det är en motiverad kostnad. Jag vet att resultatet höjs, precis som tandhälsan skulle förbättras av att tandläkare borstade alla barns tänder varje dag, men jag tycker alltså ändå att vi borde ställa krav på elever och föräldrar att sköta läxläsning och inläsning hemma och använda utbildad personal till arbete på högre nivå.
  • Charlotte N
    modsey skrev 2014-09-08 21:38:33 följande:
    fast att borsta tänderna tror jag inte ett dugg på att en tandläkare eg skulle vara bättre på mot en förälder, deras jobb är ju liksom inte att borsta tänderna utan de har andra uppgifter.
    Jag är medveten om att det finns olika röster även inom lärarkåren, men det finns heller inte vad jag vet någon forskning som stödjer att traditionella läxor skulle hjälpa barnen att bli duktigare i sitt ämne.
    Dessutom tycker jag att det är bättre att satsa på att alla barn får den hjälp de behöver _i_ skolan i stället för att offra några barn hit och dit av de som inte kan få den stöttningen hemma som du kan erbjuda dina barn.
    Vilket ämne undervisar du själv i och vilken typ av läxor ger du?
    Jag undervisar i svenska, engelska och matte. Jag ger individuella läxor, noga anpassade för varje elev. Aldrig något nytt utan enbart repetion och mängdträning. Ibland ska de se en kort film på ipaden eller läsa någon text. Om de ska läsa finns möjligheten att lyssna på texten på dator eller iPad. Sedan diskuterar vi texten samt gör övningar i klassrummet.
  • Charlotte N
    carrolinea skrev 2014-09-08 21:50:32 följande:
    Såg att någon skrev något om forskning och den säger att det mer kan skada barnen än hjälpa genom att ge "nya" läxor eftersom alla inte har samma möjlighet att hjälpa barnen hemma.

Ska eleverna få läxor är det repetition som gäller. Som de kan lösa själva.
    Kanske missuppfattar dig nu men var det inte precis det jag skrev? Alla elever har olika förutsättningar, det gäller som lärare att ge dem verktyg och stöttning så de klarar sina uppgifter. Man behöver också ha ett klassrumsklimat där det är ok att ha missuppfattat läxor eller andra uppgifter. Det är en ledarskapsfråga. Jag upplever att det idag är mer fokus på att man gör rätt än på att man lär sig något, processen. Det behöver inte alls alltid bli rätt, huvudsaken är diskussionen och där behöver en duktig pedagog finnas med.
Svar på tråden Läxfria dagar?