Jag utgår från hur jag själv tänker.
Jag försöker utesluta kodffeinet till 0 då koffein ger ökad risk för missfall. I Sverige rekommenderar man max två koppar per dag medan fertilitetsklinikerna i Danmark rekommenderar att sluta med det för att minska riskerna. Örtteer ska man också vara försiktig med. Rött te är förmodligen det bästa av teer, för att det egentligen inte är te och innehåller inget koffein. Jag dricker varmt vatten och snaksätter den kanske med lime, ingefära eller liknande. Jag vill inte ta några risker.
Jag hade aldrig druckit ngt med alkohol, då embryot inte har en lever som kan hantera alkoholen. Men samtidigt så får man utomlands ta ett glas vin då och då. Men jag personligen vill inte ta några risker.
Jag är långt över försiktigare än de flesta, det är väl än avvägning man får göra. Jag ser det som att jag lånat ut min kropp i nio månader.
hellolove skrev 2014-09-26 17:22:14 följande:
Jag ser att folk börjar undra över mat & dylikt. Jag har två frågor!
Jag är te-beroende, dricker mer än gärna tre-fyra koppar om dagen. Nästan enbart grönt & ekologiskt. Jag har läst på livsmedelsverket att man bör dricka max sex koppar SVART te om dagen för koffeinet i te, men är det någon här som har någon aning om det gröna teet? Någonstans läste jag om att det gröna teet också innehåller koffein, samt gifter (?). Vad tror ni, dricker ni te som vanligt under graviditeten?
Ikväll ska jag iväg på afterwork med mina närmsta tjejkompisar, de vet inte att jag är gravid, och jag kommer självklart inte dricka alkohol. Jag köpte hem mousserande äppeldryck som jag ser innehåller 0,5% alkohol (även om det står alkoholfri) men det kan väl inte vara någon fara. Eller? Jag kanske borde hålla mig till pommac, hur tror ni att det är?