Inlägg från: adina01 |Visa alla inlägg
  • adina01

Varför öka vägglössen i Sverige?

Vi reser mer till ställen där det finns gott om vägglöss som exempelvis New York, vi köper mer begagnade stoppade möbler som kan innehålla vägglöss, förr fanns det inte en massa begagnade soffor att köpa då användes de tills de tagit slut.

• adina01
    jaghopparhögt skrev 2014-08-16 20:41:32 följande:
    Jaså? Hur vet du det
    Därför att det är välkänt att vägglöss sprids genom stoppade möbler därför också studentkorridorer lät blir fyllda med vägglöss.
    Begagnade möbler och mattor andra saker man inte kan tvätta  ska man aldrig ta in i sitt hem innan man säker på att det inte finns några vägglöss i dem, likaså ska man inte ta in väskor och kläder om man varit på resa till platser där tom. lyxhotellen invaderas av vägglöss.
  • adina01
    Gert skrev 2014-08-16 20:44:17 följande:
    Vi reste faktiskt ganska ofta till New York före 2006, och vi köpte begagnade möbler före 2006. New York och Jorden runt resor och begagnatmarknaden är inte något nytt påfund för 2000-talet.
    Vi köpte inte begagnade stoppade möbler lika mycket förut, vi använde soffor och sängar tills de var utslitna, nu kan möbler säljas ett otal gånger innan de skrotas, dessutom köpte vi inte begagnade möbler så ofta direkt från bostäder där föda för vägglöss finns. 
  • adina01
     USA och Europa ser vi en lavinartad ökning av vägglöss och det är ingen avmattning i sikte. Vi i Sverige ligger inte långt efter och har en tuff utmaning framför oss. De två viktigaste orsakerna till ökningen är att vägglössen börjat bli resistenta mot bekämpningsmedel samt vårt frekventa resande.
  • adina01
    Gert skrev 2014-08-16 21:04:56 följande:
    Ja, nu menar du senast 80-tal. 
    Vi köpte inte alls så mycket möbler direkt från privatpersoners hem tidigare vi köpte på auktioner nu köper vi möbler från ett hem där möblerna använts dagen innan i princip, inte kryper man omkring med ficklampa och granskar soffan och letar efter svarta prickar när man svarat på en annons på blocket?
  • adina01
    jaghopparhögt skrev 2014-08-16 21:06:47 följande:
    Kan du ge källa på detta?

Men i dag är den största orsaken loppisar och ett ökat intresse för begagnade möbler. Det betyder inte att man ska sluta handla begagnat, men man ska vara uppmärksam och undersöka det man köper, säger Marcus Larsson.

Gillar sängar
    Vägglössens favoritplats är, trots deras namn, inte väggar utan mörka springor i sängar och andra sovrumsmöbler. Men mannen som bor i lägenheten har ingen säng utan sover på en madrass. Därför har de blodsugande parasiterna gjort golvlisterna till sina hem.

www.google.se/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.gp.se%2Fbostad%2F1.1833072-ditt-loppisfynd-kan-ha-vaggloss&ei=7qzvU-OrOInXyQO8oYGIDQ&usg=AFQjCNGfU4Lv1BWzKW7_PrmsLFFFgLG5SA
  • adina01
    Gert skrev 2014-08-16 21:20:25 följande:
    Jag ger dig en poäng, men vägglössen måste ju ändå komma från någonstans. Vägglössen ansågs utrotade i Sverige för några decennier sedan, idag ökar de lavinartat. Jag antar att de inte växer från möblerna, utan de kommer från andra ställen än från Sverige.
    I Europa och Amerika användas inte längre exempelvis DDT som de använder i andra länder utan mindre farliga bekämpningsmedel så därför utvecklar vägglössen resistens precis som huvudlössen blir resistenta.
    I de länder där flyktingar kommer ifrån används starka gifter så där frodas inga vägglöss....
  • adina01
    Gert skrev 2014-08-16 21:29:01 följande:
    Dessutom att vägglössen i Sverige beror på New York resor tror jag inte ett dugg på. Jag har själv varit i New York och bott på skabbiga vandrarhem som luktade pyton och såg ut som världens soptipp. Men jag tog inte med mig några vägglöss hem för det. Att lyxhotellen har problem med vägglöss ser jag som osannolikt, det beror iofs på vilka gäster de har haft.
    Hilton i New York fick stänga för sanering av vägglöss.
  • adina01
    Gert skrev 2014-08-16 21:31:22 följande:
    Källa på det tack, och varför har asylboenden i så fall problem med vägglöss som Sveriges Radio har rapporterat om?
    Varför har lyxhotell, vandrarhem, stora nationella flygplan problem med vägglöss?
    Vägglöss finns i möbler och kan finnas i resväskor, vägglöss trivs inte i tunna textiler som kläder så det måste ju var så att de som kommer till asylboende har med sig möbler och grova textilier?
  • adina01
    Gert skrev 2014-08-16 21:34:19 följande:
    Vilket måste bero på att deras gäster har tagit dit vägglössen.
    Det beror på att för att sanera på riktigt måste alla människor boendet flytta ut så att det inte finns någon föda för vägglössen dessutom måste alla utrymmens saneras brukar ta ett antal månader innan alla löss är döda.
Svar på tråden Varför öka vägglössen i Sverige?