• mammaSöt

Första året med våra Augusti barn!

Fortsättningstråd från BF Augusti- 10 veckor kvar

Hej!

Här kan vi som vill fortsätta dela erfarenheter, bilder, ställa frågor och bara "prata" utan inblandning från Facebook Flört

Det spelar ingen roll om det är ditt första eller åttonde barn utan alla är välkomna hit!

Börja gärna med en presentation av dig själv {#emotions_dlg.flower}
    Förslagsvis
    * Namn * Vart du bor * När babyn kom - samt en liten presentation av honom/henne
    *Eventuella syskon * Förlossningen om ni vill dela med er * Frågor ni har till andra föräldrar
  • Svar på tråden Första året med våra Augusti barn!
  • pmb

Idag är Alma 5 veckor och 1 dag gammal. Hon har kommit in i skrikåldern så det skriks om kvällarna nån timme. Otröstligt. Det är bara att stå ut, lättare sagt än gjort.

Det är galet jobbigt med tvååringen. Känner mig så dålig som funderar på att öka dagistiden till 4 dagar i veckan, 5 timmar om dagen, men som idag...det var en hemsk dag och jag känner mig som världens sämsta förälder. Alla tycker att våran stora är så lugn och snäll och lugn men när vi är hemma bara vi står jag knappt ut. Verkar inte som att alla barn är såhär, men vad vet jag..?

• mammaSöt

Hej alla! Hinner aldrig med datorn nu med babyn och fyra storasyskon!!!

Vanilja gillar inte att åka vagn så är ganska begränsad till hemmet än så länge. Går ut på egna promenader på kvällarna. Så skönt att gå ut och gå eller jobba ensam med en bra ljudbok i öronen!

Var läkarbesök idag på bvc. Allt gick bra som förväntat och hon växer på ordentligt!

Vi ska ha namngining första advent. Vi har det hemma som med de andra barnen. Bjuder nog bara på adventsfika i år, har haft sallad, pannkakor, fruktfat osv tidigare men nu med årstiden blir det så mysigt med lite glögg, saffransbullar och annat julfika så jag kör nog helt på det!

• Halley

Här går det ganska bra. Ellis är nu drygt 5 veckor gammal. Hon äter och sover ganska bra. Fast vissa kvällar är det mycket skrik och svårt att komma till ro. Vi har använt bärsele mycket på kvällarna och sedan några dagar testar vi babymassage så vi får se om det hjälper

• sweetmum

Hej.

Tänkte hoppa in här jag med. Fick den 22/8 en dotter som heter Ottilia. Hon kom 4 veckor förtidigt då jag fick havandeskapsförgiftning, blev väldigt sjuk så dom fick sätta igång mig. Efter en massa hemskheter fick jag göra kejsasnitt. Har repat mig något efter allt och såret efter snittet läker så bra så. Ottilia är en väldigt snäll bebis, men krånglar en del på nätterna gillar att hålla sin mamma vaken. Då hon var förtidigt född och låg i sätte har hon en roseskena över kroppen för att stabilisera hennes höfter.

Några här som bor i jkpglän? Födde på ryhov hade varit skoj och höra om andra som gjorde det samma i augusti.

• Frida8311

Jag tänkte ta att uppdatera lite, vår lille Mateo blir 7 veckor på fredag och det är inte klokt vad tiden går!! Vi börjar få in lite rutiner nu med sömn och mat men han har en liten skrikperiod på kvällen :( vet inte om det är magen som spökar.. Tänkte prata med bvc nästa gång vi ska dit! Han äter ersättning och hade lite problem med att bajsa så vi fick byta ersättning och nu funkar det bra, har en MAM flaska så han borde ju inte få i sig så mycket luft när han äter. Är det någon som har testat sempers magdroppar?

Det funkar bra med storebröderna också, dom är fortfarande stolta som tuppar och visar gärna upp lillebror så fort tillfället ges.

Vi ska ha dop den 6/12 och tänkte bjuda på smörgåstårta och bullens varmkorv till barnen.

Blir även lite tårta och småkakor.

Har en kompis som gör både smörgåstårtor och vanliga tårtor så det blir inte så dyrt ;)

• pmb

Lilla Alma är nu strax över 6 veckor o hon skriker också om kvällarna. Ibland mer, ibland mindre. Upplever inte att det är magen, utan hon är trött o kan inte somna. Dom flesta barn har såna här perioder, bara det att man inte pratar om det så mycket för när perioden gått över så glöms den bort. Har liksom redan glömt hur det var med sonen o han är bara 2,5 Jag tänker att det bara är att stå ut, om några veckor går det över. Då lär dom sig att komma till ro lite mer själva

• sweetmum

Min lilla skrek också en del men bytte ersättning och kör på sempers magdroppar funkar jätte bra. Sen när jag matar på kvällen upplever iallafall jag att har vi några pauser så hon får rapa och hon hinner även bli rätt trött så somnar hon lätare. Sen en del kvällar är allt omöjligt.

• Mossy

Med storebror vet jag att det var lite skrikigt på kvällarna. Han hade lite problem med magen länge. Nu är det bättre men han går väldigt länge mellan toabesöken om man säger så.

Miranda är nu 8 veckor, två månader på söndag. Känns som tiden går jättefort fast sen känns det även som om hon vart hos oss alltid. Hon har en dag av varje känns det som. Igår sov hon nästan inget på dagen utan hon var vaken och gnällde en hel del. Sen sov hon hela natten utan mat. Mamman glad!!! Idag har hon sovit i snart tre timmar efter frukost. Undra hur natten blir??

Denna vecka har varit tung då vi vart tvungna att avliva vår äldsta katt. Han var en perser och blev nog nästan 15 år så det var mycket för en perser. Men det är så jobbigt när man måste ta beslutet. Sonen var så härlig när han frågar: mamma varför är du ledsen. Försöker förklara att mamma är ledsen för att katten är sjuk och inte kommer vara kvar hos oss utan kommer vara på kattmolnet. Då kramar han mig och säger att han kommer tillbaka och tittar till oss. Vid de tillfällena funderar jag på om barn har närmare till "andra sidan" än vi vuxna.

Kul att det tillkommer några i tråden!

• BabyBlues85

Hej igen, för oss blir det namngivelse i Dec, jag var inne på dop men maken vill inte det så får kompromissa lite. Kommer dock ha en utomstående så "håller" i det hela...

Lillfisen blir hela 8 veckor på ons, tycker tiden går så galet fort!

mysticcc.blogg.se/

• sweetmum

Hej alla. Verkar vara många som har namngivelse. Sitter själv och gör dop-inbjudningarna. Ska ha dop den fjärdeadvent i en mysig stenkyrka på landet. Samma kyrka som pappan döptes i. Hur går det för alla bebisar? Vad hittar ni på på dagarna? Sover era bebisar mycket och vad gör ni när dom är vakna?

• pmb

Idag är Alma 10 veckor. Alla dagar är olika, har ju rutiner med storebror som hon får hänga med på men ena dagen sover hon hela dagen o andra är hon vaken. Nätterna går bra dock, hon somnar oftast för natten innan tio o sover sen hela natten till mellan 7 och 8 nånting. Hon äter förstås ett par - tre gånger om natten men inte så hon själv vaknar då, jag vaknar innan o sticker in tutten i munnen på henne (vi samsover).

Nu skriker hon för fullt. Svårt att somna

• Nea

Hej på er!

Har inte varit här inne på evigheter!

Hur går det för er?

Själv håller jag på med dopförberedelser inför första advent nu på söndag ????

Älskar att göra tårtor så de ska jag göra själv, men det tar ju lite tid att förbereda dekorationer och grejer.

Devin växer och växer och i tisdags vände han sig plötsligt från rygg till mage då vi var hemma hos vänner vi träffat på öppna förskolan. Vi har även börjar med babysim och har gått en kurs i spädbarnmassage! Massagen var på BVC. Jag har varit på barnmatlagningskurs (ett tillfälle på BVC) och både jag och sambon har gått en hlr-kurs för barn, också anordnat av BVC. Här hinner vi med massor! ????

• Halley

Ja, en lite stund kan hon sitta utan ryggstöd. Men hon är ganska ostadig, så jag har alltid en hand eller något bakom. (hon är född 16 Aug)

• auapower

Ja det går ganska bra nu, sitter bakom och tar emot, men han faller mindre och mindre Glad han har börjat "välta" ner i halv krypställning (ena benet är fortfarande under magen haha) med vilje och vill så gärna framåt, men så går det bakåt och han gallskriker Tungan ute

**
Svar på tråden Första året med våra Augusti barn!