• Gert

Varför öka vägglössen i Sverige?

Enligt Dagens Nyheter ökar problemen med vägglössen och hotar sprida sig till offentliga miljöer. 

De senaste åren har förekomsten av vägglössen i Sverige närmast exploderat. På Anticimex har man gått från 1.000 saneringar år 2006 till 19.000 förra året.

I USA har vägglössen spridit sig till offentliga miljöer, och samma utveckling hotar nu i Sverige.

-Vi tror inte det är en fråga om de kommer, utan när de kommer i offentliga miljöer. Redan i dag har det förekommit vägglöss på tåg, vandrarhem och hotell. Man ska vara uppmärksam framöver. Lössen är människans följeslagare, säger Håkan Kjellberg på Anticimex.

Om FL har problem med att diskutera hur det kommer sig att förekomsten av vägglössen har närmast exploderat de senaste åren (med tanke på att min förra tråd blev raderad) vill jag gärna hänvisa till Dagens Nyheters politiskt korrekta artikel som jag bygger min frågeställning ifrån.

Källa: Dagens Nyheter

• Svar på tråden Varför öka vägglössen i Sverige?
  • puss

Vägglöss promenerar heller inte från flyktingboenden ut i samhället och hem till andra människor.

• Gert
    puss skrev 2014-08-19 20:01:09 följande:

Folk får vägglöss från hotell under resor. Inte från flyktingförläggningar.

Men nu har ju många svenska hotell gjorts om till flyktingboenden.
  • puss

De flesta människor som får vägglöss får det på dina resor.

Inte för att de sover över på flyktingboenden.

*hoppas på förståelse nu*

• adina01
    Gert skrev 2014-08-19 19:45:47 följande:
    Varför har då flyktingboenden problem med vägglöss? Fråga Bert Karlsson.
    Varför är det en massa vägglöss i studentkorridorer, på Hilton och på andra ställen där människor befinner sig en kortare tid?
    Svaret är så enkelt som att människor stannar en kort tid kanske några veckor innan de flyttar därifrån, de får lite bett tror att det är mygg, åker hem eller flyttar till nästa ställe, har med sig vägglössen och först då när de blir bitna i hemma fattar att det rör sig om löss.

Studenterna tar dessutom med sig sina vägglöss när de åker hem till mamma och pappa på besök.
  • Gert
    adina01 skrev 2014-08-19 20:29:04 följande:
    Varför är det en massa vägglöss i studentkorridorer, på Hilton och på andra ställen där människor befinner sig en kortare tid?
    Svaret är så enkelt som att människor stannar en kort tid kanske några veckor innan de flyttar därifrån, de får lite bett tror att det är mygg, åker hem eller flyttar till nästa ställe, har med sig vägglössen och först då när de blir bitna i hemma fattar att det rör sig om löss.

Studenterna tar dessutom med sig sina vägglöss när de åker hem till mamma och pappa på besök.
    Visst, men hur kommer det sig att vägglössen har ökat explosionsartat sedan 2006? Jag köper inte teorierna att det är New York turister och studenter som står för den ökningen.
  • Sverigedemokraterna 2014
    Gert skrev 2014-08-19 20:33:22 följande:
    Visst, men hur kommer det sig att vägglössen har ökat explosionsartat sedan 2006? Jag köper inte teorierna att det är New York turister och studenter som står för den ökningen.
    Wow, någon som tänker realistiskt på Familjeliv. Det är ytterst sällsynt.
  • Gert
    Sverigedemokraterna 2014 skrev 2014-08-19 20:36:15 följande:
    Wow, någon som tänker realistiskt på Familjeliv. Det är ytterst sällsynt.
    Det är ytterst sällsynt att jag får erkännande för mitt realistiska tänkande.
  • Colisa

Men herregud, det är väl helt självklart att det kan komma hit vägglöss BÅDE från höginkomsttagarsvenskars semestrande på Bali och i New York, och från invandrare. Alla invandrare kommer inte direkt från ett tältläger och alla bor inte på asylboenden när de kommer hit, de flesta har nog med sig åtminstone någon resväska så varför det skulle vara så mycket omöjligare än att de följer med i turisters resväskor fattar jag inte.

puss skrev 2014-08-19 20:03:56 följande:

Vägglöss promenerar heller inte från flyktingboenden ut i samhället och hem till andra människor.

Nä, men människorna som bor på dessa boenden promenerar väl därifrån förr eller senare, med sina väskor. Är då vägglöss ett problem på boendet kan de ju få med sig löss därifrån till nästa bostad också, lika väl som folk som bor på ett vandrarhem kan få med sig löss hem om det funnits där.

Och i ett land där dessa djur ansetts utrotade sedan länge är väl inte begagnat-köpande privatpersoner och hyresvärdar särskilt medvetna om vad man ska titta efter eller göra. Man har inte en tanke på att kolla begagnade sängar efter vägglöss när man tror att vägglöss inte finns i Sverige.
  • Colisa
    Det sa nog inte PANG! 2006 och så började plötsligt vägglössen invadera landet, det var nog mer att problemet började uppmärksammas då efter att lössen smygökat en längre tid.
  • adina01
    Därför att precis som det står hos skadedjursbekämparna övergick Europa och USA från starka miljöfarliga bekämpningsmedel till andra metoder för att bekämpa lössen, lössen blir immuna på de mindre giftiga preparaten.
    Bekämpning nu tar flera månader förr så räckte med någon dag med mycket giftiga preparat.

Enklast är väl att börja med cyanidväte och DDT igen, sluta resa omkring med en massa packning, sluta flytta runt korta perioder och sluta köpa begagnade stoppade möbler som inte är värmebehandlade.
Svar på tråden Varför öka vägglössen i Sverige?