Läxfria dagar?
den enda läxan jag i den åldern tycker är viktig läsläxan, att läsa en stund tillsammans eller att barnet läser för föräldern.
Annars är jag av den åsikten att skoljobbet ska göras...tada...i skolan!
den enda läxan jag i den åldern tycker är viktig läsläxan, att läsa en stund tillsammans eller att barnet läser för föräldern.
Annars är jag av den åsikten att skoljobbet ska göras...tada...i skolan!
" Det var vid höstterminen förra året som Norrevångskolan startade sin nya inriktning. De drygt 200 eleverna började med att äta frukost på skolan på morgonen och slutade skoldagen med att läsa läxor med hjälp av pedagoger på skolan.
- Eleverna har rätt till en arbetsdag med fritid efter precis som vi vuxna. Jobba med andragradsekvationer hemma ska vi inte begära av hemmen. Det är vår uppgift att jobba med det, sa rektorn Patrik Johnsson till SVT Blekingenytt då.
Skolan ville skilja på skola och fritid. Fyra dagar i veckan har eleverna på högstadiet fått hjälp med läxorna av pedagoger på skolan. Eleverna och lärarna har uppskattat den nya metoden. Och efter två terminer visar sig resultatet även i betygstatistiken.
- Eleverna känner sig sedda, hörda och trygga. Sen nu har vi ju sammanräknat meritvärdet och vi har ju ökat 13 enheter från i fjol. Det är det högsta resultatet som Norrevångskolan har haft, säger Patrik Johnsson.
www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/toppbetyg-pa-laxfri-skola