• Totten81

Läxfria dagar?

Min dotter har precis börjat 2:an och har fått sin fjärde nya fröken sen hon började förskoleklassen.
    Dagarna innan vårterminen tog slut så fick hon sin mattebok med hem som dom helst skulle göra klart under sommaren. Jag ville inte att hon skulle behöva hålla på med läxor under sommaren så ett par veckor tog vi fram matteboken och skulle ta tag i dom sidorna som skulle göras. Det visade sig att det var halva boken kvar att göra. Jag hade då varit i kontakt med läraren dom hade flera ggr under terminen för att kolla att dottern inte halkade efter i något ämne. För mig är det rätt nytt att man ger läxor över loven. 
    Den nya läraren har nu bestämt att barnen ska ha en läsläxa mån-fre 20 min/dag och helst även på helgerna. Sedan har dom även en matteläxa.
    Jag tycker att det är jättebra att dom får läxor men jag har alltid trott att fre-sön är "läxfria" dagar.
    Är det vanligt att man ger läxor på det här sättet eller är det jag som är lite fjantig och tycker att barn kan behöva läxfria dagar?
    Hur har era barn det ,med läxor?

• Svar på tråden Läxfria dagar?
  • got
    modsey skrev 2014-09-08 21:52:58 följande:
    och ändå så visar undersökningar som infört detta till alla elever att skolans resultat generellt höjs och inte bara för de elever som inte får hjälp hemma....
    Hur stort är underlaget? Vilka åldrar är det på barnen? För jag kan verkligen förstå att det är svårt att hjälpa som förälder när man kommer upp till högstadiets och gymnasiets kurser. Men som i exemplen jag gav som riktar sig mot yngre barn, det tycker jag är skillnad. Att börja servera frukost tror jag är jättebra i just högstadiet och gymnasiet, där eleverna själva förmodligen får ansvara för att få i sig detta på morgonen och därför kanske hoppar över det. Skulle detsamma gälla för de yngre barnen, att det kommer en 7- åring till skolan som aldrig har ätit frukost så är det andra insatser som krävs kring det barnet. 
    Varför ska ansvar flyttas från ALLA föräldrar för att det finns vissa föräldrar som inte klarar av att göra sin del?
  • modsey
    got skrev 2014-09-08 22:02:13 följande:
    Hur stort är underlaget? Vilka åldrar är det på barnen? För jag kan verkligen förstå att det är svårt att hjälpa som förälder när man kommer upp till högstadiets och gymnasiets kurser. Men som i exemplen jag gav som riktar sig mot yngre barn, det tycker jag är skillnad. Att börja servera frukost tror jag är jättebra i just högstadiet och gymnasiet, där eleverna själva förmodligen får ansvara för att få i sig detta på morgonen och därför kanske hoppar över det. Skulle detsamma gälla för de yngre barnen, att det kommer en 7- åring till skolan som aldrig har ätit frukost så är det andra insatser som krävs kring det barnet. 
    Varför ska ansvar flyttas från ALLA föräldrar för att det finns vissa föräldrar som inte klarar av att göra sin del?
    för att maskorna i skyddsnäten är för grovmaskiga och de barn som behöver hjälp inte får det och för att de får olika hjälp på olika skolor och i olika kommuner.
    Med det här sättet ger vi fler barn att få bättre förutsättningar mot det gamla traditionella viset.
    Vill man för all del inte nyttja den förmånen så ser jag inget tvång här såklart, utan man är ju fri att gå hem och göra det hemma-
    Men erbjudandet tycker jag ska finnas på alla skolor!
    Vilken nackdel ser du med ett sådant erbjudande?
  • got
    modsey skrev 2014-09-08 22:06:05 följande:
    för att maskorna i skyddsnäten är för grovmaskiga och de barn som behöver hjälp inte får det och för att de får olika hjälp på olika skolor och i olika kommuner.
    Med det här sättet ger vi fler barn att få bättre förutsättningar mot det gamla traditionella viset.
    Vill man för all del inte nyttja den förmånen så ser jag inget tvång här såklart, utan man är ju fri att gå hem och göra det hemma-
    Men erbjudandet tycker jag ska finnas på alla skolor!
    Vilken nackdel ser du med ett sådant erbjudande?
    Jag ser inget problem med att det införs som ett erbjudande. Men jag tror att det kommer att finnas många föräldrar som resonerar som du gjorde tidigare i tråden att "en pedagog är bättre på att förklara och traggla tabeller och glosor än vad alla familjer kan erbjuda hemma", även om det inte är sant. Man kommer inte att vilja utföra arbetet hemma, inte för att föräldrarna är lata utan för att man inte tror att man klarar det. Jag se att det kommer bli resurskrävande och att de resurserna kommer att tas från de eleverna som behöver det mest. För jag har svårt att tro att skolorna kommer få fler lärartjänster utan läxläsningstimmarna kommer att ingå i lärarnas undervisningstid och lägger du till något i ena änden så plockar du bort något i den andra.
  • modsey
    got skrev 2014-09-08 22:19:52 följande:
    Jag ser inget problem med att det införs som ett erbjudande. Men jag tror att det kommer att finnas många föräldrar som resonerar som du gjorde tidigare i tråden att "en pedagog är bättre på att förklara och traggla tabeller och glosor än vad alla familjer kan erbjuda hemma", även om det inte är sant. Man kommer inte att vilja utföra arbetet hemma, inte för att föräldrarna är lata utan för att man inte tror att man klarar det. Jag se att det kommer bli resurskrävande och att de resurserna kommer att tas från de eleverna som behöver det mest. För jag har svårt att tro att skolorna kommer få fler lärartjänster utan läxläsningstimmarna kommer att ingå i lärarnas undervisningstid och lägger du till något i ena änden så plockar du bort något i den andra.
    åter, det finns skolor som redan infört detta och där det fungerar...man får väl helt enkelt kika på HUR de lyckats få det att fungera. vad är framgångsfaktorn där hos dem? vad blir vinsterna på kort och lång sikt måste ju också beaktas!
  • got

Absolut det måste man göra men jag vill åter igen skilja på läxor till de yngre barnen och till de äldre eleverna. Precis som att jag inte tycker att det ska vara ett förbud mot att läxorna görs hemma med hjälp av föräldrar. Så som diskussionen har gått innan så har du, om jag uppfattat det rätt, menat att alla läxor ska göras i skolan. Punkt. Det tycker jag är resursslöseri. Det betyder inte att jag inte tycker att man ska erbjuda det till dem som behöver det. Det gör vi på min skola. De eleverna/ föräldrarna som önskar att läxorna ska göras i skolan gör det men det är inget förbud mot hemläxor som sådant. Det tycker jag är skillnad. 

• Charlotte N
    carrolinea skrev 2014-09-08 21:50:32 följande:
    Såg att någon skrev något om forskning och den säger att det mer kan skada barnen än hjälpa genom att ge "nya" läxor eftersom alla inte har samma möjlighet att hjälpa barnen hemma.

Ska eleverna få läxor är det repetition som gäller. Som de kan lösa själva.
    Kanske missuppfattar dig nu men var det inte precis det jag skrev? Alla elever har olika förutsättningar, det gäller som lärare att ge dem verktyg och stöttning så de klarar sina uppgifter. Man behöver också ha ett klassrumsklimat där det är ok att ha missuppfattat läxor eller andra uppgifter. Det är en ledarskapsfråga. Jag upplever att det idag är mer fokus på att man gör rätt än på att man lär sig något, processen. Det behöver inte alls alltid bli rätt, huvudsaken är diskussionen och där behöver en duktig pedagog finnas med.
  • modsey
    got skrev 2014-09-08 22:52:13 följande:
    Absolut det måste man göra men jag vill åter igen skilja på läxor till de yngre barnen och till de äldre eleverna. Precis som att jag inte tycker att det ska vara ett förbud mot att läxorna görs hemma med hjälp av föräldrar. Så som diskussionen har gått innan så har du, om jag uppfattat det rätt, menat att alla läxor ska göras i skolan. Punkt. Det tycker jag är resursslöseri. Det betyder inte att jag inte tycker att man ska erbjuda det till dem som behöver det. Det gör vi på min skola. De eleverna/ föräldrarna som önskar att läxorna ska göras i skolan gör det men det är inget förbud mot hemläxor som sådant. Det tycker jag är skillnad. 
    var man vill göra uppgifterna måste vara valfritt och så är det ju också i läxfria skolor.
    Mina barn har i bland löst uppgifterna hemma och i bland i läxstugan.
    Ledsen om jag varity otydlig med det men det var så självklart för mig :)
  • Fjärilslarv
    Tirem skrev 2014-09-08 20:51:38 följande:
    Våra lärare arbetet 40 timmar i veckan och dessa ska tillbringas på skolan. Varför ska då barnen inte göra läxan på skoltid/fritidstid. Brukar du jobba heltid för att sedan gå hem och jobba övertid?
    våra lärare har 45 timmars arbetstid per vecka varav 10 timmar är förtroende- tid. Jag känner många lärare och ingen av dem klarar sig på de 45, så ja de jobbar övertid och får 0kr i betalt för det dessutom.
  • Fjärilslarv

När jag gick i gymnasiet så var det en ovanlighet att jag hade ledigt på helger och lov. Det var något mycket ovanligt, oftast satt jag med läxor och/eller inlämningsuppgifter. och jag i skolan 8h/dag.

• strojes

Jag har barn i 3:an och 1:an. På deras skola ges läxor en gång i veckan så de har en hel vecka på sig att göra läxan. Läsläxa ska helst läsas varje dag. Just läsning är bra att göra ofta. 
    Om läsläxan är en specifik text i en skolbok kanske helgläsningen kan göras i en egen kapitelbok för att träna just läsningen men att det inte ska kännas som en läxa på helgen. Kanske läsa en stund vid läggning och en stund på morgonen innan uppstigning så känns det inte så betungande om det är där problemet ligger.

Kan tipsa om något som Akademibokhandeln har: Läsborgarmärket! Gå till en butik och hämta ut ett "läskort" och fyll sedan i varje bok som barnet läser efter 5 lästa böcker går man tillbaka och hämtar ut märket. Det är helt kostnadsfritt och man måste inte köpa böcker på bokhandeln. Man väljer själv vilka typer av böcker som ska läsas.

Svar på tråden Läxfria dagar?