Läxfria dagar?
modsey skrev 2014-09-08 21:38:33 följande:
fast att borsta tänderna tror jag inte ett dugg på att en tandläkare eg skulle vara bättre på mot en förälder, deras jobb är ju liksom inte att borsta tänderna utan de har andra uppgifter.Jag är medveten om att det finns olika röster även inom lärarkåren, men det finns heller inte vad jag vet någon forskning som stödjer att traditionella läxor skulle hjälpa barnen att bli duktigare i sitt ämne.
Dessutom tycker jag att det är bättre att satsa på att alla barn får den hjälp de behöver _i_ skolan i stället för att offra några barn hit och dit av de som inte kan få den stöttningen hemma som du kan erbjuda dina barn.
Vilket ämne undervisar du själv i och vilken typ av läxor ger du?
Om du med traditionella läxor menar läxor som inte kräver att en vuxen har några specialkunskaper t ex att träna multiplikationstabeller eller lyssna på läsning och med hjälp menar att man genom att upprepa och "traggla" glosor, tabeller, stavning osv.så måste det kunna ske med hjälp av föräldrar. Det krävs inte en utbildad pedagog för att fråga ett barn vad blir 2 multiplicerat med 4 eller stava till ordet kyckling, vilket är en del av att "traggla" in kunskap. Det kan de allra flesta föräldrarna hjälpa till med. Visst finns det elever som inte kan få denna stöttning hemifrån och då kan man behöva erbjuda hjälp och stöd för den eleven men att ta bort detta ansvar från ALLA föräldrar är ett stort resursslöseri.