• nokla

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Är det din sambo som omkom i olyckan julii?

Nu hoppas jag att du säger nej Annars, jag beklagar verkligen, hur futtigt det än låter i sammanhanget...

• nokla

Men herregud vad ledsen jag blir Jag läste precis artikeln som du var med i. Hur klarar du dig, har du nån som tar hand om dig nu?

• nokla
    JhjärtaK skrev 2015-01-29 05:49:09 följande:

Inlagd med förkortad tapp på 20 mm. Har fått värkhämmande dropp samt den första av två kortisonsprutor utifall att de inte kan stoppa upp det hela och att tjejerna tittar ut snart. Känns piss minst sagt

Åh nej, håller tummarna att de stannar kvar. Fick du värkar hemma och åkte in?
  • nokla

Vi var på tillväxtultraljud idag igen, nu hade de vuxit riktigt bra och ligger på -22 och -16%. Eller 1500 och 1600 gram ungefär.

• nokla

Nästan samma som dina cinnamon02, men mina låg -30% på första tillväxtultraljudet. Lite hår fick vi se också som stod rakt ut från nacken

• nokla

Jag pratade med läkaren igår som sa att bara de växer är det väsentliga att de är pigga å krya. De har inte sämre förutsättningar om de kommer för tidigt bara för att de är små, det tyckte iaf jag var lite lugnande.

Om de stannar av i tillväxten kan det ju hända att man väljer att plocka ut dem tidigare, så att de kan sondmatas.

• nokla
    Cinnamon02 skrev 2015-01-30 09:59:09 följande:

Det var intressant. Hoppas inte våra bebisar måste komma ut alltför tidigt!

Ni med bebisar med minus-tillväxt, har ni fått några råd om livsstil och kost? Läkaren på spec-mvc sa att man inte kan påverka. Men barnmorskan betonade vikten av att äta ordentligt och regelbundet, inte hoppas över mål och helst vila efter maten.

Ja det sa läkaren till mig också, att man inte kan påverka. Om det inte är så att man röker, då kan man sluta.

Jag läste om en studie som de gjort på sahlgrenska ganska nyligt tror jag, som kom fram till att även mycket små mängder koffein kan ha inverkan på tillväxten. Jag drack fortfarande kaffe, inom rekommendationerna då förstås, men slutade helt efter det. Och ja de har ju vuxit ikapp lite, men det är knappast bevis för någonting.

Men för att ditt näringsintag ska kunna påverka tillväxten måste du vara i princip på svältgränsen, och det utgår jag ifrån att du inte är. Sen är det ju ändå alltid bra att äta nyttigt, för att inte DU ska få brist när barnen tar det de behöver. Vila ska ju också vara bra, även om läkaren sa att det inte finns så mycket evidens för det... Stress är iaf dåligt.
  • nokla
    JhjärtaK skrev 2015-01-31 04:46:28 följande:

Tror också som nokla skriver, svårt (om ens möjligt?) att påverka själv så länge man inte äter extremt åt något håll. Det är nog mest för din skull som din bm rekommenderar att äta regelbundet och vila. Bebisarna tar vad de behöver

På tal om det har jag glömt att ta mina järntabletter sedan i onsdags men borde verkligen äta dem igen så att mitt hb håller sig kring 120. Har fått hit tabletterna till specBB men bara inte kommit mig för än.

Oj du ligger fortfarande inne?
  • nokla

Om nån är ute efter bärsjal som man kan bära båda i, såg precis i facebookgruppen tandem babywearing att little frog säljer ut 2:a sortering (pga brister i typ färgning etc, inte kvalitet!) och köpte en 5,2 m vävd sjal för strax under 500 kr inklusive frakt från polen.

littlefrog.pl/eng_m_Outlet_2nd-Quality-328.html

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D