• Cazandra

Hjälp!! katt kiss!!!

Hej. Jag och min man köpte en katt unge för ett år sedan, nu är hon ett år och en månad. Hon var super duktig med allt när vi fick henne, gick på lådan, klösa på klös brädan, äta mm. Men sen i våras så började hon kissa på saker. Började med kläder o sånt som låg på golvet. Så vi tänkte att hon kanske inte "hann till lådan" o att de går över. Men ack så fel vi hade... Nu kissar hon på massa saker o hela tiden. Igår kissade hon på kläder o idag medans jag satt i vår säng så hoppade hon upp o kissade. Jag trodde hon skulle lägga sej till rätta då hon gillar att sova i sängen, så ja kan inte stoppa henne.

Jag är uppvuxen med katt o har lärt mej att man ska skälla ut katten o ta den i nacken o trycka nosen i kisset som straff. Men denna katten vi har nu... Ja är så frustrerad för ingenting funkar!!

Vad ska jag göra?!

• Svar på tråden Hjälp!! katt kiss!!!
  • Cazandra

Tack :) p-piller vill ja ej vet riskerna (mina föräldrar hade sin katt på p-piller) :) ska ringa veterinären på måndag o fråga.

Anledningen till att ja gjorde denna tråden var att ja o min man tänker på att utöka familjen inom en snar framtid o ja vill "fixa" katten innan dess... O om de inte funkar så måste vi välja att inte ha vår älskade lilla fifa (katten) längre... O de gör ont i hjärtat!!

Ja har alltid varit en djur vän, haft kaniner, möss, fåglar, fiskar, o katter. Så ja vill bara inte att nån ska tycka att jag är dålig med djur!

• Grävling 75

Kastrera omedelbums! Vi hade exakt samma problem med vår förra katt, men efter kastreringen hade vi 16 kiss-fria år med henne. Nya katten kastrerade vi så fort det gick och hon har aldrig kissat inne. Alsolsprit fungerar jättebra för att få bort kattpisslukten.

Lycka till med kissen!

• Alexandra1990

1. Det är skillnad på att vara uppvuxen med katt och att UPPFOSTRA en katt. Mamma har fött upp raskatter sen innan jag var född men innan jag skaffade egen katt som 20åring hade jag aldrig själv uppfostrat en katt fast jag haft katt i 20år.

2. Du använder helt fel bestraffningsmetod. Vilket gör att jag tror att du trollar för reaktioner. En katt blir värre av sådan bestraffning då de ser dig som ett hot och beter sig därefter. Knepet är att 'chocka' katten. Tex när katten är på g att kissa någonstans, så ha en vattenspruta (vattenpistol är perfekt) och spruta snabbt NÄRA men inte på katten. Reaktionen från katten blir att föremålet han tänkte kissa på blir 'farligt' istället för att han ser DIG som farlig vilket blir resultatet av din metod.

3. Katter är väldigt renliga. Även om du idag tömmer lådan fem ggr så börja göra det tio ggr istället! Jag tömmer morgon, eftermiddag och kväll vid behov samt rengör kattlådan med diskmedel var 4e dag ungefär. Aldrig haft problem med min katts kissande.

4. Det är inte elakt att kastrera en katt. Du underlättar för henne. Din katt slipper flertal sjukdomar samt den jobbiga periodwn de går igenom när de löper. En katt du inte ska avla på ska kastreras. Avelskatter kastrerar du efter sista kull. Fråga vilken veterinär som helst.

5. Lär känna din katt. Du verkar ha noll koll både på kattens beteende och hur du sköter om en katt (typ det här med kastrering.)

Läs på, gör om, gör rätt och tänk på att det tar lång tid för en katt att få förtroende för dig, ännu längre tid om du betett sig som du skriver i ts.

Med det sagt så hoppas jag att du trollar. För det är synd om din katt.

• Spislucka
    Cazandra skrev 2014-08-15 22:52:29 följande:

Det är skit snack att en katt inte kan förstå konsekvenser! En katt kan förstå att om den kommer till dej får den gos eller godis.. Alltså förstår den verkan o konsekvenser. Oavsätt om de är possetivt eller negativa! Och det är fakta!!

Konstigt nog tyckte jag att det var o humant att stoppa en katt i en bur o tvinga den att åka bil o må illa o sen tvinga den bli fast hållen av okända människor som söver sen med narkos son sedan sköt upp den o skör av saker o sen syr i hopa den. För att den sedan ska behöva åka bil hem o må dåligt och spy o behöva ha ont i veckor för att sedan behöva åka till sjukhuset igen för att ta bort stygnen...

Men ja e nog konstig .....

Men okey ja ska kastrera henne... Men ja kommer ty ha sååååå dåligt samvete efter åt!!

De e konstigt hur detta familje liv funkar... Folk skriver om sex ställingar o pedofiler o gravid samtidigt som missbrukare/rökare men ja frågar om katt kiss för ja vill att min katt ska må bra o ja blir kallad idiot för att när min katt kissar så att ja henne i nacken (där de inte har så mkt känsel) tycker hennes näsa i kisset o säger ett strängt NEJ!

Livet är spännande :)

När min honkatt kastrerades så var det inga problem alls. Jag var dock inte med när det gjordes då jag var temporärt bodde på annan ort och inte hade möjlighet att vara där, därför fick min syster köra katten dit och hem. Men hon har alltid varit duktig när hon sitter i buren.

När dom sen söver ner katten så kommer hon att sova i flera timmar. Du kommer alltså att kunna åka hem med katten, ta ut den ur buren och lägga den någonstans bekvämt. (helst nära dig) Så du märker när hon börjar vakna till. Hon kommer att vara väldigt snurrig i huvudet ett par timmar men det går över. Det kan även hända att hon inte hinner till lådan för att kissa. Men det går över det med. Men skäll för guds skull inte på katten igen. Du borde skämmas som gör så mot ett djur.
  • tobbe01

Kanske katten togs för tidigt från sin mamma? Om jag räknar rätt så tog ni ungen när den var fyra veckor och det är för tidigt.

• Diamant
    Cazandra skrev 2014-08-15 22:52:29 följande:

Det är skit snack att en katt inte kan förstå konsekvenser! En katt kan förstå att om den kommer till dej får den gos eller godis.. Alltså förstår den verkan o konsekvenser. Oavsätt om de är possetivt eller negativa! Och det är fakta!!

Jag skrev inte att katter inte förstår konsekvenser alls, jag skrev att de inte förstår konsekvenser på DET VISET. Att trycka kattens nos i kiss gör inte att den förstår konsekvensen att hon kissade på fel ställe, utan kommer bli rädd för dig och otrygg. 

Och som någon annan skrev, hon kommer sova och inte känna något under kastreringen och även några timmar efter det, så du kan lugnt ta hem henne och pyssla om henne när hon vaknar, och börja bygga upp ett nytt förtroende.
    En katt mår mycket bättre av att bli kastrerad, hon slipper må dåligt när hon löper, både det psykiska och det fysiska, sjukdomsrisken sjunker och hon kommer bli en lugnare katt. OCH sluta kissa på alla era grejer. Det är inte taskigt mot henne alls, min tycker inte heller om att åka bil men väl framme är det aldrig några problem och det är ju för hennes eget bästa i slutändan!
  • tobbe01
    Cazandra skrev 2014-08-15 23:11:00 följande:

Tack :) p-piller vill ja ej vet riskerna (mina föräldrar hade sin katt på p-piller) :) ska ringa veterinären på måndag o fråga.

Anledningen till att ja gjorde denna tråden var att ja o min man tänker på att utöka familjen inom en snar framtid o ja vill "fixa" katten innan dess... O om de inte funkar så måste vi välja att inte ha vår älskade lilla fifa (katten) längre... O de gör ont i hjärtat!!

Ja har alltid varit en djur vän, haft kaniner, möss, fåglar, fiskar, o katter. Så ja vill bara inte att nån ska tycka att jag är dålig med djur!

Låt katten få börja ett nytt liv hos någon annan. Någon som har råd att kosta på sterilisering för en honkatt. 
  • nemo1

Håller med där också, du är inte lämpad att ha katt. Ge katten till någon som har kunskapen. Jag kan redan nu säga att jag är övertygad om att när er bebis kommer så åker katten ut pga "allergi" eller "tidbrist" som det brukar heta!
    Och ett tillägg. En okastrerad katt (som det även heter på honor) som får löpa "tom" brukar för eller senare få livmoderinflammation. Och p-piller ökar drastiskt risken för juvertumörer från första tablett.

Nä du, det borde finnas lämplighetstest innan man får skaffa sig ett djur.

• Alexandra1990
    nemo1 skrev 2014-08-16 21:21:50 följande:

Håller med där också, du är inte lämpad att ha katt. Ge katten till någon som har kunskapen. Jag kan redan nu säga att jag är övertygad om att när er bebis kommer så åker katten ut pga "allergi" eller "tidbrist" som det brukar heta!
    Och ett tillägg. En okastrerad katt (som det även heter på honor) som får löpa "tom" brukar för eller senare få livmoderinflammation. Och p-piller ökar drastiskt risken för juvertumörer från första tablett.

Nä du, det borde finnas lämplighetstest innan man får skaffa sig ett djur.

• Ryggdunk

Men vad dumma många är :-/

Ni är (antagligen) vuxna människor så var inte dumma!

Ja, det är helt fel att bestraffa katten. Det ska man aldrig göra. Men räcker det inte bara att skriva så då? Utan att kalla denna tjej för elaka ting.

Ja håller med det dom flesta skriver, kastrera katten, bestraffa ALDRIG katten. Få en massa råd utav veterinär.

Jag sitter i samma sits, har 2 katter, var av den äldsta är kastrerad och aldrig kissat på olämpliga ställen. Sen skaffade vi en till katt, hon är 1,5 år. Hon kissar i säng, soffa och på kläder. Jag har haft bra kontakt med en veterinär nu ett tag. Hon har gett mig en massa tips. Det första tipset hon gav mig var feliway. Men inget har hjälpt. Så nu fick jag tid imorgon att kastrera henne och prata vidare vad det finns för återfärder. Så jag håller tummarna att vi löser detta, du med.

HÅLL GOD TON NU MÄN OCH KVINNOR.

Med vänlig hälsning,.

• nemo1
    Ryggdunk skrev 2014-08-28 20:48:48 följande:
    Men vad dumma många är :-/
    Ni är (antagligen) vuxna människor så var inte dumma!

Ja, det är helt fel att bestraffa katten. Det ska man aldrig göra. Men räcker det inte bara att skriva så då? Utan att kalla denna tjej för elaka ting.

Ja håller med det dom flesta skriver, kastrera katten, bestraffa ALDRIG katten. Få en massa råd utav veterinär.

Jag sitter i samma sits, har 2 katter, var av den äldsta är kastrerad och aldrig kissat på olämpliga ställen. Sen skaffade vi en till katt, hon är 1,5 år. Hon kissar i säng, soffa och på kläder. Jag har haft bra kontakt med en veterinär nu ett tag. Hon har gett mig en massa tips. Det första tipset hon gav mig var feliway. Men inget har hjälpt. Så nu fick jag tid imorgon att kastrera henne och prata vidare vad det finns för återfärder. Så jag håller tummarna att vi löser detta, du med.

HÅLL GOD TON NU MÄN OCH KVINNOR.

Med vänlig hälsning,.
    Och det tog dig 1,5 år att komma på att katten kissar inne för att den är okastrerad?? Tvätta allt och alla ställen hon kissat på med ytdesinfektionsmedel annars känner katten lukten och går tillbaka. Tänk på att det tar ngr veckor för hormonerna att gå ur kroppen.
    Du borde ha läst på du också INNAN du skaffade katt.
  • alvy

Prövat att byta kattsand? Byta låda? Skaffa flera lådor?? Ställ matskål nära där hon brukar kissa?? Se över era hemma rutiner??Skaffa vaxduk till säng som överkast! Min katt kissade i sängen när hon höll på att bli könsmogen och som bestraffning emot mig när jag varit en dålig matte o jobbat för mycket eller bara varit bort hemifrån för mycket, kastrerade, bytte kattsand o la vaxduk på sängen, de hände ett par gånger att hon kissade efter kastreringen men bara när jag " förtjänat" de.... Om jag satte mig o på golvet o myste o lekte en stund när jag kom hem så hände inget.... Med vaxduk förstör man i allafall inte täcket.,, när hon började marker att hon ville kissa lyfte jag henne o bar henne till närmaste låda.. Ibland han vi inte hela vägen men de fungerade! Nu kissar hon bara på lådan o sneglar inte änns på sängen:) tålamod!! Och ABSOLUT ALDRIG BESTRAFFA!!!!! Tala istället om att hon varit duktig när hon varit på lådan!!!!

Svar på tråden Hjälp!! katt kiss!!!