Inlägg från: carrolinea |Visa alla inlägg
  • carrolinea

Läxfria dagar?

Jag ger alltid läxor veckovis nästan tex mån till mån. Detta för att jag tycker att eleverna inte ska behöva göra dessa på helgerna. Men sedan finns det familjer som gillar att göra läxorna på helgen.

Skulle jag få bestämma skulle eleverna kanske gå 30min längre skoldagar och slippa läxorna.

Men jag håller med andra hör med läraren vad hon tycker. Sedan är det bra för barnen att läsa varje dag även om man inte ser det som läxor.

• carrolinea
    Tirem skrev 2014-09-08 19:34:42 följande:

Gud vad skönt vi har det med en läxfri skola! Om man inte hinner klart på lektionstid tas det ikapp på fritids...

Skönt! Så vill jag ha det.
  • carrolinea
    modsey skrev 2014-09-08 20:54:50 följande:

" Det var vid höstterminen förra året som Norrevångskolan startade sin nya inriktning. De drygt 200 eleverna började med att äta frukost på skolan på morgonen och slutade skoldagen med att läsa läxor med hjälp av pedagoger på skolan.

- Eleverna har rätt till en arbetsdag med fritid efter precis som vi vuxna. Jobba med andragradsekvationer hemma ska vi inte begära av hemmen. Det är vår uppgift att jobba med det, sa rektorn Patrik Johnsson till SVT Blekingenytt då.

Skolan ville skilja på skola och fritid. Fyra dagar i veckan har eleverna på högstadiet fått hjälp med läxorna av pedagoger på skolan. Eleverna och lärarna har uppskattat den nya metoden. Och efter två terminer visar sig resultatet även i betygstatistiken.

- Eleverna känner sig sedda, hörda och trygga. Sen nu har vi ju sammanräknat meritvärdet och vi har ju ökat 13 enheter från i fjol. Det är det högsta resultatet som Norrevångskolan har haft, säger Patrik Johnsson.

www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/toppbetyg-pa-laxfri-skola

• carrolinea
    Charlotte N skrev 2014-09-08 21:44:17 följande:
    Jag undervisar i svenska, engelska och matte. Jag ger individuella läxor, noga anpassade för varje elev. Aldrig något nytt utan enbart repetion och mängdträning. Ibland ska de se en kort film på ipaden eller läsa någon text. Om de ska läsa finns möjligheten att lyssna på texten på dator eller iPad. Sedan diskuterar vi texten samt gör övningar i klassrummet.
    Såg att någon skrev något om forskning och den säger att det mer kan skada barnen än hjälpa genom att ge "nya" läxor eftersom alla inte har samma möjlighet att hjälpa barnen hemma.

Ska eleverna få läxor är det repetition som gäller. Som de kan lösa själva.
Svar på tråden Läxfria dagar?