• beccagranen

Räkna kcal, funkar alla kcal?

Har en tanke, håller på att räkna kcal och försöker landa på 1500 kcal om dagen. Det går bra, tycker jag äter som vanligt frukost, lunch och middag + ex en frukt/morot dyl på kvällen.

Men så prata vi på jobbet om det verkligen är så enkelt, att räkna kcal. Som en arbetskompis frågade, om jag åt onyttigheter som godis och läsk mm på 1000 kcal under förmiddagen och en allsidig middag på 500 kcal (totalt 1500 kcal) är det samma viktminsknings möjlighet som en annan som äter nyttiga 1500kcal?

• Svar på tråden Räkna kcal, funkar alla kcal?
  • Tonårsmamman1

Jag tror att olika kalorier påverkar kroppen olika.

Om jag äter som din kollega föreslog, så skulle jag ha väldigt svårt att bara äta 1500 kalorier per dag, ju mer onyttigt (socker och fett i kombination), desto mer sugen blir jag.

Äter jag däremot bra mat (jag äter kolhydratreducerat)  så känner jag inget sug och äter inte för mycket.

• Deffad

Det korta svaret: Ja..

Kcal är ett mått på energi, inget annat. Ska du träna eller försöka bygga muskler så får man kolla på vad maten du äter innehåller. En bra fördelning av alla makros (protein, kolhydrater och fett) är att föredra i ett sådant läge.

• snedtak

Det korta svaret är som ovan "ja". kcal är ett mått på energi och 1 kalori är alltid 1 kalori. Däremot påverkar ju det du äter din kropp på andra sätt. Om man äter många tomma kalorier som ger dålig mättnad är det lätt att lockas att äta mer. Om energin är för snabb kanske man blir trött och inte orkar röra sig lika fysiskt mycket och gör därmed av med mindre energi. Likaså kan saltbalanser och liknande påverka hur man mår.

• beccagranen

Intressant läsning! Så teoretiskt sätt så kan jag äta frukost+lunch  på 500kcal och ändå äta en Snickers på 240kcal trotts att man bantar ;) innan middagen på 500kcal totalt 1240kcal pe en dag och ändå gå ner i vikt :P

• dvitamin
    beccagranen skrev 2014-08-18 15:04:14 följande:

Intressant läsning! Så teoretiskt sätt så kan jag äta frukost+lunch  på 500kcal och ändå äta en Snickers på 240kcal trotts att man bantar ;) innan middagen på 500kcal totalt 1240kcal pe en dag och ändå gå ner i vikt :P

ja det kan man göra, men frågan är ju hur bra man skulle må efter ett tag ifall man byter ut måltider mot godis...  
  • beccagranen
    dvitamin skrev 2014-08-18 15:05:53 följande:
    ja det kan man göra, men frågan är ju hur bra man skulle må efter ett tag ifall man byter ut måltider mot godis...  
    haha nej, men tänkte mer att det kan vara lättar att hålla om man vet att man kan fuska någon gång, bara man håller kcal intaget rätt. Ofta misslyckas jag eftersom att jag tillslut fuskar, och då känner att jag sumpat allt och lägger ner. Då kan man ju ta en fikabulle när man är ute och fikar och sedan äta en snålare middag som soppa. Då har man ju klarat sig på kcal för dagen ;)
  • Deffad

Eller så tar du en timmes promenad så bränner du bort de där 240 kalorierna, då håller man sig gärna från att fuska många gånger (om man inte gillar att promenera förstås)

• Tonårsmamman1
    beccagranen skrev 2014-08-18 15:13:43 följande:
    haha nej, men tänkte mer att det kan vara lättar att hålla om man vet att man kan fuska någon gång, bara man håller kcal intaget rätt. Ofta misslyckas jag eftersom att jag tillslut fuskar, och då känner att jag sumpat allt och lägger ner. Då kan man ju ta en fikabulle när man är ute och fikar och sedan äta en snålare middag som soppa. Då har man ju klarat sig på kcal för dagen ;)
    Ja, om det funkar att göra så.

För mig funkar det dåligt, jag blir bara sugen på mer.
  • dvitamin
    precis kyckling och broccoli blir inte många kcal fast en redigt god middag :D
  • UCharlotte
    Du kan leva på morötter, bara choklad eller dricka upp dina kalorier och gå ned i vikt, men du kommer paja hälsan. När man minskar ett intag är det viktigt att se till att kroppen får rätt näring, det är därför man tjatar om avokado och bra oljor istället för choklad även om kalorierna går plus minus noll. Du kan även fylla din mage med pappersbitar för att stilla hungern men tillslut skulle du dö.

Olika sorters proteiner, fetter och kolhydrater fungerar olika för olika personer, de gör olika saker med kroppen beroende på hur du blandar dem. Det är en vetenskap det där, mycket har med den kemiska balansen att göra, men det är väldigt intressant om man orkar läsa på lite.
    Intellekt i bimbodräkt
  • hmmmmms

Funderar på samma sak. Tränar inte mycket till vardags när jag väger så mycket, tränar mer som normalviktig och har svart att hålla dieter. Gick upp en hel del under två år pga depression och försöker nu hitta tillbaks till mig själv. Men vill inte ge upp snask helt än.

Idag har jag ätit en burk kvarg till frukost, 4 lchf bröd med kokt ägg till middag och så nu 70g chips. Ligger på 1280 kcal idag och ska äta ett par jordgubbar senare. Hälsan får komma senare, men skulle jag kunna gå ner på detta sätt?

• Open Mind

Energin i kalorier är densamma vare sig de kommer från grönsaker eller godis. Kalori är ju själva energienheten.

Det man kan betänka däremot är att kroppen reagerar olika av de fyra olika energikällorna. (Protein, fett, kolhydrater och alkohol).

När man äter kolhydratrikt ökar insulinet i kroppen för att dämpa stigningen av blodsocker. Insulin är kroppens mest fettinlagrande hormon.

Sedan finns det såklart bra mycket mer näring i riktig mat som grönsaker och kött än i "godis och läsk", som snarare kallas för tomma kalorier.

• intetnyttpåplusfronten
    Open Mind skrev 2014-08-18 19:49:36 följande:

Energin i kalorier är densamma vare sig de kommer från grönsaker eller godis. Kalori är ju själva energienheten.

Det man kan betänka däremot är att kroppen reagerar olika av de fyra olika energikällorna. (Protein, fett, kolhydrater och alkohol).

När man äter kolhydratrikt ökar insulinet i kroppen för att dämpa stigningen av blodsocker. Insulin är kroppens mest fettinlagrande hormon.

Sedan finns det såklart bra mycket mer näring i riktig mat som grönsaker och kött än i "godis och läsk", som snarare kallas för tomma kalorier.

Men påverkas vikten annorlunda beroende på var kcal kommer ifrån?
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Open Mind
    intetnyttpåplusfronten skrev 2014-08-18 23:31:41 följande:
    Men påverkas vikten annorlunda beroende på var kcal kommer ifrån?
    Den kan göra det ja... äter man mycket kolhydrater skapas det mer insulin i blodet som kan lagra fett. (Kolhydrater som inte används till energi direkt lagras som fett på kroppen).

Det är därför low-carb, LCHF och Paleo fungerar bättre för att gå ned i vikt än low-fat. Man sänker insulin-nivåerna i kroppen och lagrar mindre fett. :)
Svar på tråden Räkna kcal, funkar alla kcal?