• mammaSöt

Första året med våra Augusti barn!

Fortsättningstråd från BF Augusti- 10 veckor kvar

Hej!

Här kan vi som vill fortsätta dela erfarenheter, bilder, ställa frågor och bara "prata" utan inblandning från Facebook Flört

Det spelar ingen roll om det är ditt första eller åttonde barn utan alla är välkomna hit!

Börja gärna med en presentation av dig själv {#emotions_dlg.flower}
    Förslagsvis
    * Namn * Vart du bor * När babyn kom - samt en liten presentation av honom/henne
    *Eventuella syskon * Förlossningen om ni vill dela med er * Frågor ni har till andra föräldrar
  • Svar på tråden Första året med våra Augusti barn!
  • pmb

Ja, när dom låg kvar i magen var det ju varken gråt eller bajs att ta hand om Alma kan också ha ont i magen ibland, hon stånkar o har sig, hänger väl ihop med att magen är så pass ny på mat. Det blir bättre om några veckor, bara man slipper kolik...

Jag har noll koll på vikten. Väger mig troligen första gången hos bm på återbesöket. Hade för mycket från början så känns som det inte spelar så stor roll för mig

Jag är också trött på avslag! Ibland kommer inget blod på länge o sen bara rinner det, men jag mår bra o har inte ont så antar att det är ok. Har dock tunna slemhinnor av amningen, ett tips är att ha olivolja när ni duschar, hjälper massor!

Var riktigt orolig för hur det ska gå imorgon när jag är ensam med båda barnen. Nu känns det som jag kommer klara det iaf. Han får hjälpa till att ta på äldsta kläder o sånt, men har man väl kommit över det är man ju igång för dagen så då lär det väl rulla på

• auapower
    pmb skrev 2014-08-24 12:45:04 följande:

Ja, när dom låg kvar i magen var det ju varken gråt eller bajs att ta hand om Alma kan också ha ont i magen ibland, hon stånkar o har sig, hänger väl ihop med att magen är så pass ny på mat. Det blir bättre om några veckor, bara man slipper kolik...

Jag har noll koll på vikten. Väger mig troligen första gången hos bm på återbesöket. Hade för mycket från början så känns som det inte spelar så stor roll för mig

Jag är också trött på avslag! Ibland kommer inget blod på länge o sen bara rinner det, men jag mår bra o har inte ont så antar att det är ok. Har dock tunna slemhinnor av amningen, ett tips är att ha olivolja när ni duschar, hjälper massor!

Var riktigt orolig för hur det ska gå imorgon när jag är ensam med båda barnen. Nu känns det som jag kommer klara det iaf. Han får hjälpa till att ta på äldsta kläder o sånt, men har man väl kommit över det är man ju igång för dagen så då lär det väl rulla på

Jag var också väldigt nervös och orolig över att sambon skulle tillbaka till jobbet, han hade bara varit hemma en vecka innan han var tvungen att gå tillbaka (han bytte jobb från fast till semestervikariat med chans till förlängning i juni, och vill inte riskera att inte få förlängt genom att vara hemma två veckor) men det har gått bra Glad visst blir det lite bökigt med en 14-månaders som kräver sin del av uppmärksamheten genom att hitta på djävulsskap medan jag ammar, men det funkar ändå, får amma gåendes ibland haha Tungan ute nu verkar det som att sambon får förlängt en lite längre period än några veckor/en månad, så då ska han be om att få ta den andra veckan också, undra hur det kommer gå för stora pojken när pappa kommer hem igen? Och sen ska tillbaka till jobbet? jaja, det kommer nog gå bra Glad

Jag är rätt lugn även om jag har våg här hemma, jag har vägt mig två gånger sen förlossningen, och ska fortsätta som vanligt, väga mig max en gång i veckan hade jag tänkt Glad
    **
  • pmb

14 månader, då är det fullt upp. Pratar han något?

Imorgon börjar inskolningen på nya dagiset. Pappan ska ta den men jag tänkte följa med en sväng o kolla in läget. Hoppas han kommer trivas, han gjorde inte det på förra dagiset. Känns ändå bra att, om det behövs, kunna låta honom gå korta dagar o inte alla dagar i veckan.

Får ni sova om nätterna? Pigga om dagarna? Lilla damen här vaknar gärna varannan timme, det är lite jobbigt. Igår fick jag dock sova typ 3-3,5 timmar första passet. Funkar ändå bra på dagarna, när jag väl kommit igång är jag pigg.

• auapower
    pmb skrev 2014-08-25 22:07:31 följande:

14 månader, då är det fullt upp. Pratar han något?

Imorgon börjar inskolningen på nya dagiset. Pappan ska ta den men jag tänkte följa med en sväng o kolla in läget. Hoppas han kommer trivas, han gjorde inte det på förra dagiset. Känns ändå bra att, om det behövs, kunna låta honom gå korta dagar o inte alla dagar i veckan.

Får ni sova om nätterna? Pigga om dagarna? Lilla damen här vaknar gärna varannan timme, det är lite jobbigt. Igår fick jag dock sova typ 3-3,5 timmar första passet. Funkar ändå bra på dagarna, när jag väl kommit igång är jag pigg.

Nja, pratar och pratar... han kan säga mamna, pappa, kisse, tacktack, nej och ja typ ;) men han kan göra sig ganska förstådd i alla fall, frågar jag om han bajsat säger han "ba" om han har det, annars ler han och skakar på huvudet :) han förstår oss mer än vi förstår honom tror jag :)

Här är det dåligt med sömn, ammar var tredje timme om natten, så får väl sova 2 timmar mellan varje, ofta vaknar storebror lagom när man ska till att somna efter morgonamningen :/ så jag snittar på 4h/natt i total sömn.. det känns verkligen!
    **
  • Mamma augusti 2014

Jag heter Lisa och bor i Skåne. För två veckor sedan föddes vår lilla flicka.

• Mossy

Hur går det med alla små bebisar? Här har vi klarat av inskolning för stora grabben på ny förskola. Det verkar funka jättebra. Så skönt! Man vill ju att han ska komma in i gruppen och få nya kompisar.

Miranda växer bra och är en väldigt trivsam bebis. Är oftast nöjd bara hon får mat och närhet.

Jag har kommit på vad praktiskt det är med bärsele. Eftersom jag är snittad får jag inte bära babyskyddet och då är det kanon med selen. Är det nån mer som testat?

• auapower
    Mossy skrev 2014-09-02 10:02:57 följande:

Hur går det med alla små bebisar? Här har vi klarat av inskolning för stora grabben på ny förskola. Det verkar funka jättebra. Så skönt! Man vill ju att han ska komma in i gruppen och få nya kompisar.

Miranda växer bra och är en väldigt trivsam bebis. Är oftast nöjd bara hon får mat och närhet.

Jag har kommit på vad praktiskt det är med bärsele. Eftersom jag är snittad får jag inte bära babyskyddet och då är det kanon med selen. Är det nån mer som testat?

Här är det bra, dags för BVC idag, hoppas på att han gått upp Glad
    Annars är det bra, han gav första leendet idag, hjärtat smälte!! Han är mysig och social, vill gärna vara i famnen, vilket storebror inte alls tycker om, så det blir lite bråk här hemma när pappan är på jobbet, men det går bra ändå!
    Jag använde bärsele förra gången, jättesmidigt!
    Nu denna gången har jag en lånad bärsjal, men har inte kommit på hur man knyter den än, ska googla och testa tror jag Tungan ute
    **
  • Blommar

Hejsan! Jag gör er gärna sällskap här! Heter Jacqueline 27 år och bor i Eskilstuna. För två veckor sen (20/8) fick jag min tredje son Elwin. Storebröderna är 5år och den andra fyller två i november. Dom har tagit det otroligt bra och ingen avundsjuka än så länge så får hoppas det fortsätter så. Elwin sover för det mesta så det gör nog förändringen lite lättare för bröderna.

Idag två veckor så väger han 3364g och är 51cm. Han har nu gått om sin födelsevikt :)

• mammaSöt

Vanilja är nu fyra veckor och har just kommit ur en jobbig förkylning! Varit uppe hela nätterna och varit täppt i näsan och arg! Så skönt att få tillbaka en Glad baby :) läste om gon som dog efter förlossning på bb Sophia läskigt! Var i augusti men ingen från vår tråd får jag hoppas! Har alla valt namn färdigt?

• pmb

Välkommen blommar och mamma augusti!

Idag är Alma 3 veckor och 4 dagar gammal. Hon har typ inte gråtit nåt alls, förrän i förrgår kväll. Då funkade inget! Och igår var hon gnällig och gråtig hela dagen. Jag är livrädd för kolik, sonen hade mild sådan och skrek 2-3 timmar per kväll fram till han var tre månader nånting. Väldigt jobbigt. Men idag sover hon på mig och verkar mer nöjd, så vet inte vad det var. Köpte iaf fisventiler igår och testade, kan rekommendera om någon liten har ont i magen för det var väldigt enkelt och smidigt.

Vi har en sele (ergo) och sjalar, jag tycker selen är enklare. Den går liksom inte att få på sig fel. Fast tror det är mest vana, använder man sjal mycket blir man ju bra på det. Och det är mysigt med sjal, man kommer så nära

Inskolningen är klar för stora sonen, det har gått superbra. Idag sprang han in och var jätteglad, vinkade och kastade pussar till mig. Aldrig hänt förut! Han kommer få gå tis - tors ett tag, sen får vi se om han får nån dag till, om han verkar vilja.

Går det bra med amningen för er? Alma äter för fort, alltså på typ 2-3 minuter, och ofta, 1-2 timmar emellan. Hon bajsar ofta lite grönt och får lite ont i magen. Ibland äter hon längre, men det är så svårt man kan ju inte be dom här små äta ordentligt, och det känns inte helt bra att neka amning när hon vill ha. Hon blir så jäkla arg när hon vill ha och man dröjer med att få fram tutten. Några tips?

Svar på tråden Första året med våra Augusti barn!