Inlägg från: got |Visa alla inlägg
  • got

Läxfria dagar?

modsey skrev 2014-09-08 21:38:33 följande:
    fast att borsta tänderna tror jag inte ett dugg på att en tandläkare eg skulle vara bättre på mot en förälder, deras jobb är ju liksom inte att borsta tänderna utan de har andra uppgifter.
    Jag är medveten om att det finns olika röster även inom lärarkåren, men det finns heller inte vad jag vet någon forskning som stödjer att traditionella läxor skulle hjälpa barnen att bli duktigare i sitt ämne.
    Dessutom tycker jag att det är bättre att satsa på att alla barn får den hjälp de behöver _i_ skolan i stället för att offra några barn hit och dit av de som inte kan få den stöttningen hemma som du kan erbjuda dina barn.
    Vilket ämne undervisar du själv i och vilken typ av läxor ger du?

Om du med traditionella läxor menar läxor som inte kräver att en vuxen har några specialkunskaper t ex att träna multiplikationstabeller eller lyssna på läsning och med hjälp menar att man genom att upprepa och "traggla" glosor, tabeller, stavning osv.så måste det kunna ske med hjälp av föräldrar.  Det krävs inte en utbildad pedagog för att fråga ett barn vad blir 2 multiplicerat med 4 eller stava till ordet kyckling, vilket är en del av att "traggla" in kunskap. Det kan de allra flesta föräldrarna hjälpa till med. Visst finns det elever som inte kan få denna stöttning hemifrån och då kan man behöva erbjuda hjälp och stöd för den eleven men att ta bort detta ansvar från ALLA föräldrar är ett stort resursslöseri.
  • got
    modsey skrev 2014-09-08 21:52:58 följande:
    och ändå så visar undersökningar som infört detta till alla elever att skolans resultat generellt höjs och inte bara för de elever som inte får hjälp hemma....
    Hur stort är underlaget? Vilka åldrar är det på barnen? För jag kan verkligen förstå att det är svårt att hjälpa som förälder när man kommer upp till högstadiets och gymnasiets kurser. Men som i exemplen jag gav som riktar sig mot yngre barn, det tycker jag är skillnad. Att börja servera frukost tror jag är jättebra i just högstadiet och gymnasiet, där eleverna själva förmodligen får ansvara för att få i sig detta på morgonen och därför kanske hoppar över det. Skulle detsamma gälla för de yngre barnen, att det kommer en 7- åring till skolan som aldrig har ätit frukost så är det andra insatser som krävs kring det barnet. 
    Varför ska ansvar flyttas från ALLA föräldrar för att det finns vissa föräldrar som inte klarar av att göra sin del?
  • got
    modsey skrev 2014-09-08 22:06:05 följande:
    för att maskorna i skyddsnäten är för grovmaskiga och de barn som behöver hjälp inte får det och för att de får olika hjälp på olika skolor och i olika kommuner.
    Med det här sättet ger vi fler barn att få bättre förutsättningar mot det gamla traditionella viset.
    Vill man för all del inte nyttja den förmånen så ser jag inget tvång här såklart, utan man är ju fri att gå hem och göra det hemma-
    Men erbjudandet tycker jag ska finnas på alla skolor!
    Vilken nackdel ser du med ett sådant erbjudande?
    Jag ser inget problem med att det införs som ett erbjudande. Men jag tror att det kommer att finnas många föräldrar som resonerar som du gjorde tidigare i tråden att "en pedagog är bättre på att förklara och traggla tabeller och glosor än vad alla familjer kan erbjuda hemma", även om det inte är sant. Man kommer inte att vilja utföra arbetet hemma, inte för att föräldrarna är lata utan för att man inte tror att man klarar det. Jag se att det kommer bli resurskrävande och att de resurserna kommer att tas från de eleverna som behöver det mest. För jag har svårt att tro att skolorna kommer få fler lärartjänster utan läxläsningstimmarna kommer att ingå i lärarnas undervisningstid och lägger du till något i ena änden så plockar du bort något i den andra.
  • got

Absolut det måste man göra men jag vill åter igen skilja på läxor till de yngre barnen och till de äldre eleverna. Precis som att jag inte tycker att det ska vara ett förbud mot att läxorna görs hemma med hjälp av föräldrar. Så som diskussionen har gått innan så har du, om jag uppfattat det rätt, menat att alla läxor ska göras i skolan. Punkt. Det tycker jag är resursslöseri. Det betyder inte att jag inte tycker att man ska erbjuda det till dem som behöver det. Det gör vi på min skola. De eleverna/ föräldrarna som önskar att läxorna ska göras i skolan gör det men det är inget förbud mot hemläxor som sådant. Det tycker jag är skillnad. 

Svar på tråden Läxfria dagar?