• Gert

Varför öka vägglössen i Sverige?

Enligt Dagens Nyheter ökar problemen med vägglössen och hotar sprida sig till offentliga miljöer. 

De senaste åren har förekomsten av vägglössen i Sverige närmast exploderat. På Anticimex har man gått från 1.000 saneringar år 2006 till 19.000 förra året.

I USA har vägglössen spridit sig till offentliga miljöer, och samma utveckling hotar nu i Sverige.

-Vi tror inte det är en fråga om de kommer, utan när de kommer i offentliga miljöer. Redan i dag har det förekommit vägglöss på tåg, vandrarhem och hotell. Man ska vara uppmärksam framöver. Lössen är människans följeslagare, säger Håkan Kjellberg på Anticimex.

Om FL har problem med att diskutera hur det kommer sig att förekomsten av vägglössen har närmast exploderat de senaste åren (med tanke på att min förra tråd blev raderad) vill jag gärna hänvisa till Dagens Nyheters politiskt korrekta artikel som jag bygger min frågeställning ifrån.

Källa: Dagens Nyheter

• Svar på tråden Varför öka vägglössen i Sverige?
  • adina01
    Gert skrev 2014-08-19 19:23:02 följande:
    Du menar alltså att invandrare inte kan ta med sig vägglöss till Sverige. Det är bara svenska turister som tar med sig vägglössen hem.
    Nu har väl inte flyktingar med sig en massa resväskor direkt från sovrum med sängkammarmöbler, vad jag har sett innehåller inte flyktingläger resårsängar och möbler.
  • puss

Vi som inte sover på flyktingförläggningar riskerar inte att få vägglöss från flyktingar nej. De flesta svenskar har skaffat sina vägglöss helt utan hjälp från det hållet.

• Sverigedemokraterna 2014
    adina01 skrev 2014-08-19 19:37:02 följande:
    Nu har väl inte flyktingar med sig en massa resväskor direkt från sovrum med sängkammarmöbler, vad jag har sett innehåller inte flyktingläger resårsängar och möbler.
    Bortsett från Reinfeldt senaste uttalande om att våra pengar är slut så har jag hört en del rykten om att utomeuropeiska flyktingar skulle berika oss?

Stämmer det?
  • Gert
    adina01 skrev 2014-08-19 19:37:02 följande:
    Men många flyktingar semestrar ju i sina hemländer.

Svenskar strandsatta i Somalia.
    puss skrev 2014-08-19 19:40:24 följande:

Vi som inte sover på flyktingförläggningar riskerar inte att få vägglöss från flyktingar nej. De flesta svenskar har skaffat sina vägglöss helt utan hjälp från det hållet.

Du verkar vara mig en rolig krumelur Glad
  • Mupo

Alltså - ni är ju bra knäppa. Jag känner två familjer som fått väglöss. Den ena fick det på Bali och den andra i Australien. Bägge är höginkomsttagare med rymliga hus. Jag tror att man skulle kunna koppla vägglusinfektion till hög inkomst faktiskt om man försökte. Människor med pengar reser mer..Det är inte heller länge sen vi hade en vägglusepedemi på Östermalm i Stockholm, knappast ett av våra mer ökända ghetton,

Är Salabranden också invandrarnas fel?

• adina01
    Sverigedemokraterna 2014 skrev 2014-08-19 19:42:10 följande:
    Bortsett från Reinfeldt senaste uttalande om att våra pengar är slut så har jag hört en del rykten om att utomeuropeiska flyktingar skulle berika oss?

Stämmer det?
    Så länge klädlössen inte ökar dramatiskt så är jag nog inte speciellt rädd.
  • Gert
    puss skrev 2014-08-19 19:40:24 följande:

Varför har då flyktingboenden problem med vägglöss? Fråga Bert Karlsson.

Jag blir inte klok på den här debatten, kan det vara de medelålders tanter som åker till Gambia för att förlusta sig med unga prostituerade som rår för det här?

Men dom är väl inte så många, eller?

*kliar mig i huvudet*

• puss
    Gert skrev 2014-08-19 19:45:47 följande:
    Varför har då flyktingboenden problem med vägglöss? Fråga Bert Karlsson.
    Läste du vad jag skrev? Varför frågar du mig om det?

De flesta svenskar skaffar sina vägglöss helt på egen hand. Utan att sova i flyktingförläggningar.
Svar på tråden Varför öka vägglössen i Sverige?