• Totten81

Läxfria dagar?

Min dotter har precis börjat 2:an och har fått sin fjärde nya fröken sen hon började förskoleklassen.
    Dagarna innan vårterminen tog slut så fick hon sin mattebok med hem som dom helst skulle göra klart under sommaren. Jag ville inte att hon skulle behöva hålla på med läxor under sommaren så ett par veckor tog vi fram matteboken och skulle ta tag i dom sidorna som skulle göras. Det visade sig att det var halva boken kvar att göra. Jag hade då varit i kontakt med läraren dom hade flera ggr under terminen för att kolla att dottern inte halkade efter i något ämne. För mig är det rätt nytt att man ger läxor över loven. 
    Den nya läraren har nu bestämt att barnen ska ha en läsläxa mån-fre 20 min/dag och helst även på helgerna. Sedan har dom även en matteläxa.
    Jag tycker att det är jättebra att dom får läxor men jag har alltid trott att fre-sön är "läxfria" dagar.
    Är det vanligt att man ger läxor på det här sättet eller är det jag som är lite fjantig och tycker att barn kan behöva läxfria dagar?
    Hur har era barn det ,med läxor?

• Svar på tråden Läxfria dagar?
  • Charlotte N
    modsey skrev 2014-09-08 21:07:20 följande:
    jag jobbar också på kvällar som du och läser på saker, förbereder mig för möten etc, men jag är vuxen och styr över min arbetsdag själv i ganska hög grad.
    Att lära sig studera på egen hand går alldeles utmärkt trots att läxorna görs på skolan med hjäl och stöd i varierande grad av pedagogerna i stället för mamma och pappa.
    jag kan på inget sätt varför mamma/ pappa alternativet skulle vara bättre och för vem, mot att få den hjälpen PÅ skolan under dagen?!
    Lärarnas dyra tid ska användas till mer utmanade uppgifter, utvecklande av elevers tänkande etc, inte till att traggla tabeller eller glosor.
  • modsey
    Charlotte N skrev 2014-09-08 21:22:01 följande:
    Lärarnas dyra tid ska användas till mer utmanade uppgifter, utvecklande av elevers tänkande etc, inte till att traggla tabeller eller glosor.
    och likväl är det precis det många skolor med stor framgång gör och gissa...de tycker det är väl investerad tid-
    ps/ du vet alla pedagoger sitter inte med alla barn utan man har olika rum med olika ämnen i "läxstugor", det är inte heller bara pedagogerna utan vissa ämnen finns det även ex fritidsledare som kan stötta.
    I vilket fall så tror jag att en pedagog är bättre att förklara och traggla tabeller än vad alla familjer kan erbjuda hemma.
  • Charlotte N
    modsey skrev 2014-09-08 21:26:51 följande:
    och likväl är det precis det många skolor med stor framgång gör och gissa...de tycker det är väl investerad tid-
    ps/ du vet alla pedagoger sitter inte med alla barn utan man har olika rum med olika ämnen i "läxstugor", det är inte heller bara pedagogerna utan vissa ämnen finns det även ex fritidsledare som kan stötta.
    I vilket fall så tror jag att en pedagog är bättre att förklara och traggla tabeller än vad alla familjer kan erbjuda hemma.
    Ja, alla pedagoger är bättre på det. Alla tandläkare är bättre på att borta tänder på barn än vad deras föräldrar är. Det betyder inte att resurserna ska läggas så. Jag har jobbat på skolor med läxhjälp och på skolor utan och jag tycker inte det är en motiverad kostnad. Jag vet att resultatet höjs, precis som tandhälsan skulle förbättras av att tandläkare borstade alla barns tänder varje dag, men jag tycker alltså ändå att vi borde ställa krav på elever och föräldrar att sköta läxläsning och inläsning hemma och använda utbildad personal till arbete på högre nivå.
  • modsey
    Charlotte N skrev 2014-09-08 21:33:41 följande:
    Ja, alla pedagoger är bättre på det. Alla tandläkare är bättre på att borta tänder på barn än vad deras föräldrar är. Det betyder inte att resurserna ska läggas så. Jag har jobbat på skolor med läxhjälp och på skolor utan och jag tycker inte det är en motiverad kostnad. Jag vet att resultatet höjs, precis som tandhälsan skulle förbättras av att tandläkare borstade alla barns tänder varje dag, men jag tycker alltså ändå att vi borde ställa krav på elever och föräldrar att sköta läxläsning och inläsning hemma och använda utbildad personal till arbete på högre nivå.
    fast att borsta tänderna tror jag inte ett dugg på att en tandläkare eg skulle vara bättre på mot en förälder, deras jobb är ju liksom inte att borsta tänderna utan de har andra uppgifter.
    Jag är medveten om att det finns olika röster även inom lärarkåren, men det finns heller inte vad jag vet någon forskning som stödjer att traditionella läxor skulle hjälpa barnen att bli duktigare i sitt ämne.
    Dessutom tycker jag att det är bättre att satsa på att alla barn får den hjälp de behöver _i_ skolan i stället för att offra några barn hit och dit av de som inte kan få den stöttningen hemma som du kan erbjuda dina barn.
    Vilket ämne undervisar du själv i och vilken typ av läxor ger du?
  • Charlotte N
    modsey skrev 2014-09-08 21:38:33 följande:
    fast att borsta tänderna tror jag inte ett dugg på att en tandläkare eg skulle vara bättre på mot en förälder, deras jobb är ju liksom inte att borsta tänderna utan de har andra uppgifter.
    Jag är medveten om att det finns olika röster även inom lärarkåren, men det finns heller inte vad jag vet någon forskning som stödjer att traditionella läxor skulle hjälpa barnen att bli duktigare i sitt ämne.
    Dessutom tycker jag att det är bättre att satsa på att alla barn får den hjälp de behöver _i_ skolan i stället för att offra några barn hit och dit av de som inte kan få den stöttningen hemma som du kan erbjuda dina barn.
    Jag undervisar i svenska, engelska och matte. Jag ger individuella läxor, noga anpassade för varje elev. Aldrig något nytt utan enbart repetion och mängdträning. Ibland ska de se en kort film på ipaden eller läsa någon text. Om de ska läsa finns möjligheten att lyssna på texten på dator eller iPad. Sedan diskuterar vi texten samt gör övningar i klassrummet.
  • modsey
    Charlotte N skrev 2014-09-08 21:44:17 följande:
    Jag undervisar i svenska, engelska och matte. Jag ger individuella läxor, noga anpassade för varje elev. Aldrig något nytt utan enbart repetion och mängdträning. Ibland ska de se en kort film på ipaden eller läsa någon text. Om de ska läsa finns möjligheten att lyssna på texten på dator eller iPad. Sedan diskuterar vi texten samt gör övningar i klassrummet.
    Årskurs,?
  • carrolinea
    Charlotte N skrev 2014-09-08 21:44:17 följande:
    Såg att någon skrev något om forskning och den säger att det mer kan skada barnen än hjälpa genom att ge "nya" läxor eftersom alla inte har samma möjlighet att hjälpa barnen hemma.

Ska eleverna få läxor är det repetition som gäller. Som de kan lösa själva.
  • got
    modsey skrev 2014-09-08 21:38:33 följande:

Om du med traditionella läxor menar läxor som inte kräver att en vuxen har några specialkunskaper t ex att träna multiplikationstabeller eller lyssna på läsning och med hjälp menar att man genom att upprepa och "traggla" glosor, tabeller, stavning osv.så måste det kunna ske med hjälp av föräldrar.  Det krävs inte en utbildad pedagog för att fråga ett barn vad blir 2 multiplicerat med 4 eller stava till ordet kyckling, vilket är en del av att "traggla" in kunskap. Det kan de allra flesta föräldrarna hjälpa till med. Visst finns det elever som inte kan få denna stöttning hemifrån och då kan man behöva erbjuda hjälp och stöd för den eleven men att ta bort detta ansvar från ALLA föräldrar är ett stort resursslöseri.
  • modsey
    got skrev 2014-09-08 21:51:11 följande:
    och ändå så visar undersökningar som infört detta till alla elever att skolans resultat generellt höjs och inte bara för de elever som inte får hjälp hemma....
Svar på tråden Läxfria dagar?