Inlägg från: beccagranen |Visa alla inlägg
  • beccagranen

Räkna kcal, funkar alla kcal?

Har en tanke, håller på att räkna kcal och försöker landa på 1500 kcal om dagen. Det går bra, tycker jag äter som vanligt frukost, lunch och middag + ex en frukt/morot dyl på kvällen.

Men så prata vi på jobbet om det verkligen är så enkelt, att räkna kcal. Som en arbetskompis frågade, om jag åt onyttigheter som godis och läsk mm på 1000 kcal under förmiddagen och en allsidig middag på 500 kcal (totalt 1500 kcal) är det samma viktminsknings möjlighet som en annan som äter nyttiga 1500kcal?

• Svar på tråden Räkna kcal, funkar alla kcal?
  • beccagranen

Intressant läsning! Så teoretiskt sätt så kan jag äta frukost+lunch  på 500kcal och ändå äta en Snickers på 240kcal trotts att man bantar ;) innan middagen på 500kcal totalt 1240kcal pe en dag och ändå gå ner i vikt :P

• beccagranen
    dvitamin skrev 2014-08-18 15:05:53 följande:
    ja det kan man göra, men frågan är ju hur bra man skulle må efter ett tag ifall man byter ut måltider mot godis...  
    haha nej, men tänkte mer att det kan vara lättar att hålla om man vet att man kan fuska någon gång, bara man håller kcal intaget rätt. Ofta misslyckas jag eftersom att jag tillslut fuskar, och då känner att jag sumpat allt och lägger ner. Då kan man ju ta en fikabulle när man är ute och fikar och sedan äta en snålare middag som soppa. Då har man ju klarat sig på kcal för dagen ;)
Svar på tråden Räkna kcal, funkar alla kcal?