• stinaa

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

JhjärtaK skrev 2014-10-10 12:45:07 följande:
    Åh vilka underbara nyheter på alla fronter!!

Var det RUL eller ett "vanligt" extra UL? Jag har inte mitt RUL förrän i vecka 20 så det blir tre veckor mellan nästa veckas UL på specMVC och det. De veckorna kommer att kännas sååå långa!

Ja fira ordentligt nu!
    Nej, det här var inte RUL utan ett vanligt kontrollUL :) Nästa gången blir om två veckor och då är det RUL som vi får göra med en läkare som ska gå igenom allt och sen ha samtal med oss :)
  • stinaa

Fast idag sa hon att hon kunde se allt, även kärlen och att allt såg jättebra ut :) Inga tecken alls på kromosomavvikelser eller missbildningar :)

• stinaa

Jag har också tänkt köpa några plagg i strl 44 faktiskt, dom flesta butiker säljer det. Sen kommer dom säkert kunna ha strl 50 ganska länge :)

Mycket att tänka på, haha!

Hur har ni tänkt med annat då, ska ni köpa dubbelt av allt på en gång eller köpa allt eftersom ni känner behov?

Måste även passa på att tipsa om tvillinggruppen "tvillingar 2015" på Facebook, jag hittade dit idag :)

• stinaa
    plopp76 skrev 2014-10-12 10:06:46 följande:

En annan sak som jag grävde ner mig i igår är tygblöja vs engångsblöja. Med två så är det ju gigantiska pengar (och mängder blöjor) som går åt när det kommer till blöjfrågan... GOSH!

Så vi har en tanke på att köra engångs fram tills dom passerar över 4-5 kilo. Där nånstans så börjar One Size-blöjorna fungera bra och dom har man sen under hela blöjperioden. Visst, man får tvätta massor med blöjor med två oxå. 

Men jag tänker om man byter 8-10 gånger per dygn. Då är det 20 blöjor per dag som man ska ha nånstans och sen gå med till soprummet. Vet inte hur många blöjor det är et ett paket... men säg 40 st i ett paket. Det räcker alltså två dagar! 

Och att handla blöjor kanske 2 ggr i veckan eller mer sällan om man har plats att förvara så mycket blöjor... Jisses vad blöjor!!!

Så vi tänker prova och vara öppna i sinnet. Det kommer vara en torkställning som står med blöjor på konstant visserligen. Men det känns ändå helt ok med tanke på vad man sparar och att det är snällt mot miljön.

Favoriten just nu är Poops! men vi får väl se sen om/när man väl är där och ska köpa :)

Jag handlar på Coop och om man handlar för 500 kr får man ett paket blöjor för 1 kr, 1000 kr 2 paket, 1500kr 3 paket osv, detta har resulterat i ett rejält blöjlager :)
  • stinaa

Men jag tycker tygblöjor är toppen! Men vi kör engångs av praktiska skäl också, vill göra det så lätt som möjligt för oss med tre blöjbarn :)

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-16 08:54:54 följande:

Nu har jag varit hos min bm.

Ang folsyra. I Sverige rekommenderas inte tvillinggravida att äta dubbel folsyra men om jag förstår det rätt så är det ju inte dåligt att äta lite mer (förutom då kopplingen till bröstcancer :-/ ).

Min bm rekommenderade mig att fortsätta med aco gravid då även om folsyran inte hjälper mot ex ryggmärgsbråck längre så förbättrar den hjärnupptaget och det behöver vi tvillingmammor all hjälp vi kan få med då blodbrist är vanligare för oss än vid enlingar. Jag skall komplettera med lite mer D-vitamin och probiotika och omega-3 tänkte jag.

Mitt hb hade sjunkit från 133 till 114 så fortfarande ok men i aco finns det också järn så det hjälper nog lite också.

Blodtrycket var 105/60 så yrseln har sin förklaring, haha smile2.gif

Senare idag är det första UL på specMVC, spännande! smile1.gif

Tack, bra att veta! :) Spännande med UL, lycka till och hoppas dom mår bra därinne!
  • stinaa
    Krisse80 skrev 2014-10-15 15:43:33 följande:

Hej tjejer, hoppar också in här då vi igår vid KUB-ultraljudet (vecka 11+6)fick veta att det fanns två små liv i magen. Total chock!! Jättekul såklart men samtidigt lite läskigt, hur ska vi kunna ta hand om två små bebisar?! Inte lättare när vi bor i London och har släkt och familj i andra länder...

Hon som gjorde ultraljudet var säker på att det var tvåäggstvillingar men undrar hur hon kan vara så säker på det. De har visserligen varsin fostersäck (heter det på svenska va?) och varsin moderkaka men ändå, har förstått att även enäggstvillingar kan ha det eller?

Mycket nytt att sätta sig in i, glad att jag hittat denna tråd, känns som att man kommer ha tusen frågor framöver när chocken har lagt sig lite :)

Grattis och välkommen! :) Tur man har några månader på sig att förbereda sig på, tror det är en häftig resa vi har framför oss! :)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-16 09:06:01 följande:
    Bugaboo donkey blir ju rätt liten när man fäller ihop den. Kanske den får plats?
    Förresten har ni bestämt er för vagn än? Vet att ni vacklade lite :)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-10-16 14:37:57 följande:

Nu har jag varit på specMVC och allt såg fint ut med de två! Bra med fostervatten och skiljde bara en mm på huvudstorleken så det känns toppen! Alla organ fanns där och ryggraderna såg fina ut.

Det var lite svårt att se sa hon men troligtvis är det två tjejer där inne.

Jag skall tillbaka om två veckor för RUL och kommer att gå hos samma läkare alla besök (så långt det går) och lustigt nog var det samma läkare idag som för 2,5 år sedan opererade mig för bröstböld! Liten värld smile1.gif

Jag fick också reda på att när man får en sfinkterruptur där tarmslemhinnan är inblandad så är rekommendationen att det blir snitt vid nästa förlossning så skönt att inte behöva tänka på det heller smile1.gif

Åh vad härligt att höra! :) Stort grattis till två välmående små tjejer! <3
  • stinaa
    DiddiDoo skrev 2014-10-16 15:07:37 följande:

Har följt denna tråden ett tag, men tänkte hoppa in nu! Vi väntar tvillingar i början av mars och befinner oss nu i vecka 18! Med största sannolikhet är det tvåäggs men det får vi se till veckan då vi ska på rutinultraljud.

Den största chocken har lagt sig och all förändring har börjat! Vi har nämligen en 9 månaders hemma också. Innan vi visste att det var två kändes allt det praktisk väldigt enkelt! Men nu så har vi bytt vagn och bil. Fick bli en bugaboo donkey och en VW touran! Så detta kommer fungera toppen.

Känns otroligt spännande och till veckan kanske vi får se vilka som bor där inne i magen ????

Stort grattis och välkommen till gruppen! :)
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D