• nokla

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

plopp76 skrev 2014-11-15 11:27:38 följande:

JhjärtaK: Tråkigt att bli sjuk! Hoppas du piggnar på dig snart!

Och jag säger som de andra, försök att inte bry dig. Så himla dumt! Det kommer gå bra, vi måste ju tro det och leva på den positiva energin. Herregud vad folk kan vara idioter ibland!

Vi har oxå bara fått positiva kommentarer när vi blev officiella med att jag var gravid igen och att det var två denna gång. Jag har ju min syster som fick tvillingar som sina 2:a och 3:e barn. Sen har jag två bekanta som fått tvillingar för 4 resp 6 år sen. Dom tre har bara haft bra att säga om att få två samtidigt. Dom tre sakerna jag tagit fasta på är:

Dom kommer ha så himla roligt med varann när dom växer upp. Dessutom kommer dom lära sig mycket av varandra om socialt samspel, empati och respekt. Sånt som med en enling inte alltid kommer lika självklart.

Det är mest den första korta spädistiden som är jobbig, när rutinerna inte riktigt infunnit sig och man själv är ny eller kanske ringrostig från tidigare barn. Sen när dom är lite mer nöjda med att bara vara med så är dom gärna tillsammans med varann och roar varandra rätt bra om man behöver tömma diskmaskinen eller så.

Det är ungefär lika att föda en som att föda två. Den första är samma sak som en... och sen den andra kommer ut som en tvål i en tvålkopp. Plopp bara! (Den här punkten vet jag inte om jag tror på, men väljer att ha som min sanning just nu då jag har haft lite forlossningsskräck hela livet)

Ang plats Nokia: Det är väl så att många syskon dela rum en del av tiden dom växer upp och andra gör det hela tiden. Så vad skulle vara annorlunda med två samtidigt tänker jag? 

Vi bor i en liten trea som vi på sikt kommer behöva uppgradera till en fyra iallafall eftersom min sambo behöver en arbetsplats hemma (och då blir arbetsrummet även gästrum). Kanske, beroende på vad vi hittar så kör vi på en femma eller hus på en gång... men det beror ju på utbudet. Vi tänker att det är många år tills dom "måste" ha egna rum. Om det nu är ett måste? Vi får se lite :)

Det är det som jag ser som en eventuell nackdel, att de kommer vara så himla nära varann att man som förälder blir lite lämnad utanför deras värld Det har ju jag sett som en fantastisk fördel med hyfsat åldersgap mellan mina barn att man blir så sammansvetsad med den som är liten de första åren fram till skolåldern när man verkligen har tid att följa dem en och en, och fast jag haft småbarn i 12 år nu har jag inte tröttnat det minsta. Å andra sidan har jag också fått se nu när vi slagit ihop två familjer och åldersskillnaden mellan barnen fyllts upp av barn i närmare ålder hur fantastiskt roligt de har tillsammans Fördelar och nackdelar finns ju som bekant med allt.

Måste tipsa också om ni har facebook så finns det en grupp som heter tandem babywearing. Där finns mycket inspiration hur man egentligen bär sig åt för att bära på, och vara nära, två på en gång
  • nokla
    A82 skrev 2014-11-15 12:24:56 följande:

Jag har också haft sådan huvudvärk den här veckan. Och inte riktigt vetat hur jag ska tänka om det. Förkylning på gång? Nästäppa har jag också, men inget annat. Eller beror huvudvärken på min kassa sömn? Tror mer och mer att nästäppan är pga. graviditeten. Men vi får hoppas att det släpper. Sen läste jag någonstans att huvudvärk kunde vara ett tecken på järnbrist. Jag har ätit 1 st Niferex per dag sedan vecka 10, detta enligt BM som sa att det kommer behövas när det är två bebisar. Får se när vi kollar värdena nästa gång. 

Vad bra förresten att ni är i byggarstadiet och kan rita om. Vi byggde hus som vi flyttade in -09 och nu kommer det saknas ett rum. Det är väl ingen fara direkt, det går ju att dela rum till en början. Men på sikt så kommer vi nog bygga ut.

Vi funderar på 1,5 plans garage med möjlighet att inreda lägenhet på övervåningen eftersom våra stora kommer vara i övre tonåren när/om det blir tvunget att bygga till.

Jag har ätit järntillskott Niferex sen jag fick veta att det var tvillingar också, men det var ju typ nyss. Vecka 19 var jag väl i då och nu vecka 22. Ska till bm på torsdag så då kollar vi hb givetvis.
  • nokla
    JhjärtaK skrev 2014-11-15 14:38:01 följande:

Såg inte detta när jag skrev om niferex såklart, så blir det när man bara svarar

Jag läser inte heller alltid klart innan jag svarar

När jag skrev in mig på mvc så frågade jag om jag borde börja ta järn direkt för jag har legat på maxdos niferex båda mina tidigare graviditeter å ändå har hb bara fortsatt sjunka till en god bit under 100. Tror tom jag var nere på 80 nånting ett tag med dottern. Hon rådde mig ändå att avvakta men nu när det är två tänker jag att jag ändå kanske borde ha börjat tidigare och lyssnat lite mer till min egen erfarenhet...
  • nokla

Oj vad läskigt plopp76, å skönt att de mår bra. Vilken vecka är du i nu igen?

Jag blödde litegrann med i v 16 å 17 å sen en gång ganska kraftigt i v 18, men inget efter det å inte i samband med sammandragningar vilket jag iofs har haft mer nu på sistone. Tycker det är jättesvårt att veta vad för sammandragningar man ska bry sig om och vilka man kan ignorera. Barnmorskan sa ju att man kan förvänta sig sammandragningar och att det är normalt å ena sidan och att man måste vara uppmärksam på sånt å andra sidan

Tidigare graviditeter har jag inte känt en endaste liten sammandragning innan förlossningen satte igång...

• nokla

Jag har nog inte varit sugen på nån direkt onyttig mat, ägg å mjölk å spenat mest. Å vatten. Jag har aldrig kunnat äta sött när jag varit gravid utan att må illa.

Har ju läst en hel del amerikanska sidor sen jag fick veta att det är tvillingar, för fanns så lite på svenska, har ni också det?

Tycker de skiljer sig i att det är mycket utförligare kostråd, och vikten av att få i sig tillräckligt med kalorier och protein betonar de mycket vilket knappt ens nämns på svenska sidor (300 kilokalorier extra per foster och dag står det, hur mycket som helst alltså!) och på flera sidor står det att ordentlig kost kan minska risken både för för tidig förlossning och havandeskapsförgiftning, men har inte hittat nån hänvisning till nån studie som skulle bekräfta det. Undra varför det skiljer sig så mycket med kostrekommendationerna.

• nokla

Jag tycker inte min mage växer alls längre, å har inte gått upp nåt de senaste veckorna, enligt min jätteexakta badrumsvåg . Säkert helt normalt men jag nojar att de inte växer som de ska. Kanske också tack vare kollegors ständiga kommentarer, borde inte du bli tjock snart å ska du inte äta mer Tack för omtanken liksom äter ju så mycket jag orkar

Nä det smäller väl bara till plötsligt och så är man enorm. Jag har ju mage iaf å det syns att jag är gravid

• nokla

Ja var hos bm igår å allt såg bra ut å magen å vikten var normal ändå sa hon, jag är ju större än när jag väntat bara en. Så hon tyckte att jag skulle sluta oroa mig och vara glad så länge magen inte besvärar mig, för att jag tycker den är liten kommer jag nog få käka upp sen haha

• nokla

Vad skönt att allt var bra med barnen, å trist att du är sjuk.

• nokla

Jag såg ju en ergonomisk tvilling-bärsele häromdan, återkommer om jag minns vad den heter. Har nog inte kommit ut på marknaden än men gick att förhandsboka. Om de skickar till sverige...

Annars har jag bett min svärmor att sy två stycken mei tai till mig, går ju att ha dem båda på varsin höft medan de är så små att man vill ha båda framtill. Bärsjalen bb slen kommer också med instruktioner på svenska för att knyta tvillingar, om inte man kollar instruktioner på youtube för i så fall finns det hundratals

• nokla

Om man har moderkaka i framvägg ser man på ultraljudet. Jag har också i framvägg, båda två moderkakor så de täcker ju upp en stor yta. Kände de först i vecka 19 tror jag men det är först nu i vecka 23 (tror jag) som jag känner dem varje dag, men det kan vara väldigt diffust vissa dagar och andra jättetydligt, beror på var de sparkar åt. Ut åt sidorna känns mest. Tycker de känns ganska stillsamma jämfört tidigare graviditeter.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D