• Gert

Varför öka vägglössen i Sverige?

Enligt Dagens Nyheter ökar problemen med vägglössen och hotar sprida sig till offentliga miljöer. 

De senaste åren har förekomsten av vägglössen i Sverige närmast exploderat. På Anticimex har man gått från 1.000 saneringar år 2006 till 19.000 förra året.

I USA har vägglössen spridit sig till offentliga miljöer, och samma utveckling hotar nu i Sverige.

-Vi tror inte det är en fråga om de kommer, utan när de kommer i offentliga miljöer. Redan i dag har det förekommit vägglöss på tåg, vandrarhem och hotell. Man ska vara uppmärksam framöver. Lössen är människans följeslagare, säger Håkan Kjellberg på Anticimex.

Om FL har problem med att diskutera hur det kommer sig att förekomsten av vägglössen har närmast exploderat de senaste åren (med tanke på att min förra tråd blev raderad) vill jag gärna hänvisa till Dagens Nyheters politiskt korrekta artikel som jag bygger min frågeställning ifrån.

Källa: Dagens Nyheter

• Svar på tråden Varför öka vägglössen i Sverige?
  • adina01
    jaghopparhögt skrev 2014-08-16 21:06:47 följande:
    Kan du ge källa på detta?

Men i dag är den största orsaken loppisar och ett ökat intresse för begagnade möbler. Det betyder inte att man ska sluta handla begagnat, men man ska vara uppmärksam och undersöka det man köper, säger Marcus Larsson.

Gillar sängar
    Vägglössens favoritplats är, trots deras namn, inte väggar utan mörka springor i sängar och andra sovrumsmöbler. Men mannen som bor i lägenheten har ingen säng utan sover på en madrass. Därför har de blodsugande parasiterna gjort golvlisterna till sina hem.

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.gp.se%2Fbostad%2F1.1833072-ditt-loppisfynd-kan-ha-vaggloss&ei=7qzvU-OrOInXyQO8oYGIDQ&usg=AFQjCNGfU4Lv1BWzKW7_PrmsLFFFgLG5SA
  • Gert
    adina01 skrev 2014-08-16 21:10:15 följande:
    Vi köpte inte alls så mycket möbler direkt från privatpersoners hem tidigare vi köpte på auktioner nu köper vi möbler från ett hem där möblerna använts dagen innan i princip, inte kryper man omkring med ficklampa och granskar soffan och letar efter svarta prickar när man svarat på en annons på blocket?
    Jag ger dig en poäng, men vägglössen måste ju ändå komma från någonstans. Vägglössen ansågs utrotade i Sverige för några decennier sedan, idag ökar de lavinartat. Jag antar att de inte växer från möblerna, utan de kommer från andra ställen än från Sverige.
  • Gert

Dessutom att vägglössen i Sverige beror på New York resor tror jag inte ett dugg på. Jag har själv varit i New York och bott på skabbiga vandrarhem som luktade pyton och såg ut som världens soptipp. Men jag tog inte med mig några vägglöss hem för det. Att lyxhotellen har problem med vägglöss ser jag som osannolikt, det beror iofs på vilka gäster de har haft.

• adina01
    Gert skrev 2014-08-16 21:20:25 följande:
    Jag ger dig en poäng, men vägglössen måste ju ändå komma från någonstans. Vägglössen ansågs utrotade i Sverige för några decennier sedan, idag ökar de lavinartat. Jag antar att de inte växer från möblerna, utan de kommer från andra ställen än från Sverige.
    I Europa och Amerika användas inte längre exempelvis DDT som de använder i andra länder utan mindre farliga bekämpningsmedel så därför utvecklar vägglössen resistens precis som huvudlössen blir resistenta.
    I de länder där flyktingar kommer ifrån används starka gifter så där frodas inga vägglöss....
  • adina01
    Gert skrev 2014-08-16 21:29:01 följande:
    Dessutom att vägglössen i Sverige beror på New York resor tror jag inte ett dugg på. Jag har själv varit i New York och bott på skabbiga vandrarhem som luktade pyton och såg ut som världens soptipp. Men jag tog inte med mig några vägglöss hem för det. Att lyxhotellen har problem med vägglöss ser jag som osannolikt, det beror iofs på vilka gäster de har haft.
    Hilton i New York fick stänga för sanering av vägglöss.
  • Gert
    adina01 skrev 2014-08-16 21:29:33 följande:
    I de länder där flyktingar kommer ifrån används starka gifter så där frodas inga vägglöss....
    Källa på det tack, och varför har asylboenden i så fall problem med vägglöss som Sveriges Radio har rapporterat om?
  • jaghopparhögt
    Gert skrev 2014-08-16 21:31:22 följande:
    Källa på det tack, och varför har asylboenden i så fall problem med vägglöss som Sveriges Radio har rapporterat om?
    Det har vi redan slagit fast Gert, det är för att Bert bjuder dom på charterresor till Nävjork var och varannan vecka. Bert måste börja ta ansvar och sluta med detta.
  • Gert
    adina01 skrev 2014-08-16 21:31:15 följande:
    Hilton i New York fick stänga för sanering av vägglöss.
    Vilket måste bero på att deras gäster har tagit dit vägglössen.
  • Tonårsmamman1
    Gert skrev 2014-08-16 21:34:19 följande:
    Vilket måste bero på att deras gäster har tagit dit vägglössen.
    Fast Hilton är väl inget asylboende?
  • Gert
    Tonårsmamman1 skrev 2014-08-16 21:40:31 följande:
    Fast Hilton är väl inget asylboende?
    Det har jag inte heller påstått. Hilton har rika gäster från hela världen.
Svar på tråden Varför öka vägglössen i Sverige?