• stinaa

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

JhjärtaK skrev 2014-09-24 12:30:26 följande:

Nu har jag varit på UL! De är som misstänkt MKDA-tvillingar. Dvs de delar yttre membran och moderkaka med har varsin tunn hinna så de trasslar iaf inte ihop sig i varandras navelsträngar. Nytt UL i vecka 17 och sen RUL i vecka 20 och efter det så är det UL varannan vecka via specMVC. Så samma schema som du stinaa verkar det som smile1.gif

Men vad bra, för det är väl lägsta risken på enäggs va? :) Vilken vecka är du i nu? Kunde de se kön? Visst känns det bra att få så många UL! :)
  • stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-09-24 15:04:24 följande:
    Nej tyvärr är det inte lägsta risken. Då hade de haft var sin fostersäck och moderkaka också. Så blir det om ägget delar sig dag 1-3 efter befruktningen och de ser då ut att vara tvåäggstvillingar. Det var aldrig tal om att kolla kön då jag hade fått fel tid och läkaren tog in mig under sin lunch så han konstaterade bara ovan och sen att han skulle skriva remisser.

Jag frågade hur vanligt TTS var och tydligen så drabbas drygt 1 av 10 och nu har jag läst om TTS, det skulle jag aldrig gjort! Nu är jag så jävla orolig rent ut sagt för att de skall få TTS för statistiken vad som händer då är inte någon kul läsning alls smile4.gif

Usch, hur fasiken skall man kunna slappna av en endaste sekund under denna graviditet egentligen?? Jag kommer ju hela tiden oroa mig för TTS och en massa annat hemskt som jag ännu är lyckligt ovetande om.
    Aha, då har du samma som mig då med andra ord, dom delar yttre säck men har varsin inre säck med tunn skiljevägg samt delad moderkaka. Pratade läkaren något med dig om risker? Min var jättebra och lugnande och sa att dom har bra koll och att det trots allt är väldigt ovanligt att något dåligt händer. Googlade lite grann på TTS men slutade ganska fort, blir bara orolig. Sen skriver ju inte folk så ofta om när det går bra, bara när det går dåligt. Skönt iaf att ha någon att ventilera med! Vi kanske ska skaffa en Facebook-grupp?
  • stinaa

Välkommen alla nya! Vad roligt att vi börjar bli ett gäng i tråden :) Var på UL i fredags och wow vad dom har växt, händer så himla mycket nu! Är i vecka 15+6 och allt såg helt perfekt ut, fina små hjärtan och starka små bebisar som for runt därinne, haha :) Vi har ju en dotter som är två år och det är klart man funderar mycket över hur det ska kännas för henne, ibland får jag nästan lite ångest och dåligt samvete men sen tänker jag på hur speciellt det säkert kommer kännas för henne också och vilken bra storasyster hon kommer bli :) Spännande det här hörrni!

• stinaa
    blåbärsmuffins skrev 2014-09-28 09:39:27 följande:

Hej.
    Ska ha tvåäggstvillingar mitten av mars. Är i vecka 15.
    Har varit väldigt orolig över om jag ska få behålla dem, utan anledning egentligen förutom min ålder, 40+. Har två barn innan. Har smygläst här ett tag.
    Mår väldigt illa konstant och får äta alla mediciner som bm vågar skriva ut för att inte kräkas. Annars mår kroppen bra, och bebisarna såg bra ut på NUPP.
    Jag valde bort KUB eftersom blodprovet kan visa så fel vid tvillingar och ville inte oroa mig igenom en graviditet för ett dåligt KUBtest. Ett fvp är ju dubbel risk, två stick för tvillingar. Men nackspalt var bra på UL, och ordentliga små näsor hade de smile1.gif
    Den ena sög på tummen Hjärta

Välkommen och grattis! :) Hur gamla är dina barn som du har nu? Vi tänkte göra kub om det hade varit en bebis, anledningen var att en nära vän till mig fick nyligt ett väldigt sjukt barn, men nu valde vi bort det då vi vet att det kan vara väldigt missvisande vid tvillingar. Jag mådde riktigt dåligt fram till ganska nyligt, det enda som hjälper är att äta väldigt små portioner lite oftare.

Haha, en av våra suger alltid på tummen vid varenda UL och den andra ligger och boxas ??
  • stinaa
    justordinary skrev 2014-09-28 14:02:34 följande:
    Ska på UL om två veckor ungefär, sen RUL bokat i mitten av november. Försöker tänka positivt och hålla tummarna men känns samtidigt väldigt läskigt och som att jag inte vågar "ta ut något" i förskott. Måste berätta för chefen nu i veckan men vill försöka hålla hemligt för resten av jobbet så länge till som jag kan...

När berättade/berättar ni för jobb / familj / vänner?
    Välkommen och grattis! Vi väntar också enäggstvillingar med tunn skiljevägg, och delad yttre membran och moderkaka, lite mer risker men jag försöker att inte läsa om det. En läkare sa att det enda man ska läsa och lita på är från tillförlitliga källor på tvillingklubbens hemsida.

Vi berättade för dom närmsta ganska tidigt, för jobbet runt vecka 12. Nu börjar vi gå ut med det mer officiellt :)
  • stinaa

Det är ju lite roligt också för jag tycker att det är som att berätta att man är gravid två gånger. Först blir alla jätteglad när dom får höra att man är gravid, sen när man säger att det är två så blir det samma glädje en gång till! :)

• stinaa
    JhjärtaK skrev 2014-09-28 19:26:27 följande:
    För familjen berättade vi i vecka 8. Vår dotter fick ha på sig en T-shirt med texten "Storasyster" på, de fattade snabbt smile2.gif

På jobbet berättade jag denna vecka, är i vecka 14. Så himla skönt att kunna "pösa" fritt nu, haha.

Men känner lite likadant. Sa till maken idag att vi kanske skall vänta med att köpa större bil tills de är födda och vi ser att de klarar sig. Kanske lite cyniskt att tänka så men samtidigt så skulle vi inte köpt större bil om det bara var en bebis där inne så det blir ju en väldigt onödig extra utgift i värsta fall. Samma sak med tvillingvagn. Kommer att vänta tills en bra bit efter RUL med att köpa det.

Men tänkte åka och provköra nu i veckan iaf smile1.gif Någon mer från Göteborg här som vet vart man kan åka och provköra bugaboo donkey och Emmaljunga double Viking?

Vet ni om det finns några fler tvillingvagnar där man kan ha de sittande och liggande mot sig? Många vagnar är ju mer "syskonvagnar" där sittdelen enbart kan vara framåt och jag vill inte det.

En annan pryl som jag tänkte skaffa är ett gravidbilbälte från besafe då jag kör bil till och från jobbet varje dag. Sen tänkte jag faktiskt också gå och köpa två små bodies om jag hittar några supersöta (och orkar). Några tips? Jag var på Kappahl och tittade på deras newbie som har väldigt fina i vanliga fall men hittade nästan inga omlottbodies och jag vägrar att dra Bodies över huvudet på bebisarna när de är spädbarn och inte ens kan hålla nacken stadigt.
    Vi ska beställa vagn nu medans babyproffsen har sitt erbjudande om 10%, försöker dessutom tänka positivt och att allt ska gå bra :)

Vi är också inne på att köpa en Emmaljunga double Viking eller bugaboo donkey, lutar faktiskt mot att vi köper Donkeyn, är ju himla bra andrahandsvärde på dom samt att den är helt underbar att köra. Det enda jag känner mig osäker på är om den funkar i rikligt med snö eftersom vi bor i Norrland.
  • stinaa

Jo precis, vi hörde av oss till babyplus i Holland men nu är priserna höjda även där så det skulle bara skilja 1000kr och då känns det tryggare att köpa den i Sverige om den skulle gå sönder. Emmaljungan har vi inte ens provat än då den inte kommit in i butiken, kommer snart och då skulle dom höra av sig så vi får prova den. Gillar ju Emmaljunga men ja, får se vad det blir. Dyrt blir det iaf, det är ett som är säkert.. ;)

• stinaa

Jag har också hört att när man är tvillinggravid så blir man i regel sjukskriven från v 28 ungefär oavsett om man har problem.

Tror det är samma med Donkeyn, inte fullt liggläge, man får istället liksom luta sittdelarna bakåt, svårt att förklara men dom visade när vi var och tittade på vagnarna :)

Hur gammal är din dotter? :)

• stinaa

Min BM sa samma sak, när man väntar två så får man välja kejsarsnitt eller vaginalt. Jag är åt andra hållet, jätterädd för att göra kejsarsnitt och tycker föda barn är en häftig upplevelse. Dock har jag också fått vissa problem efter förlossningen som gjorde att jag övervägde ett tag att göra kejsarsnitt men jag känner att jag helst vill föda vaginalt. Förstår dock att man väljer kejsarsnitt om man haft sådana problem som att ha spruckit jättemycket. Det Jaguar fått göra från BM är iaf att en förlossning inte är dubbelt så svår bara för att det är tvillingar, då det är tvilling 1 man får jobba mest med som sedan "banar väg" för tvilling 2. Sen är dom ju oftast mindre också. Är även rädd att dom ska komma alldeles för tidigt, tror det är vanligare när man väntar enäggs om jag inte minns fel.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D