• nokla

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Jag har fått två gånger på kvällen sd när jag sprungit runt för mycket innan på dagen, båda ggr innan jag visste att det var tvillingar och att jag borde ta det ganska lugnt. Båda mina tidigare graviditeter har jag kunnat köra på precis som vanligt fram till förlossningen och inte känt en enda sammandragning innan förlossningen satte igång. Nu funderar jag på saker som vad menas med "måttlig" motion tex..? Har inte känt mig så stark denna gången jämfört med tidigare graviditeter, tänkte att så blir det väl när man är gravid efter 30

• nokla
    stinaa skrev 2014-11-04 10:18:37 följande:

Precis varit hos BM och allt såg bra ut :) MEN inte konstigt jag tyckt att jag har stor mage, hade ett SF-mått på 27, vilket motsvarar vecka 28+0 :O Haha :)

Vad har ni för SF-mått och vilken vecka är ni i?

Vad skönt att allt såg bra ut, ska också till BM idag får se om hon tar sånt SF-mått så kan jag återkomma.
  • nokla

Undrar om ni kollat på naturallyparentingtwins.net de har många intressanta artiklar om graviditet, förlossning och föräldraskap med tvillingar (och fler). Jag är inte en sån där naturmedicin- och vaccinmotståndaremänniska men man kan ju ha överseende med de bitarna man inte håller med om De har annars artiklar om att bära två, amma två (ja och fler såklart) och nära föräldraskap eller attachment parenting när man har fler än en. Finns på facebook också.

• nokla

Vi tog inget mått på magen idag men lyssnade på hjärtana. 142 å 144 låg de på. Första gången vi fick lyssna vecka 20 nu. Pratade också om sjukskrivning, att jobba graviditeten ut verkade orealistiskt tyckte hon så det är väl ingen ide å ha några falska förhoppningar men än så länge mår jag ju bra, trött såklart men inte outhärdligt. Varannan vecka kommer jag gå på kontroll nu.

• nokla

Jag har moderkaka i framvägg, kan känna dem tydligt ibland och ibland nästan inte eller inget alls på flera dagar. Beror på hur de ligger antar jag, om de sparkar ut mot sidorna känns det mest. Om de sparkar rakt ut mot magen kan jag känna det med handen utanpå fast det inte känns i magen alls.

• nokla

Jag har alltid sovit tillsammans med mina bebisar innan, så har inte haft behov av andningslarm. Både jag själv och barnet sover lite "lättare" och småvaknar oftare och buffar på varann så jag upplever iaf att man har bra koll hela tiden. Då har jag bara dragit dem intill bröstet om de vaknar på natten å somnat om direkt medan jag ammar och de hinner inte bli upprörda och skrika eftersom jag vaknar redan när de säger "fnuff" så då somnar de också om lätt Om amningen fungerar å man klarar att somna om lätt, det har funkat väldigt bra för oss då både jag och bebis och övriga i familjen kunnat sova så gott som hela nätter från start. Provade med äldsta sonen först att natta i spjälsäng, men ska man sen lyfta upp honom för att amma vaknade han till och jag gillar att sova på natten

Sen finns det lättstörda barn som inte alls trivs att sova tillsammans men jag tänker utgå från att de liknar mina andra barn eftersom det är de referensramar jag har

Jag tänker att om man lägger tvillingarna på en sida först, och sen flyttar över den första som vaknar till tex ett babynest mellan mig och min man och sen kan man bara växelvis vända sig mot den som vaknar och är ev hungrig, och hoppas att de inte vaknar samtidigt för då lär man ändå få sätta sig upp

Var vi på samma tvillinggrupp förresten?

• nokla

Ja precis det var jag. Jag förstod det som så igår att eran dotter var bestämd med hur hon ville ha det, eller inte ville ha det, när hon var liten

Jag har ju egentligen haft det oförskämt lätt både med tidigare graviditeter och spädbarnsperioder men hoppas det håller i sig, och att det blir lättare den här gången för eran del.

Och du pratade inte alls för mycket kan du hälsa din man, det är ju alltid intressant att höra andras erfarenheter

Fina bilder ni fick, den på tvilling 1 är ju jätteskarp

Har ni funderat nåt på namn? Vi pratade om det igår kväll första gången faktiskt. Jag hade en del pojknamnsalternativ innan, men nu är det ju minst en flicka och troligtvis två. Varken jag eller maken hade några förslag som vi gillar... Barnen har föreslagit Sara och Sally av någon anledning, men jag tycker de är för lika

• nokla

Våra barn jublade när vi berättade Utom min yngsta som mest såg väldigt fundersam ut, det tog några dagar för henne innan det sjönk in. Eventuella negativa reaktioner dröjer nog tills efter de fötts och de inser vad det egentligen innebär, å andra sidan blev det aldrig några negativa reaktioner sist när min stora kille fick sin lillasyster. Men lilltjejen är väldigt mammig just nu. Och jag har nog behandlat henne alldeles för mycket som ett litet barn, eftersom man har storebror som är så mycket äldre å jämföra med har jag upplevt henne som en liten bebis nästan hur stor hon än blir Jag har precis fått sluta bära henne överallt för jag orkar inte längre, magen säger ifrån. Hon blir 6 om en månad lilla stora skrutten

• nokla

Men herregud vilken puckad kommentar!

Fick du några bra tips på barnvagnar annars? Jag känner mig helt rådvill i detta vad för vagn man ska satsa på.

Jag har fortfarande bara fått positiva kommentarer från omgivningen. Det trodde jag faktiskt inte själv att ingen skulle kommentera det totala antalet barn. Har en kollega som fick sitt sjätte barn för ett tag sen och det var många kommentarer både med det barnet och det femte så jag har väl tur som sluppit undan hittills.

Jag har sån himla huvudvärk. Det går över när jag äter nåt, för en liten stund, sen kommer den tillbaks. Vet inte om jag inte äter tillräckligt eller skulle behöva äta oftare? Eller om det inte har med det att göra överhuvudtaget. Jag har haft ganska dålig aptit sen jag blev gravid jämfört med annars, är mest bara sugen på vatten...

• nokla

Jo, nu får ni väl rita om huset är det folk som har kommenterat förresten. Vi håller på å ska bygga hus, hade ju planerat för ett barn till. Men ett eller två, de klarar väl å dela på utrymmet tills de stora börjar flytta ut tänker jag.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D