Inlägg från: Totten81 |Visa alla inlägg
  • Totten81

Läxfria dagar?

Min dotter har precis börjat 2:an och har fått sin fjärde nya fröken sen hon började förskoleklassen.
    Dagarna innan vårterminen tog slut så fick hon sin mattebok med hem som dom helst skulle göra klart under sommaren. Jag ville inte att hon skulle behöva hålla på med läxor under sommaren så ett par veckor tog vi fram matteboken och skulle ta tag i dom sidorna som skulle göras. Det visade sig att det var halva boken kvar att göra. Jag hade då varit i kontakt med läraren dom hade flera ggr under terminen för att kolla att dottern inte halkade efter i något ämne. För mig är det rätt nytt att man ger läxor över loven. 
    Den nya läraren har nu bestämt att barnen ska ha en läsläxa mån-fre 20 min/dag och helst även på helgerna. Sedan har dom även en matteläxa.
    Jag tycker att det är jättebra att dom får läxor men jag har alltid trott att fre-sön är "läxfria" dagar.
    Är det vanligt att man ger läxor på det här sättet eller är det jag som är lite fjantig och tycker att barn kan behöva läxfria dagar?
    Hur har era barn det ,med läxor?

• Svar på tråden Läxfria dagar?
  • Totten81

Min dotter läser dagligen och har inga större problem med den biten samt har alltid hängt med bra i skolan.  När hon har varit sjuk och hon har halkat efter med någon uppgift, har vi alltid tagit hem och jobbat ikapp. Tycker att det är helt okej om man har läxor fre- fre tex o barnen om dom vill kan jobba undan det på helgen, men att sätta en läxa som ska göras på fredagen när dom har gått på helg känns lite konstigt iaf i så tidig ålder. Min dotter har redan nu väldigt långa dagar med skola och fritids och då inte låta henne få fredag- söndag fri från läxor känns inte helt okej. 
    Jag ska lämna som förslag till fröken att min dotter får läsa en längre stund mån-tors istället och se vad hon tycker.
    Men det är alltid kul att se hur andra skolor gör med läxor.

Svar på tråden Läxfria dagar?