• stinaa

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Maja1420 skrev 2014-09-15 17:40:51 följande:

Jag är beräknad, alltså enligt mina beräkningar  =), till 22 mars. Får se om det stämmer med rutinultraljudet i v 19. Just nu är jag alltså i slutet av vecka 13.

På vaginalt UL i slutet av v 11 sa läkaren att det var tvåäggs för att väggen var tjock, men nu när jag har läst om det är det inte alls säkert. Bara om det är jättetunn skiljevägg kan man vara säker på att det är enäggs, eller vad har ni läst?
    Det känns sååå långt till RUL! Börjar fundera i banor, tänk om det inte är två längre när vi kommer dit.... Men magen har växt och syns redan...så det talar ju för att det fortfarande är två som växer där inne. =)

Fler med knäppa tankar?

Ja jag har också knäppa tankar, men går på UL varannan vecka så jag får se dom ganska ofta iaf :)

Vad roligt, jag är beräknad till 20 mars enligt mig, längre gången enligt UL. Nästa vecka när jag ska på UL så ska dom fastslå datum.

Högst troligast enäggs här. Tunn skiljevägg och delad moderkaka (eller två som växt ihop), innebär ju fler risker men oftast går allt bra. Hoppas på att få veta kön nästa vecka om det går att se, tror två pojkar :)
  • stinaa

Hehe, ingen aning hur man ska äta, jag äter typ som vanligt fast mycket mindre portioner då jag mår illa efter varje måltid och blir mätt väldigt fort. Någon mer som har det så?

Vad innebär dikoriotiska enäggstvillingar? Mina delar troligen moderkaka men har skiljevägg vilket var bra. Risken med enäggs är ju dock att den ena får mer näring än den andra så därför kommer dom måsta ha extra koll :)

Hur har ni mått i övrigt hittills i graviditeten tjejer? Vilken vecka är ni i nu? :)

• stinaa

Aha, då förstår jag! :) Nej mina enäggs har tunn skiljevägg och delar moderkaka så det är lite mer risker men inte lika mycket risker som om dom inte hade någon skiljevägg alls.

Mitt hb var på 120 på inskrivningen så behöver inte börja äta än men hon trodde att jag vid nästa besök måste börja med dom, men vill inte för tycker jag blev så hård i magen av dom sist :(

Jo väldigt trött på kvällarna men på dagarna går det bra, värre med foglossningen dock, redan sjukskriven 50%..

Mår bara illa och har ont i magen när jag ätit, sjukt jobbigt och kan bara äta miniportioner.

Nån som börjat kolla på vagn än? Det är ju allt det där praktiska också som ska fixas med.. :)

• stinaa
    Mrs N skrev 2014-09-17 21:54:30 följande:

Hej. Jag fick veta i förrgår att vi ska få tvillingar på ett akut-vul då jag hade lite blödningar av kraftig hosta. Fick se två små hjärtan ticka och det var rätt omtumlande smile1.gif det här skulle bli vårt tredje och sista barn men nu får vi fyra att älska istället. Jag är beräknad till 4 maj men har inte haft rul eller kub än smile1.gif är det ok att jag är med här?

Självklart! Välkommen och grattis! :) En obeskrivlig känsla. Jag åkte också in akut pga blödningar och ont, förberedde mig på missfall men visade sig vara två små hjärtan! Blödningarna var för att livmodern växte fort och ont pga uvi som gått upp i njurarna. Tog ett tag att smälta men nu känner vi oss otroligt lyckligt lottade! :) Vet dom om det är enäggs eller tvåäggs? Vilken vecka är du i?
  • stinaa

Välkommen alla nya, vad roligt med lite liv i tråden! :) Ja, jag har en dotter född i maj 2012, tänkte oss ett barn till men det blev visst två, haha, ibland ska man ha tur ;)

Jag bor i Norrland så det kanske skiljer sig men tycker inte det borde göra det.

Har ni börjat kolla på vagn än?

• stinaa

Vi har kollat lite vagnar och det lutar mot att vi köper en Bugaboo Donkey, står mellan den och Emmaljunga double Viking, är även väldigt bra andrahandsvärde på bugaboon. När vi provkörde dom så kändes den smidigast och lättast :) Men alltså det är såå mycket man ska ha när det är två, vi var så nöjda över att bebisen kunde ärva allt från storasyster men nu behövs ju ändå dubbelt av allt, haha. Dock ett väldigt angenämt problem skulle jag säga ;) Allting känns så spännande! Har ni fått stora magar än? Min är ungefär som med dottern i den här veckan så inte dubbelt så stor iaf :)

• stinaa

Ja fy, jag har jättemycket problem med foglossning, sjukskriven 50% och jag är bara i vecka 15.. :( Blir värre också, i två dagar har jag knappt kunnat lyfta det vänstra benet då det känns som att bäckenet håller på att gå isär på mig, vidrigt :(

Jo vi ska nog ta reda på kön, vi resonerar som så att eftersom vi ska på UL varannan vecka så blir det ändå svårt att undvika att se. Ska dit på fredag på UL, då är jag i vecka 16 så då borde dom kanske kunna se :)

Jag använder också den lila gravidappen, använder dock en engelsk också och där står det lite om tvillingar, vecka för vecka. "My pregnancy", tror jag den heter.

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-09-22 13:59:45 följande:

Jag tror förresten att det är två tjejer där inne smile1.gif

Vet någon om det finns någon statistik på hur många enäggs som är tjejer vs killar? Jag känner nämligen bara till enäggs som är tjejer :-O så kanske har "tjejägg" en större tendens att dela sig fullt än vad "killägg" har?

Hehe, tvärtom här. Känner bara till enäggstvillingar som är pojkar :) Har svårt att tro att det ena blir mer än det andra, är ju inte ägget som påverkar könet, utan spermien :)

Jag vacklar jättemycket, tror ibland två pojkar sen ändrar jag mig och tror två flickor, haha. Vad det än blir så blir det helt perfekt! :)

Väntar du enäggs?
  • stinaa

Troligast enäggs, delade yttre membran men hade varsin inre hinna med skiljevägg, det såg ut som att dom delade moderkaka, medför lite mer risker men dom verkar ha stenkoll och jag får ju gå på UL varannan vecka vilket känns jätteskönt! :)

• stinaa
    Mamly1983 skrev 2014-09-23 14:34:24 följande:

Fick reda på igår att vi väntar tvillingar. Ev fanns där en tredje. Men är bara i 5+2 så nästa vecka visste vi mer!

Ganska omtumlande! Var hittar man trillingvagn om det blir aktuellt?!

Välkommen hit! Haha, oj vad häftigt! :) Tror det var en till i den här tråden som väntade trillingar faktiskt :) Har ni barn sedan tidigare?
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D