Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

    Läxfria dagar?

    den enda läxan jag i den åldern tycker är viktig läsläxan, att läsa en stund tillsammans eller att barnet läser för föräldern.
    Annars är jag av den åsikten att skoljobbet ska göras...tada...i skolan!

  • modsey
    Charlotte N skrev 2014-09-08 20:48:16 följande:
    Varför ska allt göras i skolan? Varför ska vi lägga dyra lärartimmar på att nöta in saker eller läsa på inför intressanta och utmanande diskussioner? Barnen är så trötta så de orkar inte gå längre än till 14- tiden. Sen är det perfekt att promenera hem, äta lite mellis och läsa läxor en halvtimme. Behöver man hjälp får man väl vänta tills mamma eller pappa kommer hem.
    på många skolor har man med lyckat resultat börjat med att erbjuda läxläsning, dvs barnen får hjälp med ev läxor där av pedagoger under dagtid. Gissa vad, resultaten har ökat mycket på dessa skolor som satsat på det i stället för att lämna den biten till föräldrar som kanske inte ens kan matematiken eller grammatiken barnen har.
    Alla familjer har helt enkelt inte möjligheten eller förmågan att hjälpa sina barn och även välfungerande familjer kan ha svårt att göra läxan med barnen på kvällen efter skolan och jobb då alla är trötta.
    www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2013/04/30/laxor-foraldrarnas-lararnas-eller-elevernas-skull
  • modsey

    " Det var vid höstterminen förra året som Norrevångskolan startade sin nya inriktning. De drygt 200 eleverna började med att äta frukost på skolan på morgonen och slutade skoldagen med att läsa läxor med hjälp av pedagoger på skolan.


    - Eleverna har rätt till en arbetsdag med fritid efter precis som vi vuxna. Jobba med andragradsekvationer hemma ska vi inte begära av hemmen. Det är vår uppgift att jobba med det, sa rektorn Patrik Johnsson till SVT Blekingenytt då.


    Skolan ville skilja på skola och fritid. Fyra dagar i veckan har eleverna på högstadiet fått hjälp med läxorna av pedagoger på skolan. Eleverna och lärarna har uppskattat den nya metoden. Och efter två terminer visar sig resultatet även i betygstatistiken.


    - Eleverna känner sig sedda, hörda och trygga. Sen nu har vi ju sammanräknat meritvärdet och vi har ju ökat 13 enheter från i fjol. Det är det högsta resultatet som Norrevångskolan har haft, säger Patrik Johnsson.

    www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/toppbetyg-pa-laxfri-skola

  • modsey
    Charlotte N skrev 2014-09-08 21:02:43 följande:
    Ja, jag jobbar heltid och sen läser jag på kvällen. Har vi någon diskussion inplanerad dagen efter läser jag på inför den. Är säkert jättebra med läxläsning på skolan om barnen orkar det men jag anser ändå att man ska lära sig studera på egen hand, planera sin tid etc. Och jag anser att om man skaffat barn får man hjälpa dem så mycket man kan. Dessutom tycker jag inte man ska behöva hjälp med läxor, förutom möjligen lite förhör, utan att det ska vara repetion eller att läsa in något inför en diskussion. Vi behöver ställa högre krav på elever och föräldrar, alla behöver ta ansvar.
    jag jobbar också på kvällar som du och läser på saker, förbereder mig för möten etc, men jag är vuxen och styr över min arbetsdag själv i ganska hög grad.
    Att lära sig studera på egen hand går alldeles utmärkt trots att läxorna görs på skolan med hjäl och stöd i varierande grad av pedagogerna i stället för mamma och pappa.
    jag kan på inget sätt varför mamma/ pappa alternativet skulle vara bättre och för vem, mot att få den hjälpen PÅ skolan under dagen?!
  • modsey
    Charlotte N skrev 2014-09-08 21:22:01 följande:
    Lärarnas dyra tid ska användas till mer utmanade uppgifter, utvecklande av elevers tänkande etc, inte till att traggla tabeller eller glosor.
    och likväl är det precis det många skolor med stor framgång gör och gissa...de tycker det är väl investerad tid-
    ps/ du vet alla pedagoger sitter inte med alla barn utan man har olika rum med olika ämnen i "läxstugor", det är inte heller bara pedagogerna utan vissa ämnen finns det även ex fritidsledare som kan stötta.
    I vilket fall så tror jag att en pedagog är bättre att förklara och traggla tabeller än vad alla familjer kan erbjuda hemma.
  • modsey
    Charlotte N skrev 2014-09-08 21:33:41 följande:
    Ja, alla pedagoger är bättre på det. Alla tandläkare är bättre på att borta tänder på barn än vad deras föräldrar är. Det betyder inte att resurserna ska läggas så. Jag har jobbat på skolor med läxhjälp och på skolor utan och jag tycker inte det är en motiverad kostnad. Jag vet att resultatet höjs, precis som tandhälsan skulle förbättras av att tandläkare borstade alla barns tänder varje dag, men jag tycker alltså ändå att vi borde ställa krav på elever och föräldrar att sköta läxläsning och inläsning hemma och använda utbildad personal till arbete på högre nivå.
    fast att borsta tänderna tror jag inte ett dugg på att en tandläkare eg skulle vara bättre på mot en förälder, deras jobb är ju liksom inte att borsta tänderna utan de har andra uppgifter.
    Jag är medveten om att det finns olika röster även inom lärarkåren, men det finns heller inte vad jag vet någon forskning som stödjer att traditionella läxor skulle hjälpa barnen att bli duktigare i sitt ämne.
    Dessutom tycker jag att det är bättre att satsa på att alla barn får den hjälp de behöver _i_ skolan i stället för att offra några barn hit och dit av de som inte kan få den stöttningen hemma som du kan erbjuda dina barn.
    Vilket ämne undervisar du själv i och vilken typ av läxor ger du?
  • modsey
    Charlotte N skrev 2014-09-08 21:44:17 följande:
    Jag undervisar i svenska, engelska och matte. Jag ger individuella läxor, noga anpassade för varje elev. Aldrig något nytt utan enbart repetion och mängdträning. Ibland ska de se en kort film på ipaden eller läsa någon text. Om de ska läsa finns möjligheten att lyssna på texten på dator eller iPad. Sedan diskuterar vi texten samt gör övningar i klassrummet.
    Årskurs,?
  • modsey
    got skrev 2014-09-08 21:51:11 följande:
    och ändå så visar undersökningar som infört detta till alla elever att skolans resultat generellt höjs och inte bara för de elever som inte får hjälp hemma....
  • modsey
    got skrev 2014-09-08 22:02:13 följande:
    Hur stort är underlaget? Vilka åldrar är det på barnen? För jag kan verkligen förstå att det är svårt att hjälpa som förälder när man kommer upp till högstadiets och gymnasiets kurser. Men som i exemplen jag gav som riktar sig mot yngre barn, det tycker jag är skillnad. Att börja servera frukost tror jag är jättebra i just högstadiet och gymnasiet, där eleverna själva förmodligen får ansvara för att få i sig detta på morgonen och därför kanske hoppar över det. Skulle detsamma gälla för de yngre barnen, att det kommer en 7- åring till skolan som aldrig har ätit frukost så är det andra insatser som krävs kring det barnet. 
    Varför ska ansvar flyttas från ALLA föräldrar för att det finns vissa föräldrar som inte klarar av att göra sin del?
    för att maskorna i skyddsnäten är för grovmaskiga och de barn som behöver hjälp inte får det och för att de får olika hjälp på olika skolor och i olika kommuner.
    Med det här sättet ger vi fler barn att få bättre förutsättningar mot det gamla traditionella viset.
    Vill man för all del inte nyttja den förmånen så ser jag inget tvång här såklart, utan man är ju fri att gå hem och göra det hemma-
    Men erbjudandet tycker jag ska finnas på alla skolor!
    Vilken nackdel ser du med ett sådant erbjudande?
  • modsey
    got skrev 2014-09-08 22:19:52 följande:
    Jag ser inget problem med att det införs som ett erbjudande. Men jag tror att det kommer att finnas många föräldrar som resonerar som du gjorde tidigare i tråden att "en pedagog är bättre på att förklara och traggla tabeller och glosor än vad alla familjer kan erbjuda hemma", även om det inte är sant. Man kommer inte att vilja utföra arbetet hemma, inte för att föräldrarna är lata utan för att man inte tror att man klarar det. Jag se att det kommer bli resurskrävande och att de resurserna kommer att tas från de eleverna som behöver det mest. För jag har svårt att tro att skolorna kommer få fler lärartjänster utan läxläsningstimmarna kommer att ingå i lärarnas undervisningstid och lägger du till något i ena änden så plockar du bort något i den andra.
    åter, det finns skolor som redan infört detta och där det fungerar...man får väl helt enkelt kika på HUR de lyckats få det att fungera. vad är framgångsfaktorn där hos dem? vad blir vinsterna på kort och lång sikt måste ju också beaktas!
  • modsey
    got skrev 2014-09-08 22:52:13 följande:
    Absolut det måste man göra men jag vill åter igen skilja på läxor till de yngre barnen och till de äldre eleverna. Precis som att jag inte tycker att det ska vara ett förbud mot att läxorna görs hemma med hjälp av föräldrar. Så som diskussionen har gått innan så har du, om jag uppfattat det rätt, menat att alla läxor ska göras i skolan. Punkt. Det tycker jag är resursslöseri. Det betyder inte att jag inte tycker att man ska erbjuda det till dem som behöver det. Det gör vi på min skola. De eleverna/ föräldrarna som önskar att läxorna ska göras i skolan gör det men det är inget förbud mot hemläxor som sådant. Det tycker jag är skillnad. 
    var man vill göra uppgifterna måste vara valfritt och så är det ju också i läxfria skolor.
    Mina barn har i bland löst uppgifterna hemma och i bland i läxstugan.
    Ledsen om jag varity otydlig med det men det var så självklart för mig :)
Svar på tråden Läxfria dagar?