Sarah1990 skrev 2014-11-06 14:42:44 följande:
Måste bara uppdatera er lite här i gravid-lyckan. Bokade tid för inskrivning idag via telefon och ska tillsammans med mannen gå dit om 2.5 vecka. Kvinnan i telefonen sa att vi skulle ta ställning till huruvida vi vill göra ett KUB-test och NUPP (alltså ÄLSKAR att de döpt det till just NUPP!!!). Läste på lite på 1177:s hemsida och vi har bestämt oss för att ta blodprovet och det tidiga ultraljudet, mest för att se så det faktiskt finns någon aktivitet där inne, vi vill däremot inte göra det för att upptäcka eventuell kromosomförändring, ex Downs syndrom.
Är personligen emot abort och tror mannen också är det (även om han försöker ställa sig mer neutral då han i slutänden inte kan tvinga någon att INTE genomföra en abort) så vet inte riktigt hur det skulle hjälpa oss ifall vi fick reda på att barnet vi (förhoppningsvis) väntar har en kromosomavvikelse.
Hur tänker ni som vet vad just KUB och NUPP handlar om? Har ni tagit ställning till det?
PS. Borde skrivas någon typ av bibel där det steg för steg står ALLT man behöver veta, göra, förbereda sig på, ta ställning till osv. Det här är ju en hel jäkla djungel!!
Och Mavidyz - håll hoppet uppe! Tror du är en jättefin tjej så när det är menat att det ska hända, kommer det hända! <3
Vi gjorde kub när jag var gravid förra gången. Kommer definitivt att göra det igen! Det var otroligt skönt att göra ett ultraljud i v.13 gör få började alla symtom försvinna och jag kände mig knappt gravid längre. Så underbart att få se den lille 6cm stora bebisen sprattla omkring då! Vi tänkte såhär att om det visar ökad risk för kromosomavvikelse så har vi tid på oss att förbereda oss och låta det sjunka in innan bebisen kommer ut.