• Gert

Varför öka vägglössen i Sverige?

Enligt Dagens Nyheter ökar problemen med vägglössen och hotar sprida sig till offentliga miljöer. 

De senaste åren har förekomsten av vägglössen i Sverige närmast exploderat. På Anticimex har man gått från 1.000 saneringar år 2006 till 19.000 förra året.

I USA har vägglössen spridit sig till offentliga miljöer, och samma utveckling hotar nu i Sverige.

-Vi tror inte det är en fråga om de kommer, utan när de kommer i offentliga miljöer. Redan i dag har det förekommit vägglöss på tåg, vandrarhem och hotell. Man ska vara uppmärksam framöver. Lössen är människans följeslagare, säger Håkan Kjellberg på Anticimex.

Om FL har problem med att diskutera hur det kommer sig att förekomsten av vägglössen har närmast exploderat de senaste åren (med tanke på att min förra tråd blev raderad) vill jag gärna hänvisa till Dagens Nyheters politiskt korrekta artikel som jag bygger min frågeställning ifrån.

Källa: Dagens Nyheter

• Svar på tråden Varför öka vägglössen i Sverige?
  • Demokratikontrollör
    Speakers Corner skrev 2014-08-16 19:58:28 följande:

Du skrev min tanke också.

För att människor reser i betydligt högre utsträckning idag och får med sig lössen hem på köpet............eller så är det en biverkan av sverigedemokraternas intåg i maktens korridorer.
    Skulle kunna vara det faktiskt.
    Då hittade massmedia invandrare med vägglöss?
  • Demokratikontrollör
    FDFMGA skrev 2014-08-16 21:03:23 följande:

Vägglusen är en förvånansvärt livskraftig krabat och har utvecklat resistens mot ett flertal bekämpningsmedel - samtidigt som bekämpningsmedlen blivit mindre effektiva på grund av skärpta regler kring kemikalieanvändning.

Det är klart att det är kul att tänka sig ett samband mellan SD:s framväxt och vägglössens. Men i just detta fall är nog sambandet en chimär.

Vem har inte läst om Dan Anderssons tragiska död på ett hotellrum i Klarakvarteren i Stockholm i ett rum som sanerats mot vägglöss men inte vädrats ordentligt. Cyanväte använde man då, det vill säga samma gift som nazisterna sen kom att använda i gaskamrarna men då kallades Zyklon B.

Alla utom gamlingar?
  • Lillasmulan

Klimatet i Sverige har blivit en smula varmare har jag hört. Det gör att insekter som kommer hit med människor och transporter kan överleva och föröka sig. Sedan ska man inte underskatta evolutionen. Djuren blir mer motståndskraftiga mot kyla och klarar sig bättre. Det är nog inte svårare än så.

• Demokratikontrollör
    adina01 skrev 2014-08-17 09:37:18 följande:
    Jessica Johansson och hennes make Peter hade köpt en ny tresitssoffa och ville komplettera den med två fåtöljer.
    I en second-handaffär i Norrköping hittade de vad de letade efter.

Trots flera saneringar är skadedjuren kvar. Familjen sover nu på madrasser i vardagsrummet - fåtöljerna har de låst in i sovrummet i väntan på att de ska värmebehandlas.
    - Hela semestern är förstörd. Det är psykiskt påfrestande, man sover dåligt och man får ingen lugn och ro. Det känns som om de kryper överallt, säger Jessica.
    Hon vill varna andra för att köpa begagnade möbler.
    - För mig var det första och sista gången. Men ska man ändå göra det måste man gå igenom allt mikroskopiskt, säger hon.
    Bodde de i villa och vet man var möblerna kom ifrån?
  • Demokratikontrollör
    Lillasmulan skrev 2014-08-19 07:36:24 följande:

Klimatet i Sverige har blivit en smula varmare har jag hört. Det gör att insekter som kommer hit med människor och transporter kan överleva och föröka sig. Sedan ska man inte underskatta evolutionen. Djuren blir mer motståndskraftiga mot kyla och klarar sig bättre. Det är nog inte svårare än så.

2006?
  • adina01
    Demokratikontrollör skrev 2014-08-19 07:39:42 följande:
    Bodde de i villa och vet man var möblerna kom ifrån?
    Möblerna köptes från auktion och de bodde i villa.
  • adina01
    Demokratikontrollör skrev 2014-08-19 07:29:56 följande:
    En ny grupp som kom 2006?
    Lämpligtvis så läser man hos skadedjursbekämparna varför vägglössen ökar de tar upp en av de främsta orsaker: miljövänliga metoder att utrota dem som exempelvis värmebehandling och inte starka gifter. Andra länder använder fortfarande mycket starka gifter det vet var och en som varit utanför Europa där används så starka medel att det inte går att vistas i de rum som besprutats på flera dagar.
  • sextiotalist
    Gert skrev 2014-08-16 19:06:33 följande:
    Nja, vägglöss är ju inga bakterier, så att de blir resistenta tror jag inte.
    Även insekter kan utveckla resistens, inte bara bakterier
  • asta66

Är det bara jag som hört att efter en utlandsresa ska väskan stå ute och då gärna kallt i 2 veckor innan man packar upp. Och att man ska ta kläder rakt till tvättmaskinen.

Svar på tråden Varför öka vägglössen i Sverige?